هشدارهایی درمورد مصرف نارنج

امروزه، روغن نارنج، مشتقات، و مکمل‌های آن برای سوزش سر دل، احتقان(گرفتگی)، کاهش وزن، و حتی برای درمان عفونت‌های قارچی خاص مثل پای ورزشکاران استفاده می‌شوند.

 

با وجود این، شواهد زیادی که نشان بدهد این‌ها کارساز هستند وجود ندارد، و به همین دلیل بهتر است هنگام مصرف آن احتیاط قابل توجهی به خرج دهیم.

مزایای نارنج برای سلامتی؟

نارنج یک نوع پرتقال پیوندی و از خانواده‌ی پرتقال ماندارین و دارابی است. این میوه در حوزه‌ی مدیترانه می‌روید(از این رو نام دیگر آن “سویل آرنج” است). در طب چینی به آن ژی‌شی می‌گویند.

به رغم کاربرد آن در طب سنتی، این میوه چندان از نظر علمی بررسی نشده، و مطالعاتی که صورت گرفته است نگرانی‌هایی را در مورد مصرف آن مطرح کرده‌اند.

احتمالا از همه بیشتر نقش موثر نارنج در کاهش وزن مورد مطالعه قرار گرفته است، و در همین راستا به صورت تنها یا در ترکیب با دیگر به اصطلاح “چربی سوزها” و “افزایش دهنده‌های سوخت و ساز بدن” مثل کافئین در بازار عرضه می‌شود و به فروش می‌رسد.

چند مطالعه‌ای که به سرانجام رسیده‌اند نشان می‌دهند کسانی که از مشتقات نارنج به تنهایی یا در ترکیب با مواد خوراکی دیگر استفاده می‌کنند، سوخت و ساز بدن‌شان به خوبی افزایش می‌یابد و ممکن است کمی وزن کم کنند.

با وجود این، شواهد در این زمینه محدود هستند، و دلایل محکمی وجود دارد که نشان می‌دهند باید در رابطه با مصرف مکمل‌های نارنج محتاط باشیم.

روغن نارنج برای درمان عفونت‌های قارچی

من فقط موفق شدم یک مطالعه‌ی قدیمی‌تر در رابطه با مصرف روغن نارنج برای عفونت‌های قارچی پیدا کنم. آن مطالعه نتایج بسیار خوبی را به دست می‌دهد: در واقع تمام کسانی که روغن نارنج را امتحان کرده‌ بودند عفونت‌شان برطرف شده بود، و عوارض جانبی آن بسیار اندک بوده است، که بیشتر شامل سوزش پوست بوده که از مصرف روغن غلیظ حاصل شده بود.

محققان در این مطالعه نتیجه‌گیری کرده‌اند که نارنج راهی امیدبخش و ارزان برای مبارزه با عفونت قارچی است.

هشدارهایی درمورد مصرف نارنج

نارنج حاوی ماده‌ای به نام سینفرین است، که شبیه افدرا است. مدتی مصرف افدرا به خاطر تاثیرش بر کاهش وزن بسیار مرسوم بود، اما سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف افدرا را به خاطر مشکلات جدی که برای سلامتی به بار می‌آورد ممنوع کرد.

به طور مشخص، افدرا فشار خون را افزایش می‌دهد(و از این طریق خطر حملات قلبی و سکته نیز افزایش پیدا می‌کند). روشن نیست که آیا سینفرین نیز دقیقا همین کار را می‌کند یا خیر، با این حال مطالعات نشان داده‌اند که ممکن است ضربان قلب(و احتمالا فشار خون) را افزایش دهد.

وقتی آن را بر پوست‌تان می‌مالید(مثلا وقتی که با یک عفونت قارچی درگیر هستید)، این کار ممکن است شما را مستعد ابتلا به آفتاب سوختگی بکند. نهایتا، کسانی که دارو مصرف می‌کنند باید از خوردن مکمل‌های آن خودداری کنند چون این مکمل‌ها ممکن است فشار خون را افزایش دهند و به طرقی دیگر بر سلامتی تاثیر بگذارند.

به طور خلاصه، من توصیه می‌کنم که از خوردن یا مالیدن آن به پوست‌تان اجتناب کنید.

به نظر می‌رسد که بوئیدن روغن آن بی‌ضرر باشد.

 

نارنج و رایحه‌درمانی

من اولین بار وقتی با آن برخورد کردم که داشتم سرسری روی رایحه‌درمانی کار می‌کردم. روغن معطر نارنج بویی شبیه پرتقال دارد.

 

نکته‌ی جالب آن است که روغن برگ‌ها(پتیتگرین) و روغن گل‌های آن(نرولی) رایحه‌هایی کاملا متفاوت دارند، اما هر دو به عنوان بوی “پرتقال” تشخیص داده می‌‌شوند. در رایحه درمانی، از نارنج برای تولید بوئی استفاده می‌شود که باعث تحریک و بیداری می‌شود(به نوشیدن آب پرتقال موقع صبح فکر کنید).