هرچه سریعتر باید فکری به حال هویت شمیرانات داشته باشیم
 اعرابی دبیر دبیران شورایاری منطقه یک در سیصد و سی و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به مشکلات این منطقه، اظهار داشت: بدون شک حفاظت از باغ‌های قدیمی در منطقه یک و نگهداشت آن‌ها امری ضروری است.
 
وی افزود: از طریق تخصیص بودجه و اعتبارات تا به امروز ۱۰ باغ بزرگ در منطقه یک خریداری و به تملک شهرداری تهران درآمده و ۱۱۰ باغ دیگر نیز برای خرید شناسایی شده‌اند.
 
دبیر دبیران شورایاری منطقه یک با تاکید بر اینکه شناسنامه‌دار کردن درختان در باغ‌های شمیرانات جزء ضرورت ها است، گفت: در برنامه دوم شهرداری تهران، به این موضوع مهم توجه ویژه ای شده است.
 
 اعرابی با بیان اینکه در شمیرانات باغ‌های قدیمی و درخت‌های کهن وجود دارد که با حرف حفظ نمی‌شوند، تصریح کرد: رسیدگی به این امر ساز و کار مربوط خود را طلب می‌کند.
 
وی ادامه داد: امسال شوکی به ما وارد شده و آن هم این است که امسال اعتباری برای خرید باغ‌ها نداریم، در حالی که امروزه ۱۰ باغ در منطقه یک تملک شده است که ۵ باغ نیز هنوز تملک نشده است.
 
دبیر دبیران شورایاری منطقه یک با بیان اینکه در این منطقه، درختان مانند بره‌هایی در دست گرگ ها گرفتار شده اند، یادآور شد: بر اساس برخی مشاهدات خانه جلال آل احمد تخریب شده، به همین دلیل شرکت توسعه فضای فرهنگی باید اقدامی در این خصوص انجام دهد به این منظور که این خانه از قدیم محل رفت و آمد بزرگان بوده است.
 
اعرابی با اشاره به کمبود پارکینگ در منطقه یک، افزود: ایجاد قطار شهری ال آر تی در خیابان ولی‌عصر(عج) بسیار برای کاهش ترافیک اهمیت دارد.
 
وی با بیان اینکه از ۴هزار هکتار بافت فرسوده در منطقه یک، ۲۰۰ هکتار آن در شمیرانات واقع شده است، گفت: امروز در شمیرانات، هویت در حال از بین رفتن است و به پتانسیل‌های محلات توجه نمی‌شود.
 
دبیر دبیران شورایاری منطقه یک به حادثه پلاسکو اشاره ای کرد و گفت: در خیابان سی متری استانبول یک برج ۱۶ طبقه وجود داشت که تخریب آن ۹ روز زندگی مردم را معطل کرد. 
 
اعرابی ادامه داد: در شمیرانات نیز چند ده ساختمان بلند مرتبه وجود دارد که اگر حادثه‌ای رخ دهد، بدون شک ما را با مشکلات زیادی رو به رو خواهد کرد، به همین دلیل درخواست دارم که معماری ایرانی، اسلامی همراه با حفظ ضوابط مدیریت بحران در ساخت و ساز رعایت شود.
 
 وی تاکید کرد: در کوچه های شش متری برج‌های بلندمرتبه ساخته شده، به همین منظور باید بازنگری در طرح تفصیلی منطقه یک داشته باشیم، چراکه جمعیت زیاد این منطقه دردسرساز شده است.
 
دبیر دبیران شورایاری منطقه یک با بیان اینکه ۵۰۰ باغ در شمیران به دلیل طمع برج سازان تخریب شده است، گفت: هرچه سریعتر باید فکری به حال هویت شمیرانات داشته باشیم، چراکه این منطقه در حال مرگ است.