افزایش قاچاق لوازم آرایشی در سایه محدودیت در واردات قانونی

گروه اجتماعی – دختران و زنان و حتی مردان جوان ایرانی چند سالی است که به رقابتی تنگاتنگ در استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی روی آورده و در این مسیر بدون توجه به تبعات احتمالی دست به خرید لوازم قاچاق و تقلبی می زنند.

به گزارش افکارنیوز،‌ کافی است سری به خیابان ها و ... که پاتوق عرضه و فروش لوازم آرایشی و بهداشتی است، بزنید تا با عمق فاجعه آشنا شوید،‌فروشندگانی که در زیر لایه های فراوان لوازم آرایش چهره واقعی خود را پنهان کرد اند و از مزایای محصولات درجه یک و اصلی و درجه 2 و البته تقلبی و قاچاق برای مشتری سخن می گویند و بر این مورد که درجه 2 و درجه تفاوتی از نظر کیفیت ندارند و تنها این یکی تحت لیسانس شرکت اصلی در کشورهای همسایه تولید شده و ... تاکید کرده و سرانجام مشتری را وادار به خرید می کنند اما غافل از اینکه محصول خریداری شده اصلا کیفیت ندارد و تقلبی است در تولید و حمل و توزیع آن هیچ یک از استانداردها رعایت نشده است.

استفاده بی رویه لوازم آرایش در کشور آنچنان زیاد شده که متاسفانه بر اساس آمارهای جدید و غیر رسمی ، ایران گوی سبقت را از عربستان ربوده و مقام اول استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی را در خاورمیانه به خود اختصاص داده ،‌جایگاهی که تا پیش از این در اختیار زنان عربستانی بوده است.

برخلاف سایر آمار که قرارگیری در رتبه نخست موجب شعف و شادمانی است باید گفت رتبه نخست و یا حتی دوم در استفاده از لوازم آرایش جای تاسف و تعجب دارد زیرا این گونه لوازم که 50 تا 70  درصد آنها به صورت قاچاق و تقلبی وارد کشور می شوند،‌تبدیل به جزء جدایی ناپذیر زندگی زنان و دختران و پسران ایرانی شده که بدون آن گویا اعتماد به نفس حضور در جامعه و ... را ندارند.

بر اساس گفته های معاون وزیر بهداشت  و رئیس سازمان غذا و دارو؛ برآورد می‌شود 50 درصد بازار آرایشی و بهداشتی کشور قاچاق بوده که عمده این محصولات تقلبی هستند.

دکتر رسول دیناروند با بیان این مطلب در نخستین کارگاه هم اندیشی مقابله با قاچاق و تقلب کالاهای سلامت محور، با بیان اینکه موضوع قاچاق نه فقط در ایران بلکه  در سطح بین الملل حائز اهمیت است، گفت: سال هاست سازمان جهانی بهداشت در این موضوع وارد شده و پیگیری می کند و جلسات متعددی با حضور کشور های عضو برگزار شده تا راه های مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت را مشخص کنند.

وی افزود: گاهی اوقات علت بروز قاچاق و تقلب ناشی از ضعف دسترسی مردم به کالاهای اصیل و مجاز است و گاهی اوقات ناشی از مسائل مالی و اقتصادی و برای سودجویی است که قاچاقچیان دارند.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در شان کشور ما نیست که هنوز میلیاردها دلار کالای قاچاق وارد می شود و واقعا جای سئوال است که چرا قاچاق در کشور ما جولان می دهد.

وی  ادامه داد: بر اساس آخرین ارزیابی ستاد مبارزه با قاچاق، میزان قاچاق کالا به کشور حدود 15 میلیارد دلار است که با توجه به بررسی های ستاد مبارزه با قاچاق و همچنین سازمان غذا و دارو، حدود 10 درصد این مبلغ مربوط به قاچاق کالاهای سلامت است، به عبارت دیگر 15 درصد بازار حدود 10 میلیارد دلاری کالاهای سلامت به کالاهای قاچاق اختصاص دارد.

