مراقب اسفند پر حادثه باشید

گروه اجتماعی – اسفند را باید ماه پر کار ایرانیان دانست زیرا بسیاری از خانواده ها بر اساس سنت های تاریخی در این ماه اقدام به خانه تکانی کرده و در معرض وقوع حوادث مختلف مانند مسمومیت با شوینده ها، سقوط از ارتفاع، برق گرفتگی و ... قرار می گیرند.

به گزارش افکارنیوز، در اسفندماه میزان استفاده از شوینده ها و تمیزکننده ها به طرز چشمگیری افزایش می یابد و خانم ها برای تمیز کردن خانه از شوینده هایی مانند سفیدکننده ها و جوهرنمک استفاده می کنند تا اثر تمیزکنندگی بیشتری داشته باشند اما غافل از این که اگر شوینده ها به شیوه صحیح استفاده نشوند، می توانند اثرات جبیران ناپذیری بر سلامت بگذارند.

بررسی حوادث اسفندماه در سال های مختلف نشان می دهد،‌ هموطنان برای تمیزی بیشتر، انواع شوینده ها را با هم ترکیب کرده و در محیط های بسته مانند سرویس بهداشتی و حمام استفاده می کنند اما غافل از آنکه استفاده این مواد در فضای بسته، گازی تولید و منتشر می کند که می تواند منجر به مسمومیت شود.

در اسفند ماه و به ویژه روزهای پایانی این ماه،‌زنان خانه دار معمولا مشتری پروپا قرص مراکز درمانی و به خصوص بیمارستان لقمان می شوند زیرا به سبب استفاده نادرست از مواد شوینده در معرض مسمومیت های شدید قرار گرفته اند.

در هفته های پایانی سال، بیشتر موارد مراجعه به این مرکز را ‌مسمومیت ناشی از مواد شوینده و به ویژه مخلوط کردن چند ماده ( جوهر نمک، سفید کننده و ...) تشکیل می دهد و زنان اغلب این بیماران را تشکیل می دهند و اینجاست که باید گفت خانم از فرط کار و استفاده از مواد شوینده خودکشی کرده است.

 

برای استفاده از شوینده ها  توجه به نکات زیر ضروری است؛

*شوینده ها را حتما باید با آب سرد استفاده کرد زیرا استفاده از آب داغ موجب متصاعد شدن گاز شوینده ها شده و احتمال بروز مسمومیت را افزایش می دهد.

*از استفاده شوینده ها در فضاهای بسته حمام و دستشویی خودداری کنید.

* با توجه به اینکه بسیاری از ترکیبات مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک‌کننده، بخارات سمی ایجاد می‌کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می‌زند بنابراین هنگام استفاده باید پنجره‌ها باز بوده تا هوا به‌خوبی در محیط جریان داشته باشد.

* هنگام استفاده از مواد شوینده ، برچسب روی بسته‌بندی در نور کافی مطالعه و سپس مصرف شود .

* در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک‌کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و در صورت امکان، ماسک استفاده کنید.

*از استفاده همزمان و مخلوط کردن مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد سفیدکننده و لکه برها خودداری کنید بخارها و گازهای ناشی از این مواد بسیار سمی و خفه‌کننده هستند.

*پاک کردن مرتب و به موقع قسمت های مختلف منزل از گرد و غبار و همچنین استفاده از ماسک و یا پارچه مرطوب در هنگام غبارروبی و نظافت با مواد شیمیایی شوینده و ضدعفونی کننده و تهویه مناسب منزل در طول روز می تواند به میزان قابل ملاحظه ای از خطرات مسمومیت به واسطه این ذرات مضر بکاهد.

*اگر شخصی دچار مسمومیت با مواد شیمیایی شد بهترین اقدام خروج سریع فرد از محل سربسته و استفاده از هوای آزاد و تماس با اورژانس جهت تجویز اکسیژن و مصرف داروهای ضدالتهابی‌ ‌است.

