ارقام نجومی در حوزه خرید و فروش اعضای بدن

 خرید و فروش اعضای بدن به ویژه کلیه در ایران در حالی رواج دارد که گفته می شود بسیاری از اهداکنندگان به دلیل مشکلات اقتصادی حاضر به انجام چنین عمل‌هایی با قیمت‌های نجومی هستند و بیمار نیز برای زنده ماندن ناچار به پذیرش پرداخت چنین ارقامی است.

از سویی دیگر به گفته کارشناسان خرید و فروش اعضای بدن که در برخی مواقع به صورت قاچاق انجام می شود در سایه نبود قوانینی کارآمد پررنگ شده و عده‌ای متخلف با استفاده از چنین شرایطی از نیاز افراد بیمار سوءاستفاده کرده و اعضای بدن را با قیمت های نجومی خرید و فروش می‌کنند.

نمایندگان مجلس با بیان اینکه در زمینه قاچاق اعضای بدن قانون جامع و کاملی وجود ندارد و قوانین فعلی نیز نمی‌توانند بازدارندگی لازم را متناسب با جرم صورت گرفته داشته باشند، تاکید کردند: که قانون در زمینه خرید و فروش عضو سکوت اختیار کرده است و متاسفانه مافیا نیز از همین خلاء قانونی سوء استفاده می‌کند.

همچنین وکلای مردم در مجلس بر این باورند با توجه به اینکه موضوع خرید و فروش اعضای بدن تخصصی و پیچیده است، پیشنهاد می شود جلسه مشترکی از اعضای هیات مدیره انجمن پیوند اعضاء، انجمن نفرولوژی ایران و تعدادی از اساتید در امر پیوند کلیه کشور تشکیل و این موضوع تعیین تکلیف شود.

خرید وفروش اعضای بدن غیرقانونی است/ لزوم تدوین قوانین برای پیوند عضو

مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس در درخصوص قوانین حمایتی در زمینه پیوند عضو، گفت: قانونی در رابطه با خرید اعضای بدن انسان وجود ندارد، در حقیقت قانون خرید و فروش اعضای بدن را منع کرده به طوریکه افراد نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افراد موردنیاز به پیوند عضو از خویشان، دوستان، آشنایان و داوطلبان این نیاز را تامین می‌کنند.

وی از غیررسمی بودن قیمت‌های اعلام شده برای فروش اعضای بدن همچون کلیه خبر داد وافزود: مراکز و نهادهای مرتبط با پیوند به صورت رسمی نمی‌توانند قیمتی برای فروش کلیه یا هر عضو دیگر بدن اعلام کنند، در قانون اهدا نیز مبلغی تعیین نشده و این امر تحت عنوان هدیه تلقی می‌شود.

پزشکیان در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر فروش کلیه از سر فقر، گفت: این نوعی دیدگاه است؛ اینکه بپذیریم افرادی برای تامین مایحتاج دست به فروش کلیه خود بزنند یا مسیرهای دیگری را برای آن تعبیه‌ کنیم تفاوت دیدگاه‌ افراد را نشان می‌دهد اما در حقیقت این موضوع قابل قبول نیست زیرا به کشور و نظام جمهوری اسلامی خدشه می‌زند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از فروش کلیه یا هر عضو دیگری از بدن برای ادامه زندگی و تامین احتیاجات اولیه، گفت: این نوع دیدگاه به لحاظ اخلاقی، اعتقادی و مدنی قابل قبول نیست هرچند برخی این نظر را منطقی قلمداد ‌می‌کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خرید و فروش اعضای بدن توسط مافیا را محکوم کرد و گفت: این روش از ریشه اشتباه است در واقع طرح این موضوعات با تاکید حکم شرعی درست نیست، از این رو بهتر است لایحه یا طرحی برای ساماندهی وضعیت پیوند عضو ارائه شود.

ضرورت تدوین قانون خرید وفروش اعضای بدن/ درصورت نیاز طرح ارایه می شود

علی نوبخت نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات،اسلامشهر وپردیس درمجلس درخصوص طرح برخی اخبار در رسانه ها مبنی بر مذموم دانستن خرید و فروش اعضای بدن، گفت:  با توجه به اینکه موضوع خرید و فروش اعضای بدن تخصصی و پیچیده است، پیشنهاد می شود جلسه مشترکی از اعضای هیات مدیره انجمن پیوند اعضاء ، انجمن نفرولوژی ایران و تعدادی از اساتید در امر پیوند کلیه کشور تشکیل شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات،اسلامشهر وپردیس درمجلس شورای اسلامی،افزود: پس از رایزنی و رسیدن به تفاهم و تصویب موارد قانونی در شورای عالی پیوند وزارت بهداشت، اقدام قانونی باید دراین زمینه به عمل  آید.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در کنار مسئولان این موضوع را پیگیری کرده و چنانچه وزارت بهداشت ودرمان دراین زمینه لایحه تقدیم مجلس نماید نمایندگان بررسی آن را در دستور کار قرارمی دهند، اما درغیر این صورت طرح لازم را با هماهنگی کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس در صحن علنی بررسی می کنیم.

قانون در زمینه خرید و فروش اعضای بدن سکوت دارد/ سوءاستفاده سودجویان از خلاء قانونی

رسول خضری نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس درباره قوانین حمایتی در زمینه پیوند عضو، افزود: پیوند عضو دارای پشتوانه قانونی است و در این زمینه نظر شرعی نیز وجود دارد بر این اساس قانون اعلام کرده تا سقف مالی برای اهدای عضو از سوی انجمن حمایت از بیماران کلیوی درنظر گرفته شود.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از سویی دیگر اگر بین اهدا کننده و دریافت کننده عضو توافق مالی جداگانه ای صورت گیرد قانون در برابر آن سکوت کرده و ممانعتی برای این موضوع در نظر نگرفته همین امر باعث شده گاهی یک عضو میلیون ها تومان به فروش برسد که این شرایط به شکل گیری مافیا در بازار خرید و فروش عضو دامن زده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه قانون در زمینه اینکه افراد باید چگونه تعامل بین خرید و فروش عضو را انجام دهند سکوت اختیار کرده است، تصریح کرد: از سویی دیگر  نظارت ها نیز ضعیف بوده و عمدتا این نظارت ها در اختیار NGO ها است و این نشان دهنده آن است که قانون در این  زمینه ورود جدی نداشته و مافیا نیز از همین خلاء قانونی سوء استفاده می‌کنند.

خضری با تاکید بر ضرورت نظارت های شفاف در حوزه خرید و فروش عضو، یادآور شد: اگرچه این موضوع نیاز به قانون گذاری جدیدی دارد اما وزارت بهداشت نیز می تواند با ابلاغ بخشنامه ای نسبت به آن ورود پیدا کند.

وی درباره برخی اظهارات نسبت به فروش اعضای بدن به جهت فقر مالی، افزود: اینکه افراد به جهت فقر مالی برخی اعضای بدن خود را به فروش می رسانند جای تاسف دارد و نباید جامعه به سمتی پیش رود که افراد برای فرار از شرایط بد اقتصادی ناچار به فروش اعضای بدن خود باشند و باید شرایط به سمتی پیش رود که فرهنگ اهدای عضو در کشور نهادینه شود.

عضو کمسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به خانه ملت گفت: ضرورت فرهنگسازی اهدای عضو بیش از گذشته احساس می شود و امید است ایران به عنوان کشوری دارای فرهنگ ایرانی و اسلامی پرچم دار اهدای پیوند عضو باشد.