ناکارآمدی اقدامات دولت هنگام وقوع بحران

گروه اجتماعی- بررسی حوادث طبیعی اخیر در ماه های گذشته نشان می دهد؛ هنگام در کشورمان بر پایه قضا و قدر است و مسوولان معمولا بدون کمترین آمادگی قبلی معمولا در انتظار مساعدت طبیعت، امدادهای غیبی و ... هستند.

 

به گزارش افکارنیوز،‌ هنوز خاطره بارش برف سنگین در آذرماه و قطع برق و گاز در شهرهای مختلف استان مازندران و خسارت فراوان به باغداران و از بین رفتن مرکبات و ... فراموش نشده که سیل به جان خانه های خشت و گلی سیستان و بلوچستان افتاد و دار و ندار مردم از بین رفت.

 

هنوز از شوک  این ماجرا بیرون نیامده بودیم که زندگی مردم خوزستان تحت تاثیر بحران قطع برق،‌گاز و ... قرار گرفت و سبب گلایه های فراوان شد.

این فاجعه هنوز تمام نشده که سیل این بار به جان روستاها و شهرهای مختلف استان فارس و بوشهر افتاده و خیابان و معابر را تبدیل به رودخانه های خروشان کرده است.

در کنار آن بارش برف بسیاری از نقاط کشور را درگیر کرده و برخی روستاها در محاصره برف قرار گرفته اند و بارش حدود 2 متری برف زندگی ساکنان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

نگاهی به دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی نشان می دهد،‌بیشتر کاربران از زمستان 95 گلایه کرده و خواستار اتمام آن هستند اما باید گفت زمستان تقصیری ندارد بلکه اشتباهات چند سال گذشته ما، امروز گریبانمان را گرفته است و به این وضع دچار شده ایم.

لازم نسیت حتما کارشناس باشید تا عمق فاجعه را درک کنید زیرا وضعیت شهرهای سیل زده نشان می دهد دستگاه های دولتی و مسوول آنچنان به استمرار خشکسالی ها و نباریدن برف و باران اطمینان داشته اند که نسبت به لایروبی و ... نهرها و روزخانه ها و ... اقدام نکرده و حتی نتواسته اند ظرفیت جوی های شهری را به گونه ای در نظر بگیرند که حجم بیشتری از آب را هدایت کند.

وضعیت اسفناک شهرها و روستاهای مختلف گرفتار در سیل نشان می دهد،‌ هیچ گونه نقشه جامعی از مسیل های کشور و نقاط سیل گیر نه تهیه شده و نه وجود دارد در حالی که با اقدامات پیشیگرانه می توانستیم با ایجاد سیل بندها و هدایت آب به سمت دریاچه های مصنوعی مانع تخریب شهرها در اثر سیلاب شویم و از سوی دیگر این کار به نفع شهرها و روستاها بود و سبب آبادانی می شد.

وضعیت فعلی شهرهای مختلف درگیر برف، باران ، سیل و ... نشان می دهد که ما مردم و به ویژه مسوولان فقط به امروز نگاه کرده و توجهی به فردا نداشته ایم.

تمام تابستان داغ و گرم معمولا دست به دعا برای بارش چند قطره باران هستیم اما در پاییز و زمستان با نم بارانی نظم شهر و کشور برهم می ریزد، چرا؟ چون برای هیچ گونه نعمت و بلای طبیعی آماده نیستیم و وای به حال بلای غیر طبیعی.

با تندباد دیوارهای ساختمان ها در پایتخت فرو می ریزد و شهروندان جان می سپارند.

با برف در جاده ها گرفتار شده و زیر بهمن مدفون می شویم.

با بارش باران، شهرها و روستاهایمان در اثر سیلاب تخریب و محاصره می شوند.

اینها همه نشانه نبود تجربه و مدیریت درست است که سبب شده تا هنگام وقوع کوچکترین مشکل، زمین گیر شویم و در مقابل ما فقط ادعا داریم و بس.

چند سالی است که کشور با بحران های مختلف زیست محیطی دست و پنجه نرم می کند اما مسوولان فقط و فقط از برنامه ها و اقداماتی سخن می گویند که بروز عینی آن هنگام بحران قابل مشاهده نیست.

مردم از جملات تکراری مانند غافلگیری مدیریت شهری و کشوری خسته شده اند زیرا در عصر ارتباطات و وسعت تجهیزات پیش بینی کننده و ... پذیرفته نیست که دستگاههای مسوول ندانند در چند روز آینده قرار است چه اتفاق جوی رخ دهد و به دلایل واهی و بهانه های مختلف از زیر بار مسوولیت شانه خالی کنند و همه چیز را به گردن طبیعت و ... بیاندازند.

وضعیت نامناسب شهرها و روستاهای مختلف نشان می دهد، مسوولان بسان همیشه غافلگیر شده اند و نمی دانند باید چه کاری انجام دهند هرچند استمرار این وضعیت نشان دهنده ناکارآمدی آنها و اقدامات انجام شده است.

مردم نجیب کشورمان خسته اند که هنگام وقوع بحران، مدیریت واحد و منسجمی وجود ندارد که به دادشان برسد البته در این میان نمی توان از زحمات خالصانه نیروهای امدادی و جمعیت هلال احمر و راهور و راهداری غافل شده که نشان دادند سختی کار برایشان معنایی ندارد و حاضرند جانشان را در راه خدمت به هم نوع بدهند اما وقت آن نرسیده که مسوولان مدیریت بحران چاره ای اساسی بیاندیشند؟

اخر هفته گذشته سیل عرصه زندگی را بر بسیاری از هموطنانمان در جنوب کشور تنگ کرد اما 29 بهمن؛ جمعه و تعطیل بود و با وجود عمق فاجعه و بر اساس اعلام دولت قرار شد جلسه ستاد مدیریت بحران کشور به ریاست معاون اول رییس جمهور در روز شنبه 30بهمن تشکیل و تصمیم‌های لازم برای بررسی وضعیت استا‌ن‌هایی که با سیل مواجه و متحمل خساراتی شده‌اند، گرفته شود!

پس لابد از نظر دولت و اعضای ستاد مدیریت بحران،‌ تبدیل شدن شهرها به رودخانه های خروشان و خانه های مردم به استخر، بحران نبوده که لازم باشد جلسه ای فوری برای مدیریت آن تشکیل شود.

باید خودمان را درست کنیم و دست از لاف زدن و بزرگ نمایی کارهای جزیی برداریم؛‌ اشتباهات دیروز، امروز گریبانمان را گرفته است.

زمستان و بارش ها و ... بهانه است، خداوند و طبیعت هم نمی دانند از دست ما چه کنند نه به دعاهایمان برای بارش نزولات جوی نه به التماسمان برای اتمام زمستان.

مهرنوش حیدری