آیا دارویی برای افزایش قد وجود دارد؟

دبیر انجمن داروسازان ایران، به سؤالات پزشکی مخاطبان، در زمینه عوارض مصرف داروها در دوران شیردهی، داروهای لاغری و... پاسخ داد.

در خصوص عوارض قرص سیتالوپرام توضیح دهید؟

این داروی معمولا برای بهبودی و درمان افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید توجه داشت مصرف قرص سیتالوپرام در دوران شیردهی کودک دارای عوارضی است، این قرص در شیر ترشح می‌شود و از عوارض این دارو می‌توان به تپش قلب، کاهش فشار خون، کسالت، احساس خواب آلودگی و مشکلات خواب، حالت تهوع و سایر عوارض گوارشی اشاره کرد.

 آیا برای درمان قطعی آفت دهان دارویی وجود دارد؟

آفت در واقع اختلالی است که در مخاط دهان افراد ایجاد می‌شود و به صورت لکه‌های سفید رنگ خود را نشان می‌دهد. این عارضه بیشتر به سیستم ایمنی بیماران مرتبط است، بنابراین برای درمان آفت در ابتدا باید سیستم ایمنی بدن تقویت شود که مصرف ویتامین‌هایی مثل ویتامین C می‌تواند موثر واقع شود.

معمولا آفت بعد از چند روز درمان می‌شود و نیازی به درمان ندارد. برای آفت دهان اگر درمانی صورت بگیرد معمولاً به دو منظور کاستن از درد و التهاب و استرس و جلوگیری از اضافه شدن عفونت ثانویه خواهد بود.

کنترل استرس نیز می‌تواند تاثیر بسزایی در پیشگیری از بروز این عارضه داشته باشد. در خصوص داروها باید گفت در حال حاضر ژل‌هایی به صورت موضعی موجود است که می‌تواند با ایجاد یک سطح پوشش بر روی آفت تا حد زیادی روند درمان آن را تسریع کنند. دوره آفت حدود یک هفته است و اغلب پس از آن بدون درمان هم بهبود می‌یابد.

آیا مصرف قرص شوید برای کاهش وزن موثر است؟

اصولا گیاه شوید در رژیم‌های غذایی بسیار توصیه می‌شود، فرمولاسیون قرص شوید بنام آنتوم در داروخانه‌ها موجود است، از جمله اثرات این قرص می‌توان به ضد نفخ بودن آن، ادرارآوری، تقویت کننده معده و افزایش دهنده شیر مادران اشاره کرد. با استفاده از این قرص در رژیم‌های غذایی شاهد کاهش کلسترول و کاهش اشتها هستیم.

 در خصوص قرص پاکسیل 20 توضیح دهید؟ این دارو چه عوارضی دارد؟

پاکسیل 20 در واقع نام تجاری داروی پاروکستین است که به عنوان یک داروی ضد افسردگی مصرف می‌شود. مکانیسم اثر این دارو مهار جذب سراتونین در بدن افراد است و برای درمان اختلالات وسواس، اختلالت عصبی و افسردگی به کار می‌رود. از جمله عوارض این دارو می‌توان به بروز اختلالات گوارشی اشاره کرد.

برای برطرف شدن کبد چرب چه دارویی موثر است؟

در واقع بهترین کار برای درمان کبد چرب رعایت رژیم غذایی، تحرک کافی و ورزش کردن است. همچنین به این افراد توصیه می‌شود مصرف کربوهیدارات‌ها را نیز کاهش دهند. بعد از رعایت این موارد برخی داروها را مصرف کرد که ترکیبات گیاهی بسیار موثر هستند. استفاده از لیمو ترش و میوه خارمریم نیز می‌توانند به بهبود کبد چرب کمک کنند.

 آیا دارویی برای افزایش قد وجود دارد؟

اصولا داروی موثری برای رشد قد افراد وجود ندارد و تبلیغاتی که در شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای برای افزایش قد افراد صورت می‌گیرد صحیح نیست و توصیه می‌شود از خرید این داروها پرهیز شود. این داروها به هیچ وجه مجوزهای لازم را برای واردات، تولید و توزیع در سطح کشور را ندارند. در حقیقت داروی موثری برای افزایش قد وجود ندارد مگر اینکه افراد در سنین رشد با اختلالات تغذیه ای مانند کمبود ویتامین D، کلسیم و مواد معدنی مواجه شوند که با مراجعه به پزشک و متخصص تغذیه می‌توانند این اختلال را در آن مقطع درمان کنند.

در خصوص عوارض داروی ایندرال توضیح دهید؟

داروی ایندرال و پروپرانولول اگر به صورت طولانی مدت مصرف می‌شود بهتر است در یک دوره مشخص مورد استفاده قرار گیرد. مصرف این دارو قبل از غذا تاثیر بیشتری دارد. از جمله عوارض این دارو می‌توان به کاهش توانایی جنسی در برخی افراد، اضطراب و... اشاره کرد. اگر فردی با مصرف این دارو دچار عوارضی شد بهتر است با مراجعه به پزشک دوز مصرف این دارو را کاهش دهد.

 آیا دارویی برای رشد قطعی موها وجود دارد؟

معمولا داروهایی که در سطح داروخانه‌ها برای رشد مو یا تقویت موها عرضه می‌شوند به صورت مکمل‌های تغذیه‌ای هستند و در حقیقت هنوز دارویی برای رشد قطعی موها تولید نشده است.