جای خالی دلارهای پسابرجام در مترو تهران/هر قطار مترو بار ۱۱۲۵ خودروی شخصی را به دوش می‌کشد

محمد احمدی‌بافنده مدیرعامل شرکت بهره برداری متروتهران و حومه به بیان برخی توضیحات درخصوص فعالیت و بهره‌برداری از متروی تهران پرداخت.

نقش 60 درصدی مترو در کاهش مصرف سوخت

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروتهران و حومه در این گفت‌وگو به اثرگذاری مترو در کاهش هزینه‌های مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: برای هر نفر در جابجایی با وسایل نقلیه شخصی، به ازای هر کیلومتر حدود 31سی‌سی سوخت مصرف می‌شود. این مصرف سوخت در جابجایی با قطار مترو حدود 13سی‌سی می شود. حالا وقتی شما در طول سال 700میلیون سفر با مترو انجام می‌دهید باید دقت شود که در طول سال چه میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت اتفاق می‌افتد.

از تولید یک کوه آلاینده در تهران جلوگیری کرده‌ایم

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در ادامه به تفاوت هزینه جابجایی مسافر با وسایل نقلیه شخصی در مقایسه با مترو پرداخت و گفت: در سفر با مترو، در هر سفر از محل واردات سوخت و قطعه‌یدکی و تعمیر و نگهداری و سوانح و زمانی که مسافر می‌خواست در ترافیک صرف کند، تقریبا یک دلار کمتر به دولت خسارت وارد می‌شود. براساس بررسی‌های ما از ابتدای بهره‌وری مترو تا به امروز تقریبا 7میلیارد سفر را در مترو سامان‌دهی کرده‌ایم. اگر فرض را بر این بگذاریم با مصرف سوخت 13 سی‌سی برای جابجایی هر نفر به میزان یک کیلومتر، برای این 7میلیارد سفر موجب شده‌ایم حدود 14هزار تن گازهای سمی در شهر تهران تولید نشود. این عددی بسیاری بزرگ است و ما از اتفاق تولید یک کوه آلاینده در تهران جلوگیری کرده‌ایم.

احمدی‌بافنده به میزان صرفه‌جویی ریالی جابه‌جایی با مترو پرداخت و گفت: اگر این میزان صرفه‌جویی را تبدیل به سوخت کنیم، معادل 4میلیارد و 439میلیون لیتر خواهد بود که نگذاشتیم این میزان سوخت بسوزد که اگر به نسبت قیمت تورم در امروز محاسبه کنیم از دهه هشتاد که مترو در تهران راه افتاده تا امروز حدود 34 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود. صنعت مترو هم در کاهش آلودگی یاری می‌کند و هم برای کاهش مصرف و واردات سوخت به اقتصاد کشور کمک می‌کند و هم به اینکه مردم با اطمینان خاطر بهتری از مترو استفاده کنند، کمک می‌کند.

محمد احمدی‌بافنده مدیرعامل شرکت بهره برداری متروتهران و حومه در ادامه سخنان خود به موضوع خرید هواپیما توسط دولت در پسابرجام پرداخت و گفت: اگر من قرار بود چنین تصمیمی بگیرم و امکان این را داشتم هواپیمای مسافربری هم بخرم، هیچگاه برای شرکت ایران ایر که شرکتی دولتی است این کار را نمی‌کردم و بلکه از طریق یک شرکت هوایی خصوصی این خرید را انجام می‌دادم. به یک شرکت‌ خصوصی حمل و نقل هوایی می‌گفتم که خودش هواپیما را بخرد و خودش هم اقساط را به دولت پرداخت کند و پول دولت را برگرداند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با انتقاد از فعالیت شرکت‌هوایی دولتی گفت: در حال حاضر شرکت‌های هوایی خصوصی داریم که با سختی و چنگ و دندان فعالیت می‌کنند و این در حالی است که شرکت ایران ایر یک شرکت زیان‌ده است؟ چه ضرورت دارد که برای یک شرکت زیان‌ده هواپیما بخریم و آن را بزرگ‌تر کنیم؟ خیلی شرکت‌های خصوصی داریم که می‌توانستند چنین هواپیمایی را بخرند. اما به بهانه اینکه دولت دارد پول هواپیما را می‌دهد شما نان‌خور دولت را افزایش دهید اینکه معنی ندارد. خوب فاینانس می‌کردید.

