کارانه‌های صدها میلیونی پزشکان کار دست وزارت بهداشت داد

در روزهای گذشته خبری در فضای مجازی و برخی از  خبرگزاری‌ها مبنی بر تهدید به اعتصاب پزشکان بیمارستان فرشچیان همدان در صورت عدم پرداخت کارانه های عقب افتاده منتشر شد.در این نامه آمده بود که در صورت پرداخت نکردن کارانه پزشکان دست از کار خواهند کشید و دیگر بیماران را ویزیت نخواهند کرد.

پس از انتشار این نامه و ایجاد موج انتقادی نسبت به این عمل، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه در نامه‌ای خطاب به مدیر برنامه‎ریزی، بودجه و پایش عملکرد دانشگاه، دستور پرداخت تسویه کارانه پزشکان مربوط به سال 94 و پرداخت یک ماه کارانه سال 95 را صادر کرد.

رشید حیدری‌مقدم در این نامه از دکتر فریبرز نیاستی، تحویل سند قطعی کارانه پزشکان مربوط به سال 94 و سند قطعی کارانه پزشکان در فروردین 95 و 50 درصد دوم کارانه پرسنل و پزشکان در خرداد و تیرماه امسال را از سوی کارشناسان بودجه و مسئولان امور مالی واحدهای بیمارستانی به مدیریت برنامه ریزی، بودجه و پایش دانشگاه به منظور تأیید توسط معاون درمان دانشگاه و دریافت تخصیص خواستار شد.

معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، منبع تأمین اعتبار این پرداخت را به صورت علی‌الحساب از درآمد اختصاصی حواله 24 و 25 درمان دانست و تأکید کرد: بیمارستان‌هایی که سند کارانه پرسنلی خرداد و یا تیرماه را پرداخت کرده‎اند یا به هر دلیلی اسناد آنها آماده نیست، به منظور جلوگیری از وقفه در پرداخت، 50 درصد دوم سند قطعی پرداخت نشده دو ماه دیگر را برای پرداخت جایگزین به مدیریت بودجه دانشگاه ارائه کنند.

دکتر حیدری‌مقدم همچنین از پرداخت کارانه سایر ماه‌ها بتدریج و پس از تنظیم اسناد و دریافت مطالبات از سازمان‎های بیمه‎گر خبر داد.

آقای وزیر! کارانه مهم‌تر است یا حقوق؟!

اما برخی مراقبین سلامت و بهداشت کاران نیز اعتراض داشتند، اعتراض به اینکه دیده نمی‌شوند و به مشکلاتشان مثل مشکلات تیم درمانی و پزشکان اهمیت داده نمی‌شود.

وزیر بهداشت در صفحه های مجازی خود از پرداخت نشدن کارانه تیم درمانی خود ابراز تاسف و ناراحتی کرد و این ناراحتی آنچنان مشهود بود که عاملین آن را بسیار نکوهش کرده بود.

کارشاسان بهداشتی و مراقبین سلامت در متی به وزیر بهداشت نوشتند: «آقای دکتر هاشمی اگر عدم پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران درمانی را با نگاهی جامع دید لطفا موارد زیر را هم نیم نگاهی بیاندازد:

اگر پرسنل درمانی حقوق مناسب میگیرند و کارانه نگرفته اند ، غریب به اتفاق مراقبین سلامت و کارشناسان بهداشت طرح تحول خالص دریافتی تقریب میلیون تومان دارند.حال نه کارانه ای دارند و نه حقی!این ادعا را نه همکاران وزارتخانه قبول کردند و نه قبول خواهند کرد.

 

اکثر نیروهای بهداشت رسمی با ده سال به بالا سابقه کار نه کارانه ای میگیرند و اگر میگیرند بقدری حقیر است که بیان آن شبه طنز است.

 

اکثرا نیروهای بهداشتی طرح تحول سلامت حقوق اصلی خود را با چندین ماه اختلاف دریافت میکنند. آقای دکتر هاشمی؛زندگی بدون یک ریال دریافتی را تصور کنید بعد عدم دریافت کارانه را...»

 

کارانه نباشد پزشکان از بیمارستان دولتی خارج می‌شوند

اما وزیر بهداشت چند ماه قبل درباره کارانه پزشکان گفته بود: «برخی آقایان این کارانه‌ها را به عنوان فیش حقوقی مطرح می‌کنند، واقعیت این است که وزارت بهداشت بیش از اعتباراتی که از دولت می‌گیرد، درآمد اختصاصی از مسیر ارائه خدمات دارد و سالیانه هزاران میلیارد تومان از این مسیر درآمد کسب می‌کند، بنابراین بین حقوق‌های کلانی که برخی مدیران گرفته‌اند و کارانه پزشکان خیلی فرق می‌کند.»

