غبار خوزستان به چشم دولت می‌رود

 انتقادات نسبت به ادعای احیای تالاب هورالعظیم یعنی یکی از اصلی‌ترین منشاء ریزگردها که 6 ماهی است آغاز شده، اکنون دیگر تنها از زبان فعالان محیط زیست و نمایندگان استان خوزستان شنیده نمی‌شود. انتقاد نسبت به ناکارآمدی سازمان حفاظت محیط زیست از یک سو و اعتراض نسبت به عدم صداقت و ادعاهای کذب معصومه ابتکار از سوی دیگر این روزها فریادی است که از گلوی عامه مردم نه تنها در استان خوزستان بلکه در سراسر کشور به گوش می‌رسد. درخواست استعفای معصومه ابتکار که همزمان با همایش روز جهانی تالاب‌ها در استان خوزستان کلید خورد، اعتراضات مردمی گسترده‌ در خوزستان طی روزهای گذشته، انتقاد تند علی کریمی، ملی‌پوش سابق فوتبال کشور از عملکرد نامطلوب ابتکار در خوزستان خطاب به حسن روحانی که با بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی همراه بود و همچنین اعتراضات مردم همدان که هنگام سخنرانی ابتکار در این استان، اعتراض خود را نسبت به شرایط ناگوار زیست محیطی در استان خوزستان به نمایش گذاشتند  تنها نمونه‌هایی از نارضایتی عمومی نسبت به ناکارآمدی سازمان حفاظت محیط زیست در مقابله با ریزگردها است.

اما نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری استان خوزستان با حضور حسن روحانی را که پنجم اسفند در اهواز برگزار شد به جرأت می‌توان نقطه عطفی در اعتراضات نسبت ناکارآمدی‌ها و بی‌صداقتی‌های دولت یازدهم در مقابله معضلات زیست محیطی استان خوزستان دانست. نشستی پرحاشیه که از سخنرانی گلایه‌آمیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به  فریادهای اعتراض‌آمیز علی ساری، نماینده اصلاح طلب اهواز در انتقاد نسبت به دروغ‌گویی و آمارسازی معصومه ابتکار انجامید و در نهایت، خروج مجید ناصری‌نژاد رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان  از سالن را به نشانه اعتراض به همراه داشت.

آیا این حجم از اعتراضات که بیش از ناکار‌آمدی‌های زیست محیطی دولت، محصول به گفته مردم و نمایندگانشان دروغگویی‌های معصومه ابتکار است آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری برای حسن روحانی بی‌اهمیت خواهد بود؟ آیا امروز که حسن روحانی با اعتراضاتی کم‌سابقه در یکی از استان‌های کشور رو به رو شده گلایه‌های مردم و نمایندگان استان خوزستان را نسبت به ادعای کذب احیای تالاب هورالعظیم به طور مستقیم شنیده است، در واپسین ماه‌های ریاست جمهوری خود رویکردی متفاوت را در مدیریت بحران زیست محیطی استان خوزستان به نمایش خواهد گذاشت؟ آیا روحانی واکنش سبک‌سرانه و توهین‌آمیز معصومه ابتکار در برابر مطالبات یکی از مردم خوزستان را که در فضای مجازی با واکنش‌های منفی گسترده‌ای همراه بود در شأن معاون خود و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دولت یازدهم خواهد دانست یا پس از بازگشت از سفر خوزستان تدبیری به منظور کنار زدن سایه بی‌تفاوتی از سر معضلات زیست محیطی کشور خواهد اندیشید؟  

با گذشت دو روز از سفر روحانی و ابتکار به خوزستان شاید بتوان پاسخی نزدیک به واقعیت برای این پرسش‌ها یافت. روزی که روحانی در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات 13966 با بیان اینکه مشکلات محیط زیست که در طول 40 الی 500 سال گذشته و به تدریج بوجود آمده،طی یکی دو سال حل و فصل شدنی نیست زمینه را برای کاهش سطح توقعات از حل مشکلات زیست محیطی در دولت یازدهم فراهم فراهم می‌کند و از سوی دیگر، کمی آن طرف‌تر، شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست افتتاح می‌شود بی‌آنکه در مراسم افتتاحیه صحبتی از خوزستان و ساکنانش نامی به میان بیاید.