رشد 43درصدی کشت موادمخدر در افغانستان

عبدالرضا رحمانی فضلی در کنفرانس بین المللی تهران علیه قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته، افزود: برای اولین بار است که مسئولین مبارزه با مواد مخدر سه منطقه با اهمیت یعنی آسیای غربی، مرکزی و بخشی از اروپا که در مسیر بالکان قرار دارند به اتفاق بخش بسیار مهمی از دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در این نشست حاضر می شوند.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی به شصتمین نشست کمیسیون مواد مخدر می توانیم واقعیت ها و چالش های فراروی مبارزه با مواد مخدر در این مناطق را با سایر شرکت کنندگان در کمیسیون مواد مخدر به اشتراک بگذاریم.

وزیر کشور گفت: تولید، کشت و قاچاق مواد مخدر و همچنین جرایم سازمان یافته مرتبط آن و از همه مهمتر اعتیاد و مخاطراتی که از ناحیه آن متوجه سلامت، رفاه و امنیت جوامع انسانی می شوند از جمله مسائل مبتلابه جهانی است که تحت تاثیر عوامل جغرافیایی، طبیعی، سیایسی و مقتضیات فرهنگی مناطقی را بیش از سایر نقاط جهان در معرض مخاطرات ویرانگر خود قرار می دهد.

رحمانی فضلی ادامه داد: همسایگان کشور ما منشا کشت و تولید مواد مخدر هستند. کشورهای مسیر و حتی کشورهای مقصد که اکثریت قریب به اتفاق حاضرین در این جلسه به نوعی با پیامدهای مخرب آن به ویژه اثرات ضد توسعه ای گسترش مواد مخدر و اعتیاد دست به گریبان شده اند.

وی افزود: ناکامی های توقف کشت و تولید، کوتاهترین فاصله میان تولید و بازارهای نهایی مصرف که همان مسیر بالکان است و توسعه نیافتگی منطقه عواملی هستند که سبب شده است تا همسایگان حتی کشورهای بسیار دورتر از آن که در طول مسیر قرار دارند در شرایط موجود از امکانات لازم برای مهار مساله بدون مشارکت تمام عیار جامعه جهانی برخوردار نباشند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه گفت: بر اساس گزارش ارزیابی کشت و تولید مواد افیونی در افغانستان در ماه دسامبر ۲۰۱۶ میانگین تولید نسبت به سال قبل ۴۳ درصد افزایش داشته است، در چنین وضعیتی مسیرهای شمالی، دریایی و بالکان فعال تر و روند پولشویی نیز از نظر میزان و گسترش منطقه ای شتاب بیشتری پیدا کرده است.

رحمانی فضلی افزود: از همه مهمتر سوءاستفاده افراط‌گرایان و مجرمان جرایم سازمان یافته از این شرایط برای اهداف تروریستی و جرایم بین المللی و خصوصا پولشویی مسئله مواد مخدر را به یک مسئله جهانی تبدیل کرده است.

وی گفت: سنگین ترین مسئولیت در راه مبارزه با پولشویی متوجه کشورهایی است که مافیای مواد مخدر، آن کشورها را برای پنهان کردن و حفظ درآمدهای غیرمشروع خود برگزیده اند البته مبارزه با پولشویی مستلزم مبارزه جدی با به کارگیری ساز و کارهایی به روز و پیشرفته است که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران برنامه ای فراگیر و اثربخش با تصویب قوانین و صدور دستورالعمل های دقیق درباره آن طراحی و در دست اجرا دارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان اولین کشور در مسیر بالکان که در معرض اولین و بزرگترین موج های جریانات قاچاق و جرایم مرتبط با آن قرار دارد با اتخاذ استراتژی متوازن تمامی وجوه مبارزه اعم از مقابله با عرضه و کاهش تقاضا را با الهام از آموزه های دینی و پایبندی به تعهدات بین المللی با تلاشی خستگی ناپذیر تعقیب می کند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با برشمردن فعالیت های جمهوری اسلامی ایران افزود: برنامه های کنترل و انسداد مرزهای شرقی و غربی با هدف مقابله با ترانزیت مواد افیونی و پیش سازهای آن را در مسیر بالکان ادامه داده و مبادی ورودی و خروجی کشور از اعم از زمینی، دریایی و هوایی را تقویت و تجهیز کرده و ظرفیت های کمی و کیفی نیروهای مقابله ای را متناسب با عمق مشکل توسعه داده است به طوری که نیروهای مقابله ای ایران در سال ۲۰۱۶ موفق شدند با اجرای ۲۳۲۵ مورد عملیات مبتنی بر اطلاعات موثق مقدار ۶۸۱ هزار و ۵۷۶ کیلوگرم انواع مواد مخدر را کشف و ضبط کنند که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۵ حدود ۹ درصد افزایش کشفیات را نشان می دهد. در جریان عملیات های یاد شده تعداد ۸ نفر از پرسنل دستگاه های مقابله ای کشور نیز به شهادت رسیده اند.

رحمانی فضلی افزود: ایران زمینه های لازم برای همکاری اطلاعاتی و عملیاتی با ساختارهای منطقه ای مانند ابتکار میثاق پاریس، ابتکار سه جانبه بین جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و پاکستان، ابتکار کشورهای ساحلی دریای خزر، سازمان همکاری اقتصادی اکو و گروه پنج گانه متشکل از ایران، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و فدراسیون روسیه را فراهم آورده است. موفقیت کامل این ابتکارات از یک سو مستلزم همکاری های دقیق و متناسب با فرصت های زمانی عملیات است و از سوی دیگر لازم است کشورهای فرامنطقه نیز تا حد ممکن با ساختارهای منطقه ای همکاری کنند.