ارائه خدمات ویژه به دانش آموزان روستایی
در مرکز  هر روستا یک مدرسه ساخته شده است که دانش آموزان برای تحصیل به آن مدرسه می روند.
 
اما موضوعی که درابتدای ساخت این مدارس نگران کننده بود چگونگی رفت و آمد دانش آموزانی بود که از روستاهای اطراف به مدرسه های مرکز می رفتند.
 
 در همین راستا آموزش و پرورش برنامه ای در نظر گرفت تا رفت و آمد دانش آموزان مناطق روستایی به مدرسه آسان شود.
 
طبق این برنامه ایاب و ذهاب مدارس روستایی به صورت رایگان انجام می شود و دانش آموزان از روستاهای اطراف با این وسیله ها به مدرسه می روند.
 
اما در این بین مدارسی وجود دارند که از این امکانات کمتر برخوردار هستند.به طور مثال مدرسه روستایی جعفر آباد که وسیله ایاب و ذهاب شامل دانش آموزانش نمی شود.به این ترتیب رفت و آمد دانش آموزان از روستاهای اطراف به مدرسه یا بر عهده اولیا و مدیران است یا خود دانش آموز بدون گواهینامه  با موتور یا دوچرخه به مدرسه می رود.
 
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان اظهار  داشت:در شیوه تحصیل روستایی،مرکزی برای رفت و آمد دانش آموزانی که از شهرستان های اطراف به مدرسه می روند و راهشان دور است وسیله ایاب و ذهاب به صورت رایگان درنظر گرفته شده است.
 
وی افزود:اما درنظر داریم برای روزهای آینده بودجه بیشتری برای این امکانات اختصاص دهیم.
 
زرافشان ادامه داد:کمیته مناطق محروم تشکیل شده است که کارگروه همه دستگاه ها در آن شرکت دارند .در این کمیته به مشکلات دانش آموزان در مناطق محروم پرداخته می شود.یکی دیگر از برنامه هایی که برای افزایش سرویس در مدارس روستایی درنظر گرفته شده است،فروش وسیله ایاب و ذهاب به افراد داوطلب در روستاهاست تا با دریافت وسیله مکلف به این کار شوند.
 
وی در پایان گفت:باید تعداد این وسیله های رفت و آمد مشخص شود  تا دانش آموزان در همه مناطق روستا بتوانند از وسیله ایاب و ذهاب رایگان برخوردار شوند.