اگر سعودیها امنیت را مثل قبل تعریف کنند، حج به صلاح کشور نیست

حجت‌الاسلام سید علی طاهریدرباره آغاز مذاکرات حج سال 966  و لزوم تمکین طرف سعودی برای تامین امنیت زائران کشورمان اظهار کرد: عدم حضور حجاج ایرانی هزینه سیاسی برای طرف سعودی دارد یعنی اینکه جمهوری اسلامی ایران، کشور 40 سال قبل نیست و به یک قدرت در دنیا و جهان اسلام تبدیل شده، به همین دلیل سعودیها عدم حضور ایرانیها در تمتع را به نفع خودشان نمی‌دانند.

وی افزود: همه چیز بعد از انتشار جزئیات مذاکرات معلوم می‌شود اما منع شرکت حجاج ایرانی در تمتع سال گذشته هزینه زیادی برای عربستان سعودی داشته است و سعودیها خودشان راغب به عدم حضور ایرانیها در مراسم حج امسال نیستند.

عضو فراکسیون حج مجلس نهم با بیان اینکه اگر سعودیها امنیت را مثل قبل تعریف کنند، حج به صلاح کشور نیست، تصریح کرد: اگر اصلاحاتی در تامین امنیت زائران صورت گیرد قطعا رفتن بهتر از نرفتن است.

حجت‌الاسلام طاهری با اشاره به اینکه حضور زائران ایرانی برکاتی را برای کشور دارد و ارتباط خوبی با دیگر مسلمانان برقرار می‌شود، تاکید کرد: حضور زائران ایرانی در حج امسال به رفع نگرانی ما نسبت به سلامتی‌شان بستگی دارد.

وی درباره برگزاری مراسم برائت از مشرکان یادآور شد: زمانیکه در سال 94 در مراسم حج تمتع شرکت کردم، مراسم برائت از مشرکان در چادرهای متعلق به ایرانیها برگزار شد اما افراد غیر ایرانی هم در این مراسم شرکت می‌کردند؛ گویا شرط طرف سعودی در این مذاکرات این است که غیر ایرانیها در این مراسم حضور نداشته باشند که این موضوع را باید عربستان سعودی کنترل کند و ربطی به ما ندارد.

عضو فراکسیون حج مجلس نهم درباره لزوم پیگیری فاجعه مِنا گفت: انتظار داشتیم که مسئولان نظام و دولت فاجعه مِنا را از مجامع بین‌المللی پیگیری کنند اما همه می‌دانیم که مجامع بین‌المللی مستقل نیستند؛ سعودیها در حادثه مِنا خود را مقصر ندانسته‌اند اما حداقل انتظار ما در این مذاکرات این است که سعودیها تضمین کنند که حادثه‌ای مثل مِنا اتفاق نمی‌افتد.