البته باید یادآور شد که این یعنی یک تا 1.5 میلیارد دلار ارز کشور به ورود کالاهای قاچاق سلامت محور اختصاص می یابد که رقم بالایی محسوب می شود.

همچنین براساس گزارش های انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی کشور، سالانه 2.1 میلیارد دلار پول، صرف واردات لوازم آرایش می شود که با این رقم ایران در جایگاه دوم و پس از عربستان به‌عنوان بزرگترین واردکننده لوازم آرایش در خاورمیانه قرار می گیرد.

بررسی ها نشان می دهد زنان ایرانی  به ‌طور متوسط 4.5‌درصد از درآمد سالانه خود را  صرف خرید لوازم آرایش می کنند در حالی در کشورهایی اروپایی نظیر آلمانی‌ 1.5‌درصد و فرانسه و انگلیس هم 1.7‌درصد از درآمد افراد برای خرید لوازم آرایش صرف می شود.

بازار لوازم آرایش در ایران بسیار سودآور است زیرا مطابق گزارش های انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی کشور حدود 70‌درصد واردات لوازم آرایشی به ایران از طریق قاچاق انجام می‌شود و باید گفت که حداقل 30درصد از این مواد تقلبی بوده و هیچ گونه استانداردی در تولید ،‌حمل و توزیع آنها  رعایت نشده است در حالی که  15‌میلیون نفر در ایران مصرف‌کننده چنین لوازمی  بوده و سلامت خود را با استفاده از آنها به مخاطره می اندازند.

با توجه به گردش مالی 2.1 میلیارد دلاری این بازار؛ اگر دلار را 3600تومان در نظر بگیریم سالانه 7 هزار و 560 میلیارد تومان بابت واردات قانونی و غیر قانونی این مواد صرف می شود که حداقل 15 میلیون زن ایرانی مصرف کننده این مواد، سالانه 504 هزار تومان صرف زیباتر شدن خود می کنند.

زیان های قاچاق کالاهای سلامت محور و لوزام آرایشی و بهداشتی تنها محدود به ضررهای اقتصادی و خروج یک تا 2 میلیارد دلار پول و ارز از کشور نمی شود بلکه باید توجه کرد که آسیب های این کالاهای قاچاق و تقلبی و بی کیفیت به سلامت بیش از آن است که تصور کنید.

اما در سایه کمبود نظارت های کافی ورود و توزیع کالاهای قاچاق به راحتی صورت می گیرد به طوری که به گفته دیناروند،‌معاون وزیر بهداشت؛ متأسفانه شبکه های مویرگی توزیع کالاهای قاچاق در کشور وجود دارد که از طریق کشورهای دیگر به طرق مختلف به کشورمان ارسال می شود که باید این مسئله جدی گرفته شده و برخورد شود.

وی تاکید کرده در برخی استان ها با توجه به فعالیت های خوبی که صورت گرفته کالاهای قاچاق بسیار محدود و به صورت پنهانی است ولی در بسیاری از استانها باید نظارت ها تقویت شود.

بنابراین دولت و مسوولان باید هرچه سریعتر  نسبت به ورود این محصولات کنترل و نظارت بیشتری داشته و در زمینه عرضه محصولات نیز جدی تر برخورد کنند.

در کنار این مساله نیز مسوولان بهداشتی کشور باید آموزش ها و آگاهی های لازم را به شهروندان درباره کالاها و محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی و قاچاق بدهند که دراین صورت می توان به محدود شدن تقاضا در این زمینه امیدوار بود .

همچنین مسوولان باید توجه کنند که متاسفانه میزان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور بالاست و ایجاد محدودیت در واردات قانونی تاکنون نتوانسته این آمار را کاهش دهد بنابراین باید زمینه واردات قانونی محصولات با اصالت و با کیفیت و استاندارد را فراهم کنند زیرا این کار مانع خروج میلیاردها دلار ارز از کشور می شود و در نهایت سلامت شهروندان به مخاطره نمی افتد.

 

مهرنوش حیدری