سامانه های متصل با پلیس را گسترش می دهیم

عباس آخوندی در همایش سراسری روسای پلیس راهور کشور با تاکید  بر اهمیت نظم در زندگی امروز اظهار داشت: اعمال نظم در سیستم بسیار پیچیده امروز از مهمترین موضوعات است و متاسفانه در ایران تخلف از قانون از منظر اجتماعی چندان مذموم شمرده نمی‌شود لذا اعمال قانون در چنین بستری سخت‌تر از سایر کشورها است. مثلا وقتی پلیس به دلیل عدم ایمنی، مسیری را مسدود می‌کند، فشار رانندگان به پلیس بسیار زیاد است و این درحالی است که همه آنها هم می‌دانند که این تصمیم پلیس برای امنیت خود مسافران است.

وی با اشاره به آمار ٢٥ میلیونی دارندگان گواهینامه گفت: پایبندی این رانندگان به قانون و پرهیز از خطر موضوع قابل تاملی است این در حالی است که اگر یک هزارم این رانندگان خطا کنند، خب در چنین شرایطی چه اتفاقی می افتد؟

آخوندی گفت: در این میان رسانه‌ها و سایر دستگاه‌ها نقش پررنگی در این بخش دارند و این آمار رانندگان را به آمار 30 میلیونی وسایل نقلیه کشور اضافه کنید و در این شرایط می شود پیچیدگی های کار پلیس را درک کرد.ما تلاش داریم ابزار مدرن اعمال قانون را فراهم کنیم چراکه بدون هوشمند کردن جاده‌ها، نمی شود 30 میلیون وسیله نقلیه را کنترل کرد. ما ٣٤ هزار کیلومتر شریان اصلی داریم که ٧٥ درصد حمل و نقل کشور در آن اتفاق می‌افتد و ما به دنبال آن هستیم تا با هوشمندسازی این معابر، کنترل خوبی بر ترددها داشته باشیم.

وی با تأکید بر اعمال قانون آنلاین گفت: هفته پیش و در مراسم بهره‌برداری از تعدادی از دوربینها، در ٢٤ ساعت، یک میلیون و 600 هزار تردد داشتیم که این کنترلها نیازمند نرم‌افزارهای قدرتمند و پیچیده است و خوشبختانه ما امروز به این توانایی مجهزیم و باید تلاش کنیم تا سامانه های متصل با پلیس را گسترش دهیم.

آخوندی با اشاره به در پیش رو بودن تعطیلات نوروز گفت: امیدواریم بتوانیم نوروز ایمنی داشته باشیم و مطمئن هستم با توجه به اقدامات انجام شده قطعا تلفات ما کاهش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین باید با اطلاع رسانی به مردم، افزایش قابل توجه کنترل‌های هوشمند جاده‌ای را اطلاع دهیم؛ البته آماری که من گرفتم نشان می‌داد از هر4000 تردد، یک مورد تخلف داشتیم. علاوه بر آن مردم نیز باید مطلع باشند که سامانه‌های پلیس و راهداری، اطلاعات لحظه‌ای جاده‌ها را به اطلاع عموم می‌رساند تا پیش از سفر، حتما از آخرین وضعیت مقصد و مسیر خود اطلاع حاصل کنند.

وزیر راه و شهرسازی در پایان، یکپارچه سازی مدیریت درون شهری و برون شهری و توسعه پاسگاه های مدرن راه را از برنامه های آتی مشترک این وزارتخانه و پلیس دانست.

به گزارش تسنیم به گفته آخوندی قرار است تبلت هایی در اختیار ماموران پلیس قرار گیرد تا ترسیم کروکی و تماس با نیروهای امدادی توسط این دستگاه ها انجام شود.