تعهد اخلاقی نسبت به نسل آینده شاه‌بیت توسعه پایدار

زهرا احمدی‌پور در نشست «هم‌اندیشی گردشگری پایدار برای توسعه» اظهار داشت: این نشست‌ها به‌صورت مستمر با حضور مدیران بخش گردشگری، فعالان و صاحب‌نظران این بخش به‌منظور همفکری و هم‌اندیشی برای تنظیم چارچوب مشخص و برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف گردشگری پایدار برگزار می‌شود.

ادبیات توسعه پایدار بر مبنای صیانت از توانایی‌ها و منابع نسل آینده است

معاون‌ رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه گردشگری در قالب یک صنعت می‌تواند به یکی از عناصر تعیین‌کننده سیاست‌های کلی نظام تبدیل شود، افزود: ادبیات توسعه پایدار بر مبنای پاسخ‌گویی به نیازهای فعلی انسان، بدون خدشه وارد کردن به توانایی و منابع موردنیاز نسل آینده، پایه‌ریزی شده است و ما برای صیانت از توانایی نسل آینده ملزم به رعایت ملاحظاتی در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی هستیم.

معاون رئیس‌جمهوری یادآور شد: این ملاحظات در هر کدام از این سه عرصه به ما کمک می‌کند که ضمن داشتن نگاهی متوازن و متعادل به توسعه، به خلق سرمایه بپردازیم، انباشت این سرمایه‌ها ظرفیت توسعه را افزایش می‌دهد.

تعهد اخلاقی نسبت به نسل آینده شاه‌بیت توسعه پایدار 

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اضافه کرد: زمانی که از بُعد پایداری به توسعه توجه می‌کنیم، باید تعهد اخلاقی را در قبال نسل آینده در نظر بگیریم. فرایند توسعه صنعتی در جهان بدون توجه به تعهد اخلاقی درحال حرکت بود، درحالی‌که داشتن تعهد اخلاقی به نسل آینده شاه‌بیت اصلی بحث توسعه پایدار است.

احمدی‌پور افزود: با پذیرفتن تعهد اخلاقی به‌عنوان یک اصل در بحث توسعه پایدار، حفظ منابع اجتماعی و سرمایه‌های انسانی، محیطی و اقتصادی در کانون توجه قرار می‌گیرد و ما باید بر این اساس، مدیریت منابع و چگونگی استفاده از ظرفیت‌های موجود را برای ایجاد رفاه عمومی و نیز رعایت حقوق تمامی افراد و حرکت جامعه به‌سوی افقی امیدبخش را در دستور کار قرار دهیم.

تنظیم رابطه جامعه میزبان و میهمان تولید ثروت را در پی دارد

وی گفت: در فرایند صنعتی شدن آنچه شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی را به‌چالش کشید نادیده گرفتن نیروی انسانی بود؛ ازاین‌رو، صاحبان این بنگاه‌های اقتصادی به‌سمت توجه نشان دادن به تعهدهای اجتماعی حرکت کردند. همچنین پس از شناسایی آفت‌ها و نظام بهره‌کشی صنعتی شدن، نظریه‌پردازان به این سمت حرکت کردند که اگر بخواهند با رویکرد اجتماعی به توسعه پایدار به موفقیت دست یابند، باید فرصت‌های برابر را در اختیار همه افراد جامعه قرار دهند و این خود مستلزم توجه به توزیع عادلانه منابع، کاهش فقر و توسعه جوامع محلی بود؛ لزوم توجه به این ابعاد کمک کرد تا این صاحب‌نظران چارچوب‌هایی پیش‌بینی کنند که با توجه به آن چارچوب‌ها بتوانند در این مسیر به موفقیت دست پیدا کنند.

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سریع‌ترین رشد را صنعت گردشگری داشته است، بررسی سرعت این رشد را در مسیر دستیابی به پایداری این حوزه مورد تأکید قرار داد و اضافه کرد: با تنظیم رابطه جامعه میزبان و میهمان می‌توانیم ثروت تولید کنیم. باید به این نکته توجه کنیم که آیا جامعه میزبان آمادگی لازم را برای میزبانی از گردشگر و درعین‌حال توانایی مقاومت کردن و نیز محافظت از پهنه هویتی خود را دارد یا نه.

