چگونه در شب‌های بلند زمستانی خوابی آرام داشته باشیم؟

خواب کافی و عمیق می تواند مانع از ایجاد بسیاری از بیماری ها و مشکلات سلامتی از جمله افزایش وزن، نوسانات خلقی ، تحریک پذیری، التهاب، افسردگی ، اضطراب و حتی جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان ها شود.

 

گفتنی است، کم خوابی و بی خوابی می تواند به طور نگران کننده ای بر سوخت و ساز بدن تاثیر مخرب بگذارد و هورمون ها را از وضعیت نرمال خود خارج کند، اختلال در حافظه و ایجاد مه مغزی هم از دیگر مشکلاتی است که کم خوابی در بدن از خود به جای می گذارد.

 

خواب مناسب علاوه بر جلوگیری از ابتلا به برخی بیماری ها باعث درخشندگی و شفافیت پوست، جلوگیری از ایجاد آکنه و التهاب در صورت ونیز تقویت رشد مو و کاهش ریزش آنها شود.

 

اما اگر با وجود آگاهی از تمامی مزایای خواب عمیق به دلایل گوناگون دچار کم خوابی و بدخوابی هستید می توانید از تکنیک های زیر برای آرامبخشی اعصاب و عضلات و رها سازی مغز از افکار مختلف و حتی منفی استفاده کنید وبه این ترتیب  ظرف مدت کوتاهی خوابی عمیق و آرام داشته باشید.

 

ماساژ پوست کف سر یکی از راه های بسیارمفید برای آرام سازی ذهن، رفع خستگی فکری، بهبود گردش خون و به خواب رفتن سریع است، بویژه اگر این ماساژ پس از استحمام با آب گرم انجام شود می تواند به  سرعت باعث احساس خواب آلودگی و خوابی عمیق و آرام در فرد شود.

 

ماساژ دادن کف و انگشتان پا هم یکی دیگر از راه های به خواب رفتن سریع است زیرا این کارباعث رفع تنش و استرس ماهیچه ها شده و به خواب رفتن آرام و عمیق افراد کمک می کند،می توانید برای بهبود ماساژ انگشتان کف پا از روغن زیتون نیز استفاده کنید تا گردش خون بهتر شده و خستگی اعصاب پا برطرف شود.

 

استفاده از بالش حاوی پر و نیز روبالشی ابریشم یا سیلک هم می تواند باعث رفع خستگی جمجمه و قرار گیری بهتر ستون فقرات و گردن شود و این حالت باعث آسودگی در به خواب رفتن فرد می شود.

 

قبل از خواب اتاق را کاملاً تاریک کنید، به افکار خوب فکر کنید، لباس گرم بویژه در زمستان بپوشید تا دمای بدن شما بالا برود،این کار باعث احساس خواب آلودگی در شما می شود.

 

مصرف دمنوش های گیاهی مانند چای بابونه و گل گاو زبان هم در ایجاد آرامش اعصاب و بهبود خواب در افراد بسیار موثر است.

 

کارشناسان توصیه می کنند برای داشتن خوابی راحت افراد شبها شام سبک میل کنند و از خوردن تنقلات در ساعات پایانی شب پرهیز کنند زیرا می تواند باعث درگیر شدن دستگاه گوارش بویژه معده و بروز بی خوابی و بدخوابی در افراد شود.

 

اگر با وجود رعایت کلیه موارد همچنان در خوابیدن دچار مشکل بودید حتماً به متخصص مراجعه کنید زیرا می تواند نشان دهنده ابتلا به انواع بیماری های خطرناک  باشد.