انتقاد از اجرای جزیره ای قوانین مدیریت بحران در کشور/ نیاز به فرماندهی واحد داریم

گروه اجتماعی- احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به این که قوانین موجود مدیریت بحران در کشور به حد کافی وجود دارد، عنوان کرد: اما بزرگترین مشکل این است که اجرای این قوانین در دستگاته های مختلف به صورت جزیره ای است.

وی با بیان این که دستگاه های ادرای باید بدانند تحت چه مدیریتی در زمان بحران باید ورود کنند، اظهار کرد: لذا بحران مدیریت بحران در کشور را می توان با بازبینی و شفاف سازی قوانین به منظور احصاء مسئولیت تمامی دستگاه ها برطرف کرد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که بزرگترین معضل مدیریت بحران در کشور نبود فرماندهی واحد است، گفت: طبق قانون هر دستگاه اجرایی مستقل است اما این دستگاه ها در زمان بحران نیز می خواهند هر یک کار خود را انجام دهند.

وی با اشاره به این که پیشگیری در هر ذهن منطقی بسیار مهم تر از تدابیر بحران است، خاطرنشان کرد: همه ما می دانیم تهران با زلزله ویران می شود لذا باید بر گسل ها ساختمان سازی نکنیم و ساختمان هایی مقاوم در برابر زلزله بسازیم.از سوی دیگر ضمن توجه ویژه به بافت فرسوده باید به مقاوم سازی ساختمان های موجود دست زد.

لایحه مدیریت شهری در حوزه بحران راهگشاست

دنیامالی در پاسخ به این سوال که لایحه مدیریت شهری تا چه حد می تواند بر ساماندهی بحرانِ مدیریت بحران در کشور موثر باشد، اظهار کرد:  این لایحه بیشتر به دنبال همگرایی است و ارایه توجه و قدرت به حوزه مدیریت شهری است.

وی با تاکید بر این که مدیریت واحد شهری به این معنی نیست که شهرداری در تمامی حوزه های خدمات زیربنایی به دنبال ایجاد دستگاه و سازمانی مستقل است، خاطرنشان کرد: می توان با شرایط موجود و تفویض اختیارات مدیریتی به یکپارچگی در اداره شهر رسید.

این عضو شورای شهر تهران با بیان این که به طور مثال در آموزش و پرورش تمامی امور نظام آموزشی باید بر عهده آموزش و پرورش باقی بماند، گفت: در حالت یکپارچگی شهر مقاوم سازی مدرسه و تهیه امکانات فیزیکی و کمک آموزشی باید با تامین مشارکت مردمی و ساماندهی در حوزه مسئولیت اجتماعی بر عهده شهرداری ها باشد.

دنیامالی با اشاره به این که میدیریت شهری مدیریتی محلی به نیابت از دولت در حوزه های غیر حاکمیتی است، گفت: تامین امنیت بر عهده شهرداری ها نیست اما حوزه ترافیک و حمل و نقل با فرماندهی مدیریت شهری معنا دارد. می توان ضمن حفظ مقررات نظامی راهور، همانند تمام دنیا پلیس خود را تحت فرماندهی شهردار ببیند.در این میان فرمانداران نیز می توانند بیشتر موضوعات حاکمیتی را بر عهده داشته باشند.


لیلی موسوی نسب