البته نباید فراموش کرد گاهی خانواده ها شوینده ها را در بطری های دیگر مانند بطری نوشابه می ریزند و کودکان به جای آب آن را می نوشند و دچار مسمومیت سوختگی داخلی می شوند؛ بنابراین از کار به شدت پیشگیری کرده و مراقب کودکان هنگام خانه تکانی باشید.

والدین توجه کنند همواره پس از استفاده از مواد شیمیایی به سرعت درب ظرف را باید بست البته همواره به یاد داشته باشید که هیچ ظرف دربسته‌ای از دسترسی کودکان کنجکاو در امان نیست بنابراین  بهتر است کیف‌دستی، ساک خرید و کیسه‌های نایلونی دور از دسترس کودکان نگاه داشته شود چراکه این احتمال وجود دارد که وسایل محتوی کیسه توسط کودک بلعیده و یا ضمن بازی، روی صورت وی کشیده شده و موجب خفگی وی شود.

یکی دیگر از خطرات خانه تکانی ،‌برق گرفتگی است به طوری که شست‌وشوی لوازم برقی مانند لوستر، چراغ‌ ‌روشنایی، کلید پریز و ... م یتواند سبب افزایش احتمال برق گرفتگی شود بنابراین پیش از شروع کار لازم است اول جریان برق وسایل را قطع کرده و بعد آن را تمیز کنید.

سقوط از ارتفاع به دلیل بالا رفتن از چهارپایه و نردبان برای تمیز کردن دیوار و شیشه یکی دیگر از خطرات خانه تکانی است که احتمال شکستگی استخوان و حتی پارگی عصب و عضله را افزایش داده و صدمات جبران ناپذیری به افراد وارد می زند.

برای تمیز کردن سطوح بالا از چهارپایه یا نردبان های دوطرفه که ایمنی بیشتری دارند ، استفاده کنید و در صورت استفاده از نردبان های یک طرفه ، یک نفر باید مراقب آن باشد تا سرخوردگی اتفاق نیفتد.

در صورت بروز هرگونه حادثه هنگام خانه تکانی بلافاصله با سامانه 115 اورژانس تماس گرفته و از کارشناسان و متخصصان کمک بخواهید.

 

چگونه خانه را به سلامت بتکانیم؟

با رعایت موارد و نکات ایمنی می توانید ایام خانه تکانی را به سلامت به اتمام برسانید.به گفته پزشکان بیشتر آسیب های بدنی مانند دست درد،‌کمر درد،‌دردهای گردنی و ... بر اثر انجام حرکات تکرار شونده یا فشار بر مفاصل ایجاد می شوند بنابراین بین حرکات و کارها زمانی را به استراحت اختصاص داده و حین کار حتما از دیگر افراد خانواده کمک بگیرید.

* آسیب به هر کدام از مفاصل می تواند آخر عمر شما را آزار دهد.

* هنگام بلند کردن اجسام از زمین از مفاصل زانو و کمر توأمان کمک بگیرید، کمرتان را صاف و زانو را خم نگه دارید تا فشار بین آنها تقسیم شود.

* اگر جسمی را بلند می کنید، بار و اجسام را  به بدنتان بچسبانید زیرا هر سانتیمتر دور نگه داشتن بار از بدن فاصله به صورت تصاعدی فشار وارده بر کمر و مفاصل را افزایش می دهد.

* اگر در ناحیه یک مفصل درد احساس کردید همان روز به پزشک متخصص مراجعه کنید و درمان زودرس را جدی بگیرید.

* کوفتگی های معمول بدن با مصرف ویتامین C برطرف می شود و می توان کوفتگی های کمی دردناک را نیز با استفاده از زانوبند یا آرنج بند بهبود بخشید البته نباید فراموش کرد که اجازه پزشک در این زمینه لازم بوده و استفاده طولانی مدت از آنها ممنوع است.

* نباید فراموش کرد که با‌ ‌برنامه‌ریزی و تقسیم کار می توان از انجام حجم زیاد کار در یک مدت زمان محدود خودداری کرد و با این کار می توان از فشار و استرس زیاد به اندام ها جلوگیری کرد.

 

مهرنوش حیدری