احمدی بافنده تصریح کرد: به نظر من این اشتباه استراتژیک بود که ما در واقع به سر شرکت‌های خصوصی هوایی زدیم. و اصل 44قانون اساسی و خصوصی‌سازی را زیر پا گذاشته‌ایم. پس از برجام بخشی از مطالبات ما از غرب را هواپیما به ما دادند و اینکه این موضوع به یک پکیج پیروزمندانه تبدیل شود که در اصل موضوع فرقی ندارد و این پول ما بوده که غربی‌ها می‌خواهند به جایش به ما هواپیما بدهند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران ادامه داد: تازه می‌توانستیم به کشورهای غربی بگوییم که به ما قطار هم بدهید. بسیاری از شرکت‌های غربی با ما تماس گرفتند و اعلام آمادگی کردند که در این حساب و کتاب‌های جدید پیش‌آمده بیایید و پکیج قطارهای شهریتان را از ما بخرید و پولش را دولت بدهد. برخی از مدیران این شرکت‌ها به ایران آمدند و برخی همکاران ما به اروپا رفتند و قطارها هم بازدید شد و اعلام آمادگی کردند که از محل مطالبات دولت از کشورهای غربی قطار به ما فروخته شود.

احمدی بافنده گفت: خوب این مطالبات ما از غرب به هواپیما تبدیل شد. نمی‌گوییم این موضوع ضرورت ندارد، اینکه پای برخی شرکت‌های هوایی کشورهای دیگر را از ایران هم ببریم خوب است، اما خوب برخی اقدامات بیشتر ضرورت دارد. شاید خیلی از مردم ایران تا آخر عمرشان هم هیچگاه برای سفرهایشان از هواپیما استفاده نکنند؛ ما داریم به کسانی سوبسید می‌دهیم که با هواپیما جابه‌جا می‌شوند، اما آن کسانی که در تهران و کلان‌شهرها برای تردد نیازمند حمل‌ونقل عمومی هستند و مشکل حمل و نقل دارند، به خاطر عدم پرداخت یارانه‌ای که باید به ما داده می‌شد و نشده است، مشکلات بیشتری برایشان ایجاد می‌شود.

در ادامه مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران گفت: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، دولت موطف شده است که بین دو تا 4هزار واگن خریداری کرده و در اختیار کلان‌شهرهای کشور قرار دهد که 50 درصد این واگن ها به مترو تهران و بقیه به هشت کلانشهر کشور اختصاص می‌یابد.

احمدی‌بافنده با اظهار گله از عدم تامین واگن و قطارهای مورد نیاز متروی تهران گفت: دولت به روش‌های مختلف مطالبات خود را از ما می‌گیرد اما ما نمی‌توانیم مطالباتمان را از دولت بگیریم.

اگر دلارهای پسابرجام به جای هواپیما به قطار مترو تبدیل می‌شد

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با اشاره به اینکه به طور معمول یک رام قطار متشکل از 7واگن و قطار معادل 10 تا 15میلیون دلار هزینه و بودجه برای تامین نیاز دارد، مبالغ پیش‌بینی دولت برای خرید هواپیما از کشورهای غربی را در تامین و گشایش مشکلات قطار و واگن متروهای کشور بسیار موثر دانست.

هر قطار مترو بار 1125 خودروی شخصی را به دوش می‌کشد

وی در ادامه به موضوع کاهش تردد خودروهای شخصی با فعالیت قطارهای خطوط مترو پرداخت و گفت: به طور متوسط ضریب سرنشین هر خودروی سواری شخصی 2 نفر است که معادل 20متر فضای ترافیکی اشغال می‌کند. در همین 20متر فضای ترافیکی یک تاکسی با ضریب سرنشین 4نفر فعالیت می‌کند. یک اتوبوس درون‌شهری هم به طور متوسط ضریب سرنشین 60 نفر است و معادل 100متر فضای ترافیکی اشغال می‌کند. اما هر یک رام قطار مترو با ضریب سرنشین حدود 2250 نفر می‌تواند معادل 1125 خودرو شخصی را از شهر خارج کند.

احمدی‌بافنده در خصوص استاندارد فعالیت مترو در تهران هم گفت: به طور معمول در ایران در خطوط مترو هر یک کیلومتر یک ایستگاه و یک رام قطار معادل یک قطار و 7واگن می‌خواهد، یعنی یک خط 40کیلومتری نیازمند 40رام قطار و 40 ایستگاه با انتظار سفر 5دقیقه است. از این تعداد رام قطار 10 تا 15 درصد در ذخیره و اورهال قرار می‌گیرد و الباقی فعالیت می‌کند.

