کدام استان ها بیشترین تخلفات معاینه‌فنی را به خود اختصاص داده اند؟
وحید قیصرمدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور در تشریح سامانه سیمفا، اظهار داشت: زمانی که خودرو وارد مرکز معاینه فنی می‌شود دوربین‌های پلاک‌خوان پلاک خودرو را خوانده و به سامانه سیمفا ارسال می‌کنند و در مسیر بعد اطلاعات خودرو از طریق این سامانه از سرور پلیس راهور استعلام می‌شود و پس از آن مراحل لازم را برای دریافت بعدی معاینه فنی خودرو طی می‌کند.

 

وی ادامه داد: اگر اطلاعات خودرو منطبق باشد در مراکز معاینه فنی پذیرش خواهد شد. تمامی دستگاه‌های موجود در مراکز معاینه فنی مکانیزه هستند و عامل انسانی در آن دخالتی ندارد و تمامی اطلاعات به سیمفا منتقل و براساس استانداردهای شورای عالی محیط زیست و سازمان ملی استاندارد مطابقت داده می‌شود.

 

قیصر افزود: اگر اطلاعات با هم تطابق داشته باشد اجازه صدور گواهی معاینه فنی داده می‌شود و در غیر این صورت رد خواهد شد.

 

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور بیان داشت: در حال حاضر 442 مرکز با 535 خط معاینه فنی در سراسر کشور به سامانه سیمفا متصل هستند و خدمات لازم معاینه فنی را ارائه می‌دهند.

 

قیصر با بیان اینکه این سامانه قابلیت تحلیل آمار اخذ شده را نیز دارد، افزود: درگاه اینترنتی برای استعلام صحت برگه‌های معاینه فنی درنظر گرفته شده که شهروندان می‌توانند از طریق مراجعه به آدری www.simfa.moi.ir نسبت به استعلام صحت برگه معاینه فنی خود اقدام کنند.

 

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور افزود: سیستم ارسال پیام از طرف کد دستوری (USSE) برای سازمانه یکپارچه معاینه فنی کشور در آینده راه‌اندازی می‌شود.

 

وی یادآور شد: با این سامانه شهروندان پس از مراجعه به معاینه فنی به آنها پیامکی مبنی بر رد و یا قبولی خودرو در مراکز معاینه فنی ارسال می‌شود و همچنین با نزدیک شدن به زمان انقضا، زمان معاینه فنی برای مالک خودرو پیامکی ارسال خواهد شد.

 

قیصر افزود: در حال حاضر تمامی شاخص‌های سنجش و حدود مجاز آلایندگی و استانداردها در تمامی مراکز معاینه کشور یکسان و تابع یک استاندارد است.

 

وی با اشاره به اینکه بیشترین تخلفات در 2 استان البرز و تهران رخ داده است، بیان داشت: نظارت دقیقی بر عملکرد مراکز معاینه فنی توسط سامانه سیمفا اعمال می‌شود. ضمن اینکه بازرسان مرکز به صورت بازدید میدانی نیز در مراکز حضور می‌یابند و نظارت دقیقی را اعمال می‌کنند.

 

قیصر با تأکید بر اینکه تا نیمه اول سال 96 با توجه به اجرایی شدن سامانه سیمفا، تخلف در صدور برگه معاینه فنی به صفر خواهد رسید، بیان داشت: مقرر شد با ایجاد بسترسازی لازم، امکان اجرای معاینه فنی برتر برای همه مراکز کشور ایجاد شود و امیدواریم از سال آینده امکان معاینه فنی برتر ایجاد شود.

 

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور با اشاره به اینکه براساس تحویل آمار نتایج آزمون‌های ثبت شده از نیمه دوم سال 94 تا نیمه بهمن سال 95 خودروهایی همچون پیکان و پراید بیشترین میزان مردودی آلایندگی را داشته‌اند، گفت: در حال حاضر میانگین زمان انجام معاینه فنی در مراکز 6دقیقه است.