تب روماتیسمی چیست ؟

درمان صحیح و زودهنگام بیماری گلودرد چرکی مهم‌ترین عاملی است که موجب پیشگیری از ابتلا به تب روماتیسمی می‌شود.

یک متخصص قلب با اشاره به اینکه تب روماتیسمی در 55 درصد افراد منجر به درگیری قلبی می‌شود، اظهار کرد: افرادی که سابقه ابتلا به این بیماری و عوارض قلبی آن را دارند، باید اقدامات درمانی را جدی گیرند.

دکتر سینا مرادمند با تاکید بر اینکه ابتلا به تب روماتیسمی در سنین 10 تا 15 سالگی شایع‌تر است، گفت: با افزایش سن احتمال ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد، اما افرادی که در سن 10 تا 15 سالگی دچار حمله‌های مستمر تب روماتیسمی می‌شوند، ممکن است دچار عوارض جدی دریچه قلب شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: درمان صحیح و زودهنگام بیماری گلودرد چرکی مهم‌ترین عاملی است که موجب پیشگیری از ابتلا به تب روماتیسمی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عدم درمان صحیح بیماری گلودرد چرکی از مهم‌ترین دلایلی است که موجب افزایش ابتلا به این بیماری در گذشته شده است، خاطرنشان کرد: به افرادی که سابقه ابتلا به این بیماری را دارند توصیه می‌شود با مشورت پزشک معالج تا 18 سالگی، ماهانه 2 عدد پنی‌سیلین استفاده کنند تا دوباره دچار گلودرد یا تب روماتیسمی نشوند.

مرادمند در ادامه بیان کرد: افرادی که سابقه ابتلا به این بیماری و عوارض قلبی آن را با هم دارند، باید اقدامات درمانی را بسیار جدی بگیرند؛ چرا که ابتلا دوباره این بیماری برای آن‌ها می‌تواند خطرناک باشد.

این متخصص قلب در پایان صحبت‌هایش بزرگ شدن قلب، نارسایی قلبی، سکته‌های مغزی و عوارض دریچه‌ای را از عوارض تب روماتیسمی دانست و خاطرنشان کرد: 55 درصد موارد تب روماتیسمی منجر به درگیری قلبی در افراد می‌شود.