لزوم کنترل 24 ساعته معاینه فنی در معابر بزرگراهی/راهور امکان کنترل آلایندگی 100 هزار کامیون در شب را ندارد

گروه اجتماعی- رئیس ستاد معاینه فنی تهران با اشاره به این که راهور امکان کنترل آلایندگی 100 هزار کامیون در ساعات شب را ندارد، تاکید کرد: باید معاینه فنی به صورت 24 ساعته در معابر بزرگراهی کنترل شود. 

سید نواب حسینی منش رئیس ستاد معاینه فنی تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکار نیوز با اشاره به افزایش چشمگیر آلاینده های هوا در معابر بزرگراهی در ساعات شب اظهار کرد: مهم ترین دلیل را که می توان برای آلودگی در این ساعات شب ذکر کرد تردد یکصد هزار خودرو دیزلی سنگین است. این خودروها زمانی که وزارت راه اجازه فعالیت بین شهری را با صادر نکردن بارنامه به آنها نمی دهد به فعالیت در شهر و در ساعات شبانه روی می آورند.

وی ادامه داد: معاونت حمل و نقل  ترافیک معاونتی تخصصی در زمینه ساماندهی حمل کالا و بار در سطح شهر دارد و در قالب این معاونت ساماندهی های لازم را انجام می دهد.

وی با اشاره به این که بخشی از کنترل این کامیون ها با استفاده از معاینه فنی امکان پذیر است، خاطرنشان کرد: لذا باید ساعت نظارت بر این کامیون ها را با استفاده از دوربین های موجود در سطح شهر از ساعات تعیین شده در محدوده زوج و فرد و LEZ به 24 ساعت شبانه روز افزایش دهیم تا بدین صورت بتوانیم تما خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند را شناسایی و اعمال قانون کنیم.

به خودروهای فرسوده بنزین ندهید

رئیس ستاد معاینه فنی تهران با اشاره به این که تقاضای ما کنترل معاینه فنی به صورت 24 ساعته در معابر بزرگراهی به ویژه در کلان شهر ها است، گفت: اما معضل دیگر این است که خودرو فرسوده ای که اجازه فعالیت در سطح شهر را دریافت نمی کند در معابر و حومه شهر فعالیت می کند. لذا باید این خودروها اجازه تردد نداشته باشند.

وی ادامه داد: این امر با ارایه ندادن سوخت و سایر محدودیت های قانونی امکان پذیر است.

حسینی با بیان این که سازمان محیط زیست به عنوان متولی استانداردها و شهرداری به عنوان متولی ایجاد بستر معاینه فنی برای خودروها در ارتباط با تردد شبانه یکصد کامیون آلوده مسئولیت خود را انجام داده اند، تاکید کرد: در تهران 5 مرکز معاینه برای ماشین های سنگین وجود دارد اما این راهور است که باید با افزایش دامنه نظارت ها این خودروها را به سمت معاینه فنی و اعمال قانون هدایت کند.

رئیس ستاد معاینه فنی تهران در پایان عنوان کرد: البته راهور برای کنترل این تعداد کامیون آن هم به صورت شبانه باید نیروی انسانی زیادی داشته باشد. لذا بهترین راه برخورد مکانیزه با معاینه فنی صد هزار کامیون آلوده در ساعات شبانه تهران است که البته در قالب طرح LEZ کنترل مکانیزه معاینه فنی اکنون در مرحله آزمایشی قرار دارد.

 

لیلا موسوی نسب