کشف 13 کیلو مواد فرازمینی در  ایران

این مواد فرازمینی که توسط محققان روسی از دانشگاه 'فدرال اورال' با همکاری محققان ایرانی کشف شده است در واقع شبیه شهاب سنگ هستند که براساس گمان اولیه دانشمندان، هم سن منظومه شمسی ما و حدود 4.5 میلیارد ساله است.

ویکتور چروخوسکی از اعضای کمیته شهاب سنگ ها در آکادمی علوم روسیه گفت: گروهی چهار نفره که همگی عضو کنسرسیوم آزمایشگاه مواد فرازمینی روسیه بودند، در یک سفر اکتشافی موفقیت آمیز به ایران توانستند با حمایت محققان دانشگاه کرمان تعداد کافی مواد فرازمینی گردآوری کنند.

کارشناسان معتقدند که حدود 80 درصد از این نمونه ها که در کویر لوت کشف شده اند، در حقیقت منشاء فرازمینی دارد.

براساس این گزارش، دانشمندان روسی نیمی از این نمونه های کشف شده را برای همکاران خود در دانشگاه کرمان باقی گذاشتند و نیم دیگر آن را به آزمایشگاه تحقیقاتی خود در روسیه بردند.

چروخوسکی در خصوص یافته های این گروه تحقیقاتی گفت: در جریان این فعالیت میدانی حدود 13 کیلوگرم نمونه که گمان می رود شهاب سنگ باشند، پیدا شد و مشخص شده است که بسیاری از این قطعات، بقایای یک بارش شهابی هستند، زیرا در مجموع حدود 70 قطعه جمع آوری شد که 10 تا 12 قطعه آن به یک نوع شهاب سنگ تعلق دارد.

وی اظهار داشت که بررسی نمونه ها به زودی آغاز می شود اما این فرایند زمان بر است. محققان در نظر دارند که در گام بعدی تحقیقات مشخص کنند قطعات شهاب سنگی دقیقا چند ساله هستند.

این محقق خاطر نشان کرد که به منظور تعیین سن قطعات یافت شده محققان باید زمان تشکیل شدن یک قطعه در فضا، زمان جدا شدن آن از پیکره والد خود و نیز زمانی را که در زمین گذرانده است، در نظر بگیرند.