مرگ را به بیمار بگویید

فربد فدایی درباره ابعاد درد در بیماری‌ها علی الخصوص بیماران مبتلا به سرطان و صعب العلاج اظهار داشت: مقوله درد در بیماری‌ها مبحثی است که پزشکان عمومی و متخصصان، آموزش‌های لازم را در دوره‌های تحصیل خود فرا می‌گیرند، و برای مقابله با دردها که با علائم و نشانه است مداخله لازم را انجام دهند.

نشان درد سرطان با عارضه

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: مثلاً در بیماران مبتلا به سرطان این دردها با عارضه خود را نشان می‌دهد و اگر این مسئله درد بسیار حاد شود متخصصان درد هستند که آنها در این زمینه کارهای لازم را انجام می‌دهند.

کنترل درد بیمار از وظایف مهم پزشکان

فدایی عنوان کرد: همچنین در بیماری‌های عفونی نیز متخصصان عفونی به خوبی متوجه دردهای این حوزه می‌شوند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند و در مجموع یکی از کارهای مهم پزشکان کنترل درد بیمار است که به صورت نشانه و یا عارضه خود را نشان می‌دهد.

افزایش کیفیت زندگی بیمار صعب العلاج با روش‌های تسکینی درد

این روانپزشک ادامه داد: یکی از بزرگان پزشکی دنیا ‌می‌گوید: «وظیفه پزشک تشخیص و درمان است و باید در این راستا از درد و رنج بیمار نیز بکاهد و کیفیت زندگی بیمار حتی بیمار صعب العلاج نیز ارتقاء یابد که در این مقوله روش‌های تسکینی درد به میان می‌آید تا رنج بیمار کمتر شود.

مرگ را به بیمار بگویید

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خاطرنشان کرد: با این وجود بیماران صعب العلاج نباید از درمان محروم شوند، ولی باید واقعیت بیماری را به بیمار عنوان کرد، حتی بیماری که در دم مرگ است و دیگر امیدی به حیات او نیست تا حداقل بیمار کارهای عقب مانده و یا وصیت خود را انجام دهد ولی ترتیب این بیان و اعلام مرگ به بیمار روش‌های خاص خود را می‌طلبد.