وی ادامه داد: «کارانه نباشد، هزینه‌های مردم 5 برابر می‌شود و بیمارستان‌ها ورشکسته می‌شوند

برخی مدیران حقوق‌های کلانی دریافت کرده‌اند اما حالا عده‌ای می‌خواهند با مقایسه کارانه و حقوق پزشکان، پزشکان را هم از این مسیر دوباره بدنام کنند.»

 

هاشمی افزود: «پزشکان متخصصی که به این شیوه در بیمارستانهای دولتی کار می‌کنند،تعدادشان کم نیست و اگر بخواهیم بگوییم این متخصصان از بیمارستان‌های دولتی بیرون بروند و برای خودشان کار کنند، هزینه‌های مردم چهار تا پنج برابر افزایش می‌یابد و اگر این اتفاق بیفتد، پزشکان متخصص از بیمارستانهای دولتی خارج می شوند و بیمارستان‌های دولتی ورشکسته می شوند.»

مناطق محروم خالی از پزشک متخصص می‌شود!

در واکنشی دیگر وزیر بهداشت در دفاع از کارانه میلیونی پزشکان در مناطق محروم این را نوعی حق برای آنها دانست و تاکید کرد که برای ماندن پزشک در مناطق محروم مجبور هستیم چنین حقوقی به او بدهیم تا ماندگاری داشته باشد. شاید همین صحبت ها نخستین جرقه را برای اعتصاب‌ها اخیر زده باشد.

وزیر بهداشت درباره عوارض حذف کارانه نیز عنوان کرده بود: «دریافت کارانه موجب می شود پزشکان بیش از آنچه وظیفه قانونی آنهاست به درمان بیماران بپردازند و از این طریق مشکل کمبود پزشک بخصوص در مناطق محروم جبران شود؛ اگر این کارانه حذف شود مردم مجبور می شوند برای دریافت خدمات پزشکی به بخش خصوصی مراجعه کنند و چهار یا پنج برابر بیشتر هزینه کنند و مهمتر از آن اینکه مناطق محروم و فقیر از پزشکان متخصص خالی شود.»

 

کارانه‌های میلیونی از شیر مادر حلال‌تر است/ اگر پزشک  کار نکند دودش به چشم چه کسی می رود؟

در صحبتهای دیگری نیز سخنگوی وزارت بهداشت کارانه میلیونی را علت ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم عنوان می کند و این پرداختی‌ها را از شیر مادر حلال تر می‌داند.

ایرج حریرچی سخنگوی وزیر بهداشت چند ماه پیش درباره کارانه‌های میلیونی پزشکان و اعتراض رسانه‌ها به آن گفته بود: این پزشک ما در یکی از محروم‌ترین مناطق فعالیت می‌کند، متخصص زنان است و در شبانه روز 15 زایمان انجام داده است. اگر این فرد دریافتی بالای 100 میلیون تومان داشته باشد از شیر مادر برایش حلال‌تر است، اگر چنین فردی نباشد وضعیت مادران و نوزادان ما چه می‌شود؟ از این جوّی که ساخته شده چه کسی نفع می‌برد؟

تحمیل مخارج کمرشکن درمان دلیل بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی

اما به گفته کارشناسان پرداخت کارانه‌های میلیونی در طرح تحول سلامت باعث شکست این طرح و بدهکاری بیمه‌ها شده است. بسیاری از کارشناسان هماهنگ نبودن هزینه کرد و منابع مالی را از نقاط ضعف و طرح تحول سلامت می‌دانند.

در همین ارتباط علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: «متاسفانه مشکل فعلی در عدم پرداخت چندین ماهه کارانه پزشکان، پرستاران به علت عدم تناسب بین امکانات، بودجه کشور و تعهد مخارج کمر شکن درمان از سوی دست اندرکاران، تحمیل تعهد به خزانه محدود و همچنین عدم رعایت قانون برنامه پنجم و عدم همکاری بین برخی از مقامات ذی ربط است.»

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: «حل مشکل بدهی بیمه‌ها از طریق صرفه جویی، توجه به امکانات، رعایت قانون و نظارت برآن،  تقدم امر پیشگیری بر درمان و تفاهم و همدلی بین مقامات حوزه بهداشتی و بیمه ای  امکان پذیرخواهد بود،ضمن اینکه  تحمل  کادر پزشکی ، درمانی  و دیگر ارایه کنندگان خدمات ، دارو و تجهیزات پزشکی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.»

با این ولخرجی‌ها نمی‌توان بهداشت و درمان کشور را اداره کرد

مسعود پزشکیان یکی از منتقدین سر سخت طرح تحول سلامت و پرداخت‌های نجومی به پزشکان است، وی طی سال‌ها اخیر بارها به دفعات درباره مشکلات و نقاط ضعف این سیستم هشدار داده بود. به نوعی می‌توان گفت وی از ابتدا این روزهای طرح تحول سلامت را پیش بینی می‌کرد و امیدی برای به بار نشستن آن نداشت.

