خطر شب مردگی در کمین نقاط مرکزی پایتخت/ آمار واقعی کودکان کار چندین برابر اعداد اعلام شده است

گروه اجتماعی- مجتبی شاکری رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به تبدیل بسیاری از مناطق مسکونی به کارگاهی در طول سال های گذشته عنوان کرد: شاید برای مردم جالب باشد اما منطقه ای همانند منطقه 11 در محدوده بهارستان دچار شب مردگی است به این دلیل که بسیاری از منازل آن در سال های گذشته به کارگاه تبدیل شده است.

 

وی ادامه داد: حتی بسیاری از اعضای شورایاری این محله جزء کسبه بوده و در منطقه ساکن نیستند.

 

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به این که شب مردگی افزایش نا امنی، جولان فروشندگان مواد مخدر و ایجاد زباله های نامنظم را در پی دارد، اظهار کرد: بسیاری از این محلات به محله های تبدیل شده که به سمت تخلیه کامل پیش می رود زیرا با شب مردگی ایجاد شده و عواقبی که در پی آن ایجاد می شود سکنه تاب و تحملشان را از دست می دهند و با قیمت های ارزان خانه هایشان را می فروشند و به مناطق دیگر مهاجرت می کنند.

وی افزود: در نتیجه بعد از مدتی کسی نمی تواند در این مناطق زندگی کند. این امر یه پدیده ضد توسعه است که در نتیجه آن به مرور تمامی مرکز شهر به مناطق کارگاهی تبدیل می شود.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که کسی لزوم ایجاد شغل را انکار نمی کند، گفت: اما اکنون با پدیده کودکان کار و محل تجمع بسیاری از این کودکان در مناطقی از این دست مواجه هستیم.

وی ادامه داد: زمانی که پدر خانواده از پس تامین معاش بر نمی آید یا باید حاکمیت در تامین مخارج کمک رسان باشد یا کودک به کمک خانواده می آید. می تواند به خانواده بگویید این اتفاق رخ ندهد؟

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به این که نباید با این دست مسائل احساسی برخورد کرد، گفت: در حال حاضر کودکان کار نه تنها در کارگاه های مناطق مرکزی و نیز در جنوب شهر بلکه در تمام شهر پراکنده هستند  اما در این مناطق حضور و بروز بیشتری دارند و کارهای سخت تری می کنند.

شاکری در پایان با اشاره به این که آماری که در مورد کودکان کار از منابع مختلف اعلام می شود آمار تجاهر آنها است، در توضیح این مطلب اظهار کرد: زمانی که این کودکان به دستفروشی یا کار در دید عموم می پردازد آمار آنها محاسبه می شود اما عدد واقعی کودکان کار چندین برابر اعداد اعلام شده است و تنها اتباع بیگانه را در بر نمی گیرد.


لیلا موسوی نسب