لزوم اقدام جدی دولت برای کاهش مشکلات طوفان‌های سیستان

مسعود ده‌ مرده نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها  در نطق پیش از دستور خود در سی‌وهفتمین اجلاس شورای عالی استان‌ها صبح امروز با اشاره به اینکه برخی مشکلات موجود در این استان تنها به دولت فعلی برنمی‌گردد و این مشکلی است که از 20 سال قبل وجود دارد، گفت: در استان سیستان و بلوچستان که چون گوهری در جنوب شرقی ایران می‌درخشد تاکنون کارهای خوبی انجام شده و مردم قدرشناس مسئولین می‌باشند اما این استان دارایی‌ها و داشته‌هایی دارد که ضرورت دارد به آنها توجه شود، ما محروم نیستیم و اگر با برنامه‌های بهتر و کارشناسانه‌تر مسئولان به شرایط استان وارد شوند الان وضعیت استان اینگونه نبود.

وی ادامه داد: استانی که از جنوب تا شمال آن بی‌نظیر است و دارای آثار فرهنگی بسیار و جاذبه‌های گردشگری فراوان است و متاسفانه این جاذبه‌ها توفیق نشده است و بهترین زمین‌های حاصلخیز کشور را داریم با برنامه‌ریزی و الگوی کشت مناسب می‌تواند بهره‌وری بسیار خوبی داشته باشد. 

نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها همچنین وجود معادن مختلف در جنوب استان را از دیگر داشته‌ها و دارایی‌های بالقوه استان دانست و تصریح کرد: زمانی در استان‌های مختلف کارخانه‌هایی با دلار 7 تومنی احداث شد اما حالا برای اینگونه اقدامات در استان سیستان و بلچوستان بحث خصوصی‌سازی مطرح می‌شود. باید کاری کنیم که مردم به اشتغال روی آورند. در استان سیستان و بلوچستان صنایع دستی چشمگیری داریم که کشورهای دیگر بسیار بهتر از داخل از آن استقبال می‌کنند و می‌توان با برنامه ریزی صحیح می‌توان از این پتانسیل‌ها به نحو مطلوب استفاده کرد.

ده‌مرده گفت: اگر در مقایسه با استان‌های دیگر در ته جدول هستیم مقصر کمبود داشته‌های ما نیست اما به دلیل مشکلاتی که عرض شد ما با این محرومیت مواجه هستیم. در استان بیکاری بیداد می‌کند و مردمی که از جنوب تا شمال از مرزها دفاع می‌کنند و موجب می‌شوند مردم در مرکز کشور در آسایش و امنیت باشند با مشکلات مواجه هستند. 

وی در ادامه از اقدامات انجام شده جهت ساخت و راه‌اندازی کارخانه لوله و لاستیک در استان تشکر کرد.

نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها همچنین به ضرورت توجه به ایجاد منطقه آزاد زابل اشاره کرد و گفت: نمی‌دانیم برای ایجاد این منطقه آزاد زابل کجای کار گیر دارد. 

ده‌مرده همچنین با اشاره به اینکه مردم استان دوست ندارند در خارج از استان و شهرستان خود مستقر باشند بهبود شرایط موجود در استان را موجب بازگشت برخی از سکنه استان که در حال حاضر در دیگر استان‌های کشور ساکن می‌باشند را مقدور دانست. 

وی گفت: در همه جا از مرز به عنوان فرصت استفاده می‌شود اما در استان سیستان و به خصوص در شمال سیستان از مزیت مرز استفاده نمی‌شود.

نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها یکی دیگر از مشکلات در استان را بادهای 120 روزه استان دانست و گفت: این بادها در ماه‌های خرداد شروع به وزش می‌کند و حالا که 2، 3 ماهی تا وزش این بادها که برای مردم مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند فرصت داریم مسئولان تدبیری بیاندیشند و فکری اساسی کنند تا با مشکلات کمتری مواجه باشیم.

ده‌مرده همچنین از دولتمردان خواستار شد که برای احیای تالاب هامون بودجه و اعتبار لازم را تامین کنند.