فراخوان از مردم و بخش خصوصی برای مشارکت در بهره‌برداری از مترو

به گزارش تسنیم، محمد احمدی‌بافنده مدیرعامل شرکت بهره برداری متروتهران و حومه در ادامه گفت‌وگو به امکان مشارکت مردم و بخش خصوصی در بهره‌برداری از مترو تهران پرداخت.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران گفت: در شرایطی که با مشکلاتی از جمله عدم توان و یا توجه دولت‌ها به حمل‌ونقل عمومی تهران مواجه هستیم، مردم به چند طریق می‌توانند در حوزه بهره‌برداری از مترو کمک کرده و ایفای نقش کنند. یکی اینکه خود ما در شرکت بهره‌بردای متروی تهران تلاش کرده‌ایم تا آنجا که مقدور هست برخی خدمات را از شرکت‌های خصوصی اخذ کنیم که توسط مردم و بخش خصوصی فعال شده است.

احمدی‌بافنده درخصوص روش‌های دیگر مشارکت مردم و بخش خصوصی در فعالیت‌های مترو تهران گفت: به شرکت‌های صاحب سرمایه اعلام کردیم که به صورت BOO (سرمایه‌گذاری‌ـساخت‌ـبهره‌برداری) سرمایه‌گذاری کنند؛ خودشان سرمایه‌گذاری کنند و خودشان هم بهره‌برداری کنند و برای این منظور از ظرفیت‌های ما استفاده کنند. چیزی مشابه کاری که شرکت‌های خصوصی اتوبوس‌رانی داخل شهری انجام می‌دهند. اینها اغلب شرکت‌های تعاونی هستند و مردم و اشخاص صاحب سرمایه می‌توانند در قالب این شرکت‌ها در بخش حمل و نقل عمومی تهران مشارکت کنند.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در ادامه از آمادگی متروی تهران برای واردات رام قطار توسط بخش خصوصی خبر داد و گفت: این آمادگی را داریم که بخش خصوصی رام قطار وارد کند و از ظرفیت مترو استفاده کند و به صورت مشارکتی اقدام به جابجایی مسافر کند. همچنین بخش خصوصی می‌تواند رام قطارهای ما را اجاره کند تا ما بتوانیم قطارهای جدید وارد سیستم بهره‌برداری مترو کنیم.

احمدی‌بافنده با اشاره ابه اینکه تا به حال اینگونه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در متروی تهران رخ نداده است گفت: تا به امروز چنین اتفاقاتی نیفتاده است اما روش BOO را با شورای شهر و هیات مدیره شرکت بهره‌برداری و معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح کرده‌ایم و همه با این موضوع موافقت کرده‌اند. این موضوع بسیار مهم است و مردم از این طریق می‌توانند خودشان به داد خودشان برسند.

استان البرز سهم خود را به متروی تهران بپردازد

محمد احمدی‌بافنده مدیرعامل شرکت بهره برداری متروتهران و حومه در ادامه به نقش مترو تهران در جابه‌جایی مردم استان البرز پرداخت.

احمدی‌بافنده گفت: در حال حاضر نکته مهم دیگری هست و آن اینکه در حال حاضر مردم استان البرز را با پول مردم تهران جابه‌جا می‌کنیم. ستانداری البرز و شهرداری شهرهای استان البرز بیش از این باید در پرداخت سهم خود نقش داشته باشند. آنها سهم خود را نپرداخته‌اند و فقط مسافران پول بلیط می‌دهند و آن هم از نوع ارزان‌ترین آن.

وی با اشاره به اینکه خط 5 متروی تهران در مسیر به سمت کرج، خط یک کرج می‌شود، گفت: متروی کرج حتی می‌خواهد اقدام به کوچک کردن و فروش پایانه‌های ما کند. به جای اینکه بر این تقاطع‌ها و خطوط جدید مترو فرصت گذاشته شود، بر زیرگذر و بزرگراه و تقاطع و غیره که تکنولوژی 20سال قبل تهران است متمرکز هستند و سهم خودشان را هم نمی‌دهند. خط 5 تهران و به تعبیری خط یک متروی کرج باید تا هشتگرد برود. این در حالی است که مسافران هشتگرد و شهرهای اطراف باید بیایند و در کرج سوار قطار مترو شوند، این در حالی است که استان البرز خودش می‌تواند توسعه مترو را در استان البرز انجام دهد.

احمدی‌بافنده ادامه داد: براساس مصوبات دولت، مترو تنها تا ایستگاه وردآورد بر عهده متروی تهران است، با این حال همه ساله مبالغ بسیاری هزینه می‌کنیم که مسافران کرج را منتقل کنیم و انتظارمان این است که استانداری البرز بیشتر در این کار مشارکت کند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری در ادامه گفت: آماده هستیم کل خط پنج از وردآورد را به استانداری البرز تحویل دهیم و پول دریافتی را برای توسعه سایر خطوط تهران هزینه کنیم.