قانون باید متناسب با جرم مجازات تعیین کند

 حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصد و هشتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه درباره این پرسش که دستگاه قضا در برخورد با ساختمان‌هایی مانند ساختمان پلاسکو که وضعیت ناایمنی دارند چه وظیفه‌ای دارد، اظهار کرد: قوه نیز می‌تواند در جایی که خطرات جدی ساختمان را تخریب کند، هشدار دهد. اما این خطرات باید احتمالی نباشد بلکه خطرات جدی مطرح شود.

وی با بیان اینکه شهرداری و وزارت کار وظایفی نسبت به ساختمان‌های ناایمن دارند تصریح کرد: شهرداری تکالیفی در خصوص ساختمان‌ها دارد و وزارت کار نیز دارای وظایفی است؛ به عنوان نمونه در برخی محل‌ها که کارگاه وجود دارد وزارت کار باید ورود پیدا کند.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: دستگاه‌های ذی‌ربط در برخورد با ساختمان‌های ناایمن اگر نیازمند کمک قوه قضاییه بودند از آن دریغ نخواهیم کرد تا کمک‌های لازم را ارائه می‌دهیم.

*قانون باید متناسب با جرم مجازات تعیین کند

محسنی اژه‌ای درباره اختیار قضات نسبت به پذیرش زندانیان گفت: دست قضات ما در تصمیم گیری برای افراد متهم باز است و انها می‌توانند متناسب با قوانین حکم صادر کنند.

وی افزود: قضات دستشان برای مجازات و مجازات جایگزین باز است؛ در حال حاضر نیز دستورالعمل لازم از سوی رئیس قوه قضاییه صادر شده و قضات می‌توانند تا جایی که ضرورت ندارد  مجازات جایگزین صادر کند.