فعال شدن دفتر پیشخوان دولت برای صدور تأییدیه‌های تحصیلی

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص «نتایج تشکیل کارگروه مبارزه با جاعلان مدرک تحصیلی»، اظهار داشت: براساس مصوبه هیأت وزیران، ستادی در وزارت کشور به ریاست وزیر کشور تشکیل شده است و تمامی دستگاه‌هایی که مدرکی معتبر صادر کرده یا در این فرایند نقش دارند، عضو این ستاد هستند.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش نیز عضو این ستاد است و دستگاه‌های عضو مؤظف هستند ستاد متناظری نیز در دستگاه خودشان ایجاد کنند و در آموزش و پرورش نیز این ستاد تشکیل شده است؛ بنده بیش از سه سال و نیم است مسئولیت این ستاد را بر عهده دارم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته کمیته‌هایی در سطح استان‌ها تشکیل شد تا از نزدیک این موضوع رصد شود، یادآور شد: از سال قبل بازدیدهای میدانی در مدارس از سوی ستادها انجام شد که خبرهای دستگیری و کشف جاعلان این مدرک‌ها اعلام شد. 

وی تصریح کرد: چهار کمیته زیر نظر ستاد آموزش و پرورش تشکیل شده و چارچوبی برای آن تهیه کرده‌ایم که توسط وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده است؛ برای نمونه کمیته حقوقی برای پیگیری حقوقی جاعلان مدرک فعال شده است.

زرافشان متذکر شد: سال گذشته نیز مصوبه‌ای با عنوان فرایند صدور مدرک تحصیلی در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید که در آن تکالیفی تعیین و تغییری در فرایند تأییدیه‌های تحصیلی ایجاد شد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فعال شدن دفتر پیشخوان دولت برای صدور تأییدیه‌های تحصیلی یکی از این اقدامات بود، گفت: سیستم صدور الکترونیکی تأییدیه های تحصیلی متمرکز شد و مدارکی که غیر واقعی صادر شده‌اند را از این طریق شناسایی می‌کنیم.

وی گفت: اقدام دیگر این است که با دستگاه‌هایی که در شاخه کاردانش متولی مهارت‌آموزی هستند در دو سه سال اخیر وارد مذاکره‌ شده‌ایم تا سیستم‌های صدور گواهینامه خود را الکترونیکی کنند و امکان جعل مدرک وجود نداشته باشد.

زرافشان عنوان کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای اقدامات خوبی انجام داده است و در حال حاضر برای هنرجویانی که آموزش می‌بینند، کارت الکترونیکی صادر می‌شود که اطلاعات مربوط به دوره‌هایی که طی کرده‌اند در این کارت وارد می‌شود.