لزوم استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات در سازمان تامین اجتماعی
سید تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در همایش سراسری مدیران کارگزاری های رسمی این سازمان اظهار داشت: تأمین اجتماعی سازمانی بزرگ و خدوم است که نقش کلیدی در تأمین معیشت و امنیت خاطر اقشار تحت پوشش دارد و بدون اتکا به منابع دولتی خدمات گسترده ای را به جامعه بزرگ تحت پوشش ارایه می دهد.
 
وی افزود: با توجه به سیر تکوینی سازمان تأمین اجتماعی شاهد افزایش تعداد مستمری بگیران و به دنبال آن افزایش هزینه های این سازمان هستیم و این سیر در سال‌های گذشته با اقدامات نامناسب و تصمیمات نادرستی که اتخاذ شده، تشدید شده است.
 
نوربخش تصریح کرد: اگر سازمان تأمین اجتماعی سیر طبیعی خود را طی کرده بود امروز باید تعداد مستمری بگیران آن بین یک میلیون و ٨٠٠ هزار تا ٢ میلیون نفر بود، اما در حال حاضر تعداد مستمری بگیران این سازمان نزدیک به ٣ میلیون نفر است که این وضعیت نتیجه قوانین متعددی است که به تصویب رسیده و تکالیفی را بدون در نظر گرفتن منبع برای این سازمان ایجاد کرده است.
 
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در سال‌های اخیر و در دولت تدبیر و امید این سیر تخریبی متوقف شده و در این مدت تعهدی بدون در نظر گرفتن منبع به سازمان تأمین اجتماعی محول نشده است.
 
وی افزود: همچنین در برنامه ششم توسعه نیز برای دریافت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت، راهکار اصولی در نظر گرفته شده است و هر سال حداقل ١٠ درصد از بدهی دولت پرداخت می شود. طلیعه این برنامه نیز در سال ٩٦ مشخص می شود.
 
نوربخش با بیان اینکه اقدامات اساسی و زیربنایی برای ارتقا خدمات سازمان تأمین اجتماعی انجام گرفته است، گفت: حذف دفترچه درمانی در مراکز ملکی این سازمان از جمله اقداماتی است که در راستای بهبود و ارتقا خدمات به جامعه تحت پوشش و همچنین صرفه جویی در وقت و هزینه به مرحله اجرا رسیده و تا پایان سال در مراکز درمانی تأمین اجتماعی سراسر کشور انجام می شود.
 
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: فعالیت های مذکور، نتیجه اقداماتی است که برای خروج این سازمان از حاشیه ها انجام شد و به تصدیق نهادهای نظارتی، امروز این سازمان در مسیر صحیح خدمت به جامعه در حال فعالیت است.
 
نوربخش افزود: سازمان تأمین اجتماعی امروز یک سازمان پیشرو در خدمت به مردم است و در چنین سازمانی بایستی روال سنتی فعالیت‌ها اصلاح شود و برون سپاری و همچنین استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات در اولویت قرار گیرد.
 
وی گفت: واگذاری امور و برون سپاری در سازمان تأمین اجتماعی همراه با نظارت دقیق و پایش عملکرد کارگزاری ها انجام می‌شود و صلاحیت حرفه ای و اخلاقی در واگذاری ها همواره مورد توجه است.
 
نوربخش افزود: بر اساس این رویکرد محدودیت هایی که در رابطه با فعالیت کارگزاری ها وجود داشت، برطرف شده و در سال‌های اخیر همواره اختیارات و خدمات جدیدی به کارگزاری ها محول شده است.
 
وی گفت: سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد اجتماعی و اقتصادی است و کارگزاری ها نیز بخشی از این خانواده بزرگ هستند که برای گسترش فعالیت آن‌ها و ارتقا خدمت رسانی به جامعه هدف از طریق کارگزاری ها برنامه اصولی در سازمان وجود دارد.
 
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: کارگزاری ها برای خدمت رسانی به مردم باید اختیارات کافی داشته باشند و دسترسی کافی مخاطبان و آموزش کارگزاری ها و تبادل اطلاعات با آنان نیز همواره باید مورد توجه سازمان تأمین اجتماعی باشد.
 
نوربخش گفت: کارگزاری‌های تأمین اجتماعی نهادهایی مستقل هستند و این سازمان در مدیریت این مجموعه‌ها مداخله‌ای ندارد و تنها بر عملکرد صحیح آنان نظارت می‌کند.