باورهای غلط درباره «تست اعتیاد»

اکرم احمدی با اشاره به اینکه چند سالی را در آزمایشگاه تشخیص اعتیاد فعال بوده است، گفت: این آزمایش‌ها مخصوص ازدواج، استخدام، راننده‌های ماشین‌های سنگین و... است. اما متاسفانه بعضی فکر می‌کنند با خوردن بعضی موادخوراکی مانند آب‌لیمو می‌توانند اعتیاد خود را پنهان کنند. در صورتی که اینگونه نیست و این آزمایش‌ها با دقت و وسواس خاصی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند با گفتن این که دارو مصرف کرده‌اند، اعتیادشان را پنهان کنند، افزود: باورهای غلط بسیاری در مورد آزمایش‌های اعتیاد وجود دارد. به عنوان مثال اینکه وقتی مشخص می‌شود برخی اعتیاد دارند، می‌گویند که دارو مصرف کرده‌اند. این در حالی است که آزمایش‌های ما کامل است. با مشخص شدن اعتیاد یک نفر، آزمایش تفکیک دارویی انجام می‌شود. اگر فرد دارویی مصرف کرده باشد مشخص می‌شود و اگر موادمخدر مصرف کند هم معلوم می‌شود و چیزی که شاید برای خیلی از مدعیان جالب باشد این است که نوع دارو یا موادمخدری که مصرف شده هم در این آزمایش‌ها مشخص می‌شود.

 

احمدی با اشاره به رویکرد اجتماع مبارزه با موادمخدر تاکید کرد: به نظر می‌رسد اطلاعات و آگاهی مردم در مورد موادمخدر بسیار پایین است و این رویکرد می‌تواند این خلا را پر کند. بودند دخترانی که با مثبت شدن آزمایش نامزدشان، گفتند که در زندگی درستش می‌کنم یا این که می‌گویند ترکش می‌دهم. اما وقتی از آنها سوال می‌کنیم چطوری؟ می‌گویند حالا بگذار زندگی‌ مشترکمان شروع بشود بعد فکرش را می‌کنم. همانجا از آنها خواهش می‌کنیم که به مشاورانی که در خصوص اعتیاد فعال هستند مراجعه کنند. همان‌طور که بسیاری از ماهیت موادمخدر، تاثیر و تخریب جسمی و روانی آن خبرندارند و به سمت آن کشیده می‌شوند، خیلی‌ها هم نمی‌دانند چطور با این معقوله برخورد کنند.

 

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر وی ادامه داد: البته برنامه‌هایی که دو سه سالی است از تلویزیون پخش می‌شود خیلی خوب است اما مشکلش این است که ساعت خوبی پخش نمی‌شود و خیلی‌ها نمی‌توانند آن را ببینند. رادیو هم گاهی صبح‌ها برنامه‌های خوبی در مورد موادمخدر پخش می‌کند و بحث‌های خوبی می‌شود اما این کم است. رسانه‌ها باید بیشتر در این حوزه وارد شوند زیرا واقعا جوانان و نوجوانان نمی‌دانند موادمخدر چیست و چطور باید با آن برخورد کنند.