آمار نگران کننده اعتیاد در جوانان

 حمیدرضا صرامی در دومین اجلاس استانی نماز در گنبدکاووس با موضوع نماز و کاهش آسیب های اجتماعی، گفت: اعتیاد بزرگترین منکر در جامعه است که نسل نوجوان و جوان ما را لای چرخ دنده های خود خرد می کند.

وی افزود: ۶۴ درصد معتادان جامعه را متاهلین تشکیل می‌دهد که به معنای درگیری هفت میلیون نفر از اعضای خانواده‌ها با این معضل بزرگ اجتماعی است.

مدیرکل دفتر تحقیقات ستاد با بیان اینکه دشمن، با اعتیاد و دیگر منکرات بنیان خانواده ها را نشانه گرفته است، اضافه کرد: ۹.۳ درصد معتادان را بانوان و ۳۶ درصد معتادان را افراد دارای تحصیلات عالیه (بالاتر از فوق دیپلم) تشکیل می‌دهند.

صرامی تصریح کرد: امروز بسیاری از نوجوانان و جوانان براساس نگرش غلط و با هدف سرگرمی، غلبه بر استرس و رفع مشکلات به سمت اعتیاد می روند.

وی خاطرنشان کرد: ۶۵ درصد همسر آزاری ها، ۶۵ درصد طلاق ها، ۴۰ درصد سرقت ها، ۳۰ درصد کودک آزاری ها، ۲۳ درصد نزاع ها، ۲۰ درصد جرایم منکراتی و ۱۰ درصد جرایم عمدی، به دلیل اعتیاد به مواد مخدر روی می دهد.

صرامی اضافه کرد: برای عبور از وضعیت موجود جامعه در زمینه آسیب های اجتماعی، باید به تقویت باورهای دینی و مذهبی و آموزش مهارت های زندگی اسلامی و آموزش والدین و آشنا کردن آنان با شیوه های تربیت فرزندان اقدام کرد.

این مقام مسئول در ستاد گفت: ۲۳.۶ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال جمعیت کشور مبتلا به یکی از اختلالات روانی مثل افسردگی، استرس و اضطراب و انواع آن هستند.

صرامی افزود: ۲۵۴ شبکه ماهواره ای توسط دشمنان اسلام با هدف تضعیف ریشه های فرهنگی و سنت های جامعه و کم رنگ کردن مذهب، برنامه های ضد اخلاقی پخش و ترویج منکرات می کنند.

وی بیان داشت: امروز جامعه با تهدید استراتژیک مواد مخدر مواجه است و علاوه بر آسیب های آن بر نسل نوجوان و جوان و خانواده های ما، سالانه ۲۰۰ هزار میلیارد ریال به اقتصاد کشور خسارت می زند.

صرامی در ادامه؛ تقویت خودکنترلی در نوجوانان و جوانان را در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی مهم دانست و تصریح کرد: این عامل باید از دوره کودکی و نوجوانی به فرزندان آموزش داده شود و علاوه بر آن باید با بسیج عمومی، شیوه های نظارت عمومی را برای کاهش آسیب ها و جرائم در جامعه نهادینه کرد.

وی خاطرنشان کرد: ۶۰۰ نوع مواد روان گردان وارد جامعه جهانی شده است که باید مراقب آن بود.