شاید تا حالا شنیده باشید که کلسترول بد خون شما بالا است یا شاید جزء محدود افراد خوش شانس باشید که به شما گفته شده است کلسترول خوب خون شما بالا است و خطر ابتلای شما به بیماریهای قلبی کم است. ما دو نوع کلسترول در بدن داریم: خوب و بد. منظور از کلسترول بد همان ذرات LDL یعنی ذرات چربی با تراک کم و نقش آنها رساندن کلسترول به سلول‌‌های بدن می‌‌باشد. کلسترول بد سبب گرفتگی رگها و عوارض قلبی می‌‌شود. بر عکس ذرات HDL یا همان ذرات چربی با تراکم زیاد هستند که وظیفه جارو کردن کلسترول از بدن و رساندن آن به کبد را دارند، بنابراین در سالم نگهداشتن عروق نقش مثبت دارند و خطر ابتلا به عوراض قلبی را کاهش می‌‌دهند.
عوامل افزایش دهنده LDL اسیدهای چرب اشباع، کلسترول، پروتئین حیوانی، چاقی و اسیدهای ترانس می‌‌باشند در حالیکه عوامل کاهش دهنده LDL فیبر موجود در میوه‌‌ها و سبزیجات و اسیدهای چرب دارای چند پیوند غیر اشباع شده که بیشتر در غذاهای دریای موجود هستند. نکته جالب اینکه با خوردن بعضی از خوراکی‌ها و نخوردن برخی دیگر می‌‌توانیم میزان کلسترول بد یا همان چربی خطرناک مرسوم به LDL را کاهش دهیم و یا کلسترول خوب یا HDL را افزایش دهیم که بتوانیم رگهای بدن را سالم نگاه داریم حتی اگر زمینه ژنتیکی افزایش چربی خون را داشته باشیم.
که برای تنظیم کلسترول مفیدند

حبوبات

سریع الاثرترین و سالمترین داروی ضد کلسترول می‌‌باشند و کلسترول خوب را نیز افزایش می‌‌دهند، حاوی 6 نوع ترکیب مختلف کاهنده کلسترول از جمله فیبر هستند.

دانه‌‌های سویا

رمز اثر سویا در کاهش خون در پروتئین آن نهفته است. پس سس سویا و روغن سویا کمتر این اثر را دارند اگرچه اثرات مفیدی در مطالعات و تحقیقات گوناگون از این دو محصول سویا نیز دیده شده است.

یک حبه سیر روزانه

چه خام چه پخته تفاوتی ندارد. لیکن پودر سیر آماده در فروشگاه‌ها اثر درمانی کمتری دارد. سیر علاوه بر کاهش کلسترول بد باعث افزایش HDL نیز می‌‌شود.

جـو

ماده موثر کاهنده کلسترول درون همان فیبر محلول آن است. البته مصرف بیش از 55 گرم در روز اثر بیشتری ندارد.

روزانه نصف پیاز

پیاز برای مقابله با گرفتگی عروق، کاهش ریسک تومور در روده بزرگ، کاهش چربی خون- فشارخون و تری گلیسرید، کاهش ابتلا به سرطان معده، جلوگیری از بیماری‌های قلبی و از طرفی باعث افزایش HDL می‌‌شود. اگر نمی‌توانید روزانه نصف پیاز بخورید هر مقدار پیاز که مقدور باشد در بالا بردن سطح کلسترول خوب کمک خواهد کرد ولی هر چه پخته‌تر باشد اثر پیاز کمتر خواهد بود، البته پیاز پخته بدلیل اثرات دیگری که دارد همچنان ضد بیماری قلبی خواهد بود. هر قدر راجع به خوبیهای پیاز بگوییم کم است.

ماهی آزاد

خوردن ماهی‌‌های چرب مانند ماهی آزاد، شاه ماهی، ساردین و تون که سرشار از اسیدهای چرب (امگا 3) هستند سبب افزایش HDL و کاهش بیماری قلبی می‌‌شوند.

بادام و گردو

بدلیل داشتن اسیدهای چرب مفید اثر خوبی در کاهش کلسترول دارند. ولی از آنجایی‌که چربی دارای کالری زیادی است نباید در حد زیادی مصرف شوند. 

میوه و سبزیجات

همانطور که اشاره شد بدلیل اثر محافظتی ویتامین C وE از تخریب HDL جلوگیری می‌‌کنند. مثلاً توت فرنگی و کلم بروکلی سرشار از ویتامین C هستند. حتی میوه گریپ فروت بدلیل داشتن یک نوع فیبر خاص نه تنها سبب کاهش LDL بلکه سبب برگرداندن روند تنگی عروق و سلامتی رگها می‌‌شود که البته آب گرپ فروت این اثر را ندارد.

روغن زیتون 

اسید چربی است که تنها یک پیوند اشباع دارد. هم سبب کاهش LDL و هم سبب محافظت HDL می‌‌شود در حالی‌که سایر روغن‌های گیاهی که دارای اسیدهای چند غیر اشباع هستند هر دو نوع LDL و HDL را کاهش می‌‌دهند.

روزانه دو عدد سیب کامل

بدلیل داشتن یک نوع فیبر محلول بنام پکتین سبب کاهش کلسترول می‌‌شود.

هویج

روزانه دو عدد هویج سبب کاهش کلسترول بمیزان 10 تا 20 درصد می‌‌شود چون علاوه بر پکتین حاوی بتاکاروتین نیز است که سبب افزایش HDL می‌‌شود. آن اثر هویج در انواع خام، پخته، یخ زده، کنسرو شده، خرد شده و آْب هویج وجود دارد( البته جذب بتاکاروتین در بدن در نوع پخته شده آن بیشتر است). خطرناک ترین چربی که سبب افزایش کلسترول می‌‌شود همان اسیدهای چرب اشباع هستند که در چربی‌‌های حیوانی می‌‌باشند بطور مثال در گوشت قرمز پر چرب، روغن حیوانی، کره، چربی لبنیات، چربی گوشت ماکیان و غیره). در ارتباط با بحث مصرف تخم مرغ هفته‌ای چهار تخم‌مرغ بیشتر توصیه نمی‌شود.


بنابراین با ترکیب کردن غذاهای خوب و داشتن رژیم غذایی متنوع و متعادل همراه کم خوری می‌‌توانید از قدرت درمانی غذاهای خوب بهره مند شوید.