سیستم دولتی در حوادث «فَشل» عمل می‌کند/ ضعف شدید در مدیریت بحران کشور

جبار کوچکی‌نژاد درباره بحرانهای و مشکلات اخیر زیست‌محیطی یا جوی در استان خوزستان و سایر نقاط کشور اظهار کرد: در مسئله آلودگی هوا، ریزگردها و مشکلات ناشی از ناپایداریهای جوی، متاسفانه مشکلاتی در کشورمان اتفاق می‌افتد که نشانه سیستم فرسوده خدمات‌رسانی به مردم در بحث‌های زیرساختی است چنانکه نمونه بارز آن را در خوزستان شاهد بودیم و  نباید در چنین مواقعی برق یا آب  قطع شود.

وی ادامه داد: متاسفانه طی سالهای اخیر تعمیرات لازم زیرساختها انجام نگرفته و عمر سیستمها نیز محدود است؛  در حوادث پیش آمده برای برخی شهرهای استان خوزستان نیز شاهد چنین موضوعی بودیم که برق قطع شد و مشکلاتی برای مردم پیش آمد.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی به بحران روزهای گذشته خوزستان اشاره کرد و مترک شد: متاسفانه گرد و خاک و ریزگردهایی که روزهای گذشته وارد این استان شده بود بر روی مقررهای برق جای گرفت و باعث عدم انتقال به موقع برق شد که این اتفاق باعث بروز مشکلاتی در خدمات‌دهی برق به و آب به بعضی از مردم شد.

کوچکی‌نژاد تصریح کرد: در مسئله گرد و خاک و ریزگردها در شهرهای جنوبی باید فکری اساسی صورت گیرد چرا که این مسئله مدام در حال تکرار است و باید روشهایی مانند کاشت درخت و سایر روشهای علمی مورد توجه واقع شود.

وی با بیان اینکه ممکن است حوادث و بحران در هر کشوری پدید آید، گفت: حوادث همچون توفانها و گردو غبارها در کشورهای مختلف دنیا پیش می‌آید اما خسارت محدود است یا به سرعت مشکلات برطرف می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآرو  شد: ما نسبت به نحوه مقابله با حوادث، کاهش آن و بازسازی خسارتها انتظارات زیادی را داریم که باید از سوی مسئولان ذیربط انجام گیرد.

کوچکی‌نژاد تاکید کرد: متاسفانه در خدمات‌دهی حوادث، سیستم دولتی ما بسیار فَشل عمل می‌کند و نمونه آن را در برف اخیر استان گیلان و سایر حوادث پدید آمده شاهد بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه مردم در استان خوزستان نسبت به گردوغبار ناراحت هستند، خاطرنشان کرد: مردم نسبت به گرد و غبار دچار ناراحتی و مشکلاتی شده‌اند اما به واقع نسبت به عملکرد دولت در بعد از حوادث گلایه‌مند هستند.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از عملکرد مدیریت بحران کشور نیز انتقاد کرد و افزود: مدیریت بحران کشور به شدت با ضعف مواجه است و باید نمایندگان مردم در مجلس چاره‌ای برای عملکرد آن بیندیشند.

کوچکی‌نژاد عملکرد محیط زیست در مسائلی همچون آلودگی هوا و ریزگردها را مورد نکوهش قرار داد و گفت: متاسفانه سازمان محیط زیست برای حل معضل ریزگردها برنامه جامعی ندارد و در قانون برنامه ششم نیز بر بهبود روند آلودگی هوا تاکید شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه محیط زیست در بخش ریزگردها برنامه‌ای ندارد و کمتر ورود پیدا می‌کند که یکی از دلایل اصلی این معضل نیز عدم احیای کامل تالابها است که باید برای برنامه جامع و کارشناسی برای آن در نظر گرفته شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: محیط زیست باید نسبت به سدسازی، انتقال آب و سایر مشکلات زیست‌محیطی چاره‌ای بیندیشد و برنامه‌های کارشناسی و عملیاتی را مورد توجه قرار دهد تا ضمن جلوگیری از خشک شدن تالابها بحرانهایی همچون آلودگی هوا نیز بهبود یابد.

کوچکی‌نژاد اظهار کرد: متاسفانه مسئولان سازمان محیط زیست بیشتر شعار می‌دهند و بهتر است به حرفهایی که می‌زنند عمل کنند تا مشکلات زیست‌محیطی کمتر شود.