این واژه ها باید از سریال ها حذف شوند

 احمد نوربالا در نشست خبری هفتمین همایش سلامت روان و رسانه اظهار داشت: براساس آخرین تحقیقات در کشورمان اضطراب ایرانی‌ها نسبت به 15 سال گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت سلامت روان مردم فقط با یک نهاد نیست و همه از جمله قانونگذار مسئول سیاسی، دستگاه قضایی، تریبون‌داران مذهبی و حتی رسانه‌ها در این قبال مسئول هستند، گفت: ما روان پزشکان هر زمان که به آستانه انتخابات نزدیک می‌شویم سلامت روان مردم را در خطر می‌بینیم.

دبیر علمی همایش و کرسی یونسکو در آموزش سلامت درباره تبعات مخرب جرایم رانندگی به صورت نامناسب نیز گفت: دنیا این مسائل را حل کرده است یعنی همه چیز در کشورهای توسعه یافته قابل پیش بینی است ولی متأسفانه در ایران اینگونه نیست درحالی که همه ما در صحبت، قلم، قانون نویسی و حتی دستگاه‌های امنیتی باید سلامت روان مردم را درنظر بگیرند زیرا همه ما در یک قایق نشستیم و باید با تلاطم‌های جهان ملاحظات مردم را درنظر بگیریم. 

*خشم و غم تأثیر مخرب دارد

نوربالا در ادامه عنوان کرد: یکسری از رفتارها در نظام سلامت برای آحاد جامعه مخرب است مثلا هرگونه خشم و غم در هر زمینه‌ای از جمله سیاسی، مذهبی و غیره اگر به صورت افراطی صورت پذیرد تأثیر مخرب خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: همچنین اشاعه رفتارهای ضد اجتماعی در گروه‌ها نظیر عبور از چراغ قرمزها و ... تأثیر منفی بر سلامت روان مردم می‌گذارد و گلایه مهم ما در زمینه به کار گرفتن برخی واژه‌های انگ‌زا است که در فیلم‌ها به کار می‌رود.

*دیوانه، روانی، تیمارستان فحش نیست

دبیر علمی همایش و کرسی یونسکو در آموزش سلامت با توضیح مبنی بر گلایه متخصصان علوم روانشناختی درمورد برخی واژگان انگزا در فیلم‌ها بیان داشت: در فیلم ها وقتی می‌خواهند به کسی دشنام بدهند و تخریب کنند از سه واژه دیوانه، روانی و تیمارستان استفاده می کنند که به هیچ عنوان این کار درست نیست و شاهد آن هستیم که در برخی دیالوگ‌ها می‌خواهند کسی را تخریب کنند می‌گویند «چرا قرصت را نخوردی» و این درحالی است که افراد با مشاهده چنین واژه‌هایی اصلا درمان خود را رها می‌کنند. در حالیکه اگر این فرد فشارخون و یا بیماری‌دیگری داشته باشد اینگونه با او صحبت نمی‌کند و این همان نکته‌های کلیدی است که باید در موضوع سلامت روان به آن توجه ویژه‌ای شود.

*ناامیدی در جامعه ممنوع

نوربالا با بیان اینکه جامعه ایرانی با جامعه ضد استرس بسیار فاصله دارد، گفت: هرگونه ناامیدی در جامعه چه سیاسی و اجتماعی و ... تأثیر منفی بر مردم می‌گذارد. مثلا در مصداق سیاسی آن اگر ما دائماً به مسئولینمان انتقاد کنیم و آنها را در عملکردشان زیرسوال ببریم مردم نیز از نظر روان شناختی نگاه بدی به آنها دارند و متأسفانه مسائل سیاسی همیشه در کشور بر سلامت مردم اولویت داشته است.

*چرا حادثه پلاسکو 10 روز زنده پخش شد؟

وی با انتقاد از پخش اخبار حوادث در رسانه‌ها که بر سلامت روان مردم تأثیر منفی دارد، گفت: واقعا چرا حادثه پلاسکو 10 روز از تلویزیونی به طور مستقیم پخش شد؟ زیرا در دنیا چنین حوادثی را اصلاً اجازه نمی‌دهند اینگونه پخش شود و به صورت محدود رسانه‌ای می‌شود زیرا چنین تصاویری برای بسیاری از بیماران سالمندان مردم و افراد زیر 18 سال مشکل و مخرب است.

دبیر علمی همایش و کرسی یونسکو در آموزش سلامت در مصداقی در مورد تبعات پخش صحنه‌های حوادثی در رسانه‌ها به صحنه تیراندازی و کشته شدن نوجوان فلسطینی اشاره و گفت: درباره این صحنه ما فردی داشتیم که با مشاهده این تصویر دچار بیماری روان بعد از تروما شد. البته ما باید به تصویر کشیدن برخی تصاویر ابعاد انسان دوستانه را نشان دهیم ولی نباید این صحنه‌های مخربی مکررا و در همه کانالها پخش شود بلکه فقط مختص برخی ساعات و اخبار باشد.