وی در این باره گفته بود:«ما از ابتدا نسبت به اظهارات آقای وزیر نقد داشتیم و الان هم معتقدیم که خلاف قانون صورت می‌گیرد.»

یک عضو هیات علمی از سیستم دولتی ماهی 90 میلیون درآمد داشت

پزشکیان در ادامه گفت: در دانشگاه خود ما 48 نفر از اساتید تمام وقت را پاره وقت کردند که یکی از آنها در همان سیستم ماهی 90 میلیون تومان درآمد داشت. یعنی پرداختی در سیستم دولتی برایش کم بود و برای درآمد بیشتر به بخش خصوصی رفت.

وی با اشاره به اینکه اکنون پزشکان متخصصی هستند که ماهی یک میلیون تومان هم درآمد ندارند، اظهار داشت: میانگین درآمد اعضای هیأت علمی در خارج از کشور 10 هزار دلار است در حالیکه سرانه درآمد در آنجا 4 هزار دلار است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما مصوب کردیم که به مناطق محروم بودجه اختصاص داده شود اما تعرفه‌ها و هزینه‌ها افزایش یافت؛ ما قادر نیستیم با این ولخرجی‌ها نظام بهداشت و درمان کشور را اداره کنیم.

وی با تأکید بر اینکه با اختصاص 4 دستگاه پزشکی به مناطق محروم مشکل حل نمی‌شود، توقع نمایندگان از وزیر بهداشت را اجرای قانون عنوان کرد و افزود: هر کار خوبی که خلاف قانون باشد غیرقابل قبول است؛ کجای دنیا یک پزشک در هیأت علمی صد میلیون حقوق می‌گیرد و پزشک دیگر در هیأت علمی دیگر 5 میلیون حقوق می‌گیرد؟

پزشکیان از این رویه به عنوان بی‌عدالتی و بی‌انصافی نام برد و گفت: در بخش خصوصی ببینید چند میلیون تومان می‌گیرند تا بیمار را عمل کنند؟

بر اساس پول‌مان باید سفره پهن کنیم

پزشکیان با یادآوری اینکه وزیر رفاه گفته است از بانک وام گرفته است تا پول بیمارستان‌ها را پرداخت کند، خاطرنشان کرد: ما اساسا در بخش بهداشت و درمان سود نداریم بلکه اثربخشی کارایی داریم و بر اساس پول‌مان باید سفره پهن کنیم و رهبری هم در بند 5 سیاست‌های کلی گفتند خارج از چهارچوب پول پرداخت نشود.

انتقاد نوبخت از تعیین شروط برخی پزشکان برای درمان بیماران/ جای خالی اخلاق

روز گذشته نیز همزمان با انتشار خبر اعتصاب پزشکان، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: هرگونه اهمال در انجام وظیفه طبابت به هر دلیلی خلاف سوگند پزشکی است و ما در کمیسیون نیز مطالبات پزشکان را دنبال خواهیم کرد.

علی نوبخت طی تذکر شفاهی خود در جلسه علنی مجلس خاطر نشان کرد: د ر مجلس شنیدیم که تعدادی از پزشکان برای طبابت و ویزیت بیماران شروطی را تعیین کردند البته موضوع مطالبه پزشکان و داروخانه داران مطرح است و ما نیز در کمیسیون بهداشت وزرای مرتبط را برای پیگیری این موضوع دعوت کردیم و تفاهم نامه هایی آماده شده اما این موضوع نباید دستاویزی برای رفع خدمت‌رسانی به بیماران شود.

وی افزود:  مبادا پزشکان و پرستاران و کادر پزشکی برای درمان بیماران شروطی را تعیین کنند و از پزشکان می خواهم هرگونه وظیفه ای که دارند به بهترین شکل انجام دهند.

وقتی طرح به ضد خودش تبدیل می‌شود

حال با توجه به اینکه در ماه‌های پایانی دولت یازدهم قرار داریم باید دید که وزارت بهداشت موفق می‌شود تا این طرح را از بحران‌های فعلی خارج کند، یا اینکه طرح تحول سلامت با بدهی‌های چند هزار میلیاردی و مشکلات فراروان ارثیه دولت بعدی می‌شود. از طرفی وزارت بهداشت آنچنان که پیگیری اضافه شده حقوق و کارانه پزشکان بوده، آیا به افول اخلاق را علت اعتصاب‌های اخیر نمی‌داند و نمی‌خواهد در زمینه تقویت اخلاق نیز همانند بالابردن کارانه تلاش کند؟