توجه به جایگاه جامعه میزبان در توسعه پایدار گردشگری

احمدی‌پور تصریح کرد: در توسعه پایدار گردشگری باید به جایگاه جامعه میزبان توجه شود. همچنین باید تغییرات جامعه میزبان را به‌ازای وارد شدن ثروت و درآمد بررسی کرد. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که ما واقعاً در مسیر توسعه گردشگری پایدار حرکت می‌کنیم یا نه. اگر جامعه میزبان انعطاف‌پذیری لازم را در مواجهه با حضور گردشگران داشته باشد، آن‌گاه می‌توان مطمئن بود که پایداری گردشگری در مسیر درستی حرکت می‌کند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه در بخش گردشگری به روابط سیستماتیک بین‌دستگاهی، با عزم و اراده ملی برای مدیریت این بخش، نیاز داریم افزود: معرفی فرصت‌ها و مسیرهای جدید گردشگری، گردشگر را به‌طرف خود می‌کشاند. باید درعینِ معرفی این فرصت‌های جدید، پیش از وارد شدن مقاصد جدید به چرخه گردشگری، به پیوست فرهنگی و توسعه پایدار توجه کنیم.

وی گفت: نام‌گذاری سال 2017 به‌نام سال توسعه پایدار گردشگری اتفاق مهم و سرمایه خوبی است، اما چگونگی استفاده از این فرصت موضوعی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

ایجاد تصویر مثبت جدید در ذهن گردشگران حرکت به سوی اهداف گردشگری پایدار است

معاون رئیس‌جمهوری افزود: گردشگری از جمله بخش‌هایی است که بیشترین تأثیر را از تکان‌های سیاسی دنیا می‌پذیرد و می‌توان گفت حساس‌ترین موضوع در مناسبات بین‌المللی گردشگری است. مدیریت این موضوع و کاهش تنش‌هایی که بر اثر این تکان‌های جهانی ایجاد می‌شود، موضوع مهمی است که باید در دستور کار قرار دهیم.

احمدی‌پور اضافه کرد: ما می‌خواهیم در این منطقه ناامن از ثبات و امنیت کشورمان صحبت کنیم و به گردشگران بگوییم که می‌توانیم مقصد گردشگری مناسبی باشیم. باید تلاش کنیم که ذهن گردشگران را از ایران‌هراسی و اسلام‎هراسی خالی کنیم و تصویر جدید و مثبتی از کشورمان در اذهان گردشگران ایجاد کنیم. اگر این اتفاق بیفتد، می‌توانیم بگوییم یک گام مثبت در راستای دستیابی به توسعه پایدار گردشگری برداشتیم.

استفاده از رویکرد آکادمیک ما را به اهداف توسعه گردشگری پایدار می‌رساند

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: اگر سیاست‌های قائم‌به‌فرد پشتوانه حوزه گردشگری باشد، ما را به توسعه پایدار در این بخش نمی‌رساند؛ چراکه با هر تغییر رویکرد، روند اجرای سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها با چالش مواجه می‌شود.

معاون رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه برای توسعه صنعت گردشگری باید به چارچوب‌هایی مشخص دست پیدا کرد، یادآور شد: در حوزه گردشگری دو رویکرد سلبی و ایجابی وجود دارد، اما آنچه به این بخش کمک می‌کند راه میانه است. باید با استفاده از رویکرد آکادمیک، مسیری را پایه‌گذاری کنیم که بتواند ما را به اهداف تعیین‌شده در سازمان جهانی جهان‌گردی برای سال 2017 در حوزه توسعه پایدار گردشگری برساند و بدین‌ترتیب، هم سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌عنوان دستگاه متولی و هم صنعت گردشگری که یک بخش فرادستگاهی است مسیر خود را پیدا کنند.

احمدی‌پور تصریح کرد: سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از پیشنهاد‌ها و نظرات صاحب‌نظران و فعالان عرصه گردشگری برای تبدیل کردن این صنعت به یکی از منابع تولیدکننده قدرت در کشور استقبال می‌کند.