بجای دنبال کردن استیضاح های نمایشی ،‌خوب است اول خود را استیضاح کنیم
مجتبی شاکری در جریان سیصد و سی‌امین جلسه علنی شورای شهر تهران که به بررسی بخش هزینه‌های لایحه بودجه 1396 شهرداری تهران اختصاص داشت، گفت: بسیاری از اشکالات و اتهاماتی که متوجه شهرداری است را در وهله اول نشات گرفته از عملکرد شورای شهر می‌دانم. چراکه برنامه اگر از گیت شورا عبور کند، اجرا می‌شود. 
 
وی در عین حال به فاصله زیاد تخصیص و بودجه مصوب اشاره کرد و خطاب به محمد سالاری اظهار کرد: از خواب بیدار شوید! در جلسه روز یکشنبه گزارش تفریغ بودجه که حجم آن حدود 800 صفحه بود توسط رئیس کمیسیون بودجه و حسابرس شورا ارائه شد. در این گزارش 21 بند اشکال حل نشده بین شورا و شهرداری  مطرح شد. در بند 14 فاقد عملکرد بودن 52 پروژه مصوب شورا از جمله 16 مسجد آمده بود. و در بخشی از بند 13 به جابه‌جایی بودجه مصوب شورا در مرحله تخصیص و ابلاغ اشاره شده بود . ردیف یک مجموعه فرهنگی 400 میلیون تومان بود که شهرداری براساس ماده 28آیین نامه معاملات آن را به دو میلیارد تومان افزایش داده بود. این موضوع در ردیف‌های متعدد بصورت کاهش و افزایش تکرار شده بود.
 
شاکری با بیان اینکه از حدود 25 عضو حاضر در جلسه روز یکشنبه، 19 نفر به این گزارش تفریغ رای دادند، گفت: بنده به این گزارش به استناد نظر حسابرس شورا رای ندادم و معتقدم باید اول شورا خودش را نقد کند. در هر صورت حاصل عقل جمعی شورای شهر این شد که گزارش تفریغ به تصویب رسیدو برای من هم براساس مصوبه شورا قابل احترام است . وقتی در مجموع خودمان به هر دلیل چشم بر اشکالات می‌بندیم، سر چه کسی داد می‌زنیم؟
 
 رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شورا باید موضوع فاصله بین بودجه مصوب و عمل‌شده را حل کند،‌ گفت: ماده 28 آیین‌نامه معاملاتی شهرداری تهران اجازه جابه‌جایی بودجه هر وظیفه را تا سقف 10 درصد می‌دهد. به این ترتیب شهرداری می‌تواند با رعایت این سقف یک ردیف را چند صد درصد کاهش یا افزایش دهد.
 
رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به مصوبه ساخت 400 مسجد در تهران که ابتدای شورای چهارم به تصویب رسید،‌ اظهار کرد: این برنامه مصوب شورا بوده اما اجرا نشده است. یکی از علل عمل نشدن آن هم این است که شهرداری تخصیص بودجه به پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی کمتر از 50 درصد را متوقف کرده است. بنابراین بابت بر زمین ماندن برنامه‌های شورا باید خودمان را نقد کننیم که به سادگی از کنار2بندی که حسابرس در گزارش تفریغ پیش روی ما قرار داده می‌گذریم و اکثریت به آن رای می‌دهند. به جای دنبال کردن نقدهای بی خاصیت درپی استیضاح های نمایشی دیگران،‌خوب است اول خود را نقد واستیضاح کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه دو هزار و 300 پروژه در شهر تهران در دست اجرا قرار دارد، از فقدان پیوست مطالعاتی برای آنها انتقاد کرد و گفت: طبق برنامه پنج‌ساله دوم تمام پروژه‌های شهری باید پیوست مطالعاتی داشته باشد. اما چند مورد از این تعداد پیوست دارد؟ شاخص‌های پایش برنامه نیز هنوز با گذشت بیش از سه سال تدوین نشده و  ما خط‌کش و ترازویی در اختیار نداریم. از پیوست اثربخشی برنامه‌ها نیز خبری نیست و در نتیجه صرفا مشغول «فیل‌شناسی در تاریکی» هستیم.
 
شاکری افزود: اعضای شورا در جای بلندی نشسته‌اند اما اقتدار لازم را برای اعمال نظارت ندارند و طبیعی است وقتی شهرداری را بابت عملکردش بازخواست می‌کنند، مدعی می‌شود که مطابق برنامه شورا عمل کرده است. بنابراین بهتر است اعضا منطقی و عادلانه اظهارنظر کنند.
 
وی با انتقاد از اینکه شهرداری تهران گودبرداری پروژه بلدیه در میدان امام خمینی (ره) را آغاز کرده است، گفت: چرا وقتی هنوز مطالعات طرح به شورا ارائه نشده اجرا آغاز می شود.