تنها 18درصد هزینه های آسایشگاه کهریزک را سازمان های دولتی تامین کرده اند

محمدرضا صوفی‌نژاد در نشست خبری در رابطه با وضعیت آسایشگاه کهریزک، گفت: 1750 نفر شامل معلول، سالمند و بیمار مبتلا به ام‌اس در این آسایشگاه زندگی می‌کنند که مطمئنا مشکلات و نارسایی‌هایی دارد و ما در اینجا افرادی را می‌پذیریم که در آسیب‌پذیرترین دوران زندگی خود هستند.

وی ادامه داد: این آسایشگاه متعلق به استان تهران نیست بلکه متعلق به کشور است و در 24 بخش موجود از 31 استان کشور افراد را پذیرش می‌کنیم و شاخص پذیرش بی‌کسی و فقر است.

صوفی‌نژاد گفت: گاهی نیز مددجویانی داریم که خانواده دارند و تنها نیستند اما دست تقدیر و مشکلات مالی آنها را به اینجا کشانده است. اینجا مکانی برای زندگی کردن است نه زنده ماندن و تمام شرایط و امکانات در خانه را مهیا کرده‌ایم و مراسم مختلف در کشور را برای آنها برگزار می‌کنیم اما محل گرم خانه یک چیز دیگری است.

مدیر آسایشگاه کهریزک در رابطه با مشکلات برخی از این مددجویان، گفت: 60 درصد این افراد کنترلی بر دفع خود ندارند، بیش از 1.5 ملیارد تومان فقط هزینه تهیه پوشک برای این افراد می‌شود این در حالی است که متوسط دریافتی در سال گذشته از مددجویان 85 هزار تومان بوده و 80 درصد این دریافتی را نمی‌دهند و 20 درصد مابقی نیز بازنشسته‌هایی هستند که حتی بخشی از آن را هم ما پرداخت می‌کنیم ماهانه نیز 2 میلیون تومان به طور متوسط هزینه هر مددجو می‌شود.

وی افزود: در واقع در آسایشگاه کهریزک 24 آسایشگاه را به گونه‌ای در یکجا متمرکز کرده‌ایم.

صوفی‌نژاد گفت: زمانی که این آسایشگاه ایجاد شد با 5 تا 6 مددجو بود و افرادی که نیاز به نگهداری داشتند نه درمان اما اکنون وضعیت فرق کرده است 180 هزار متر زیربنا، 900 نفر کارمند و 2 هزار نیکوکار دارد که از شنبه تا چهارشنبه برای نظافت و حمام کردن مددجویان می‌آیند، عده‌ای برای گل‌کاری و سبزی‌کاری به اینجا می‌آیند، معلمان بازنشسته‌ای داریم که برای آموزش مددجویان آمده و این آسایشگاه محور خیر شده است.

مدیر آسایشگاه کهریزک، گفت: 36 میلیارد تومان سال گذشته هزینه مجموعه شده که بخش عظیمی از آن از طریق کمک‌های مردمی و 18 درصد آن توسط سازمان‌های دولتی تامین می‌شود.

وی گفت: حدود هزار نفر از مددجویان یارانه‌بگیر بهزیستی هستند این در حالی است که ما در حوزه عمرانی آسایشگاه نیاز به حمایت‌های بیشتری داریم، 9 بخش از بخش‌های آسایشگاه نیاز به بازسازی شدید دارد که هزینه آن 700 میلیون تومان است این بخش‌ها به گونه‌ای فرسوده شده‌اند که با یک بارش باران از سقف‌شان آب می‌ریزد و در بخش‌های دیگر 10 حمام از مجموع 18 حمام آسایشگاه نیاز به بازسازی دارد،  این حمام‌ها قدمت 50 ساله دارند، وسعت زیادی دارند به گونه‌ای که 1700 نفر قادر به استفاده از این فضا هستند. هزینه بازسازی این حمام‌ها نیز 580 میلیون تومان است. 

صوفی‌نژاد در رابطه با بدهی‌شان به شرکت ملی گاز گفت: بیش از یک میلیارد تومان به شرکت ملی گاز بدهکار هستیم که این رقم قابل پرداخت نیست؛ البته مهلتی برای پرداخت قسطی آن دادند اما ما از یک جایی به بعد گفتیم نمی‌توانیم و تعرفه ماهانه را می‌پردازیم اما رقم بدهی سال‌های گذشته را نمی‌توانیم بدهیم. اکنون فشاری بر ما نیست اما بدهی سرجای خود باقی مانده است.

مدیر آسایشگاه کهریزک  گفت: جامعه هدف کهریزک دولتی است اما این سوال مطرح است که آیا بهتر نیست پول آب، برق، گاز و طرح ترافیک آن را خودشان بدهند.

وی گفت: یک اتوبوس جک‌دار موجود است که بسیار فرسوده شده و 4 سال است به دلیل مشکلات فنی نمی‌توان از آن در تردد بین شهری استفاده کرد. این اتوبوس برای جابجایی مددجویان و سفرهای زیارتی و سیاحتی بوده و اکنون اگر بخواهیم یک اتوبوس جدید به مجموعه اضافه کنیم 800 میلیون تومان هزینه دارد. 

صوفی‌نژاد گفت: هزینه بازسازی بخش‌ها،‌موتورخانه، ژنراتور، بخش‌های مراقبتی بسیار بالا است و با احتساب 1.5 میلیارد تومان هزینه جاری برای 3 ماه پایانی سال که می‌خواهیم عیدی را بپردازیم 15 میلیارد تومان لازم است.

مدیر آسایشگاه کهریزک در رابطه با سازمان بهزیستی گفت: بهزیستی و دولت یارانه مددجویان را پرداخت می‌کند اما در اقدامات عمرانی و نیازهای دیگری که داریم تاکنون اعتباری به ما نداده است. ما درخواست کرده‌ایم اما تاکنون کمکی نشده است.

وی همچنین از اهدایی برخی از مردم گله کرد و گفت: ما از تمام خیرین، نیکوکاران و مردمی که در تمام ایام سال آسایشگاه کهریزک را فراموش نمی‌کنند قدردان هستیم اما متاسفانه گاهی اوقات اهدایی‌هایی از سوی برخی از افراد به ظاهر خیر می‌شود که ما مجبوریم رسید اهدایی به آنها بدهیم در صورتی که کمک آنها مناسب نبوده است.

صوفی‌نژاد افزود: به عنوان مثال شب عید فطر بود که اهدایی جعبه‌های سیب داشتیم که ظاهر خوبی داشتند اما بیش از 99 درصد آنها گندیده بود و ما باید در ازای رقم و کیلویی که داده بودند باید رسید اهدایی می‌دادیم که این رسید در مالیات دادن آنها به نوعی کمک کننده است. همچنین 2.5 تن پرتقال به مجموعه آورده بودند که اهدایی بود اما از داخل یخ زده بودند یا اهدایی چند صد قواره پارچه به آسایشگاه داشتیم که بسیار قدیمی و بی‌کیفیت بودند و باز هم برای فرار از مالیات مجبور شدیم به آنها رسید بدهیم.

مدیر آسایشگاه کهریزک همچنین از بازدید 5 هزار نفر در هفته از آسایشگاه کهریزک خبر داد.