چرا عربستان فیلم های دوربین های مداربسته فاجعه منا را تحویل اولیا دم نمی دهد؟

مجمع شهدای خراسان رضوی در حادثه منا در بیانیه‌ای خواستار  مشخص شدن وضعیت قطعی سرنوشت برخی از شهدای این حادثه که هنوز نامعلوم است، شدند.

در این بیانیه آمده است: سلام به روح مطهر شهدای منا، به حجاجی  که تا قیامت احرام شرف و پاکی و خلوص، کبودی بدن‌های آن‌ها و شراب طهور وصل حق، عطش جگرسوزشان را می‌پوشاند، خانواده این شهدای مظلوم، با آن ابرمردان و بزرگ زنان عهد بسته‌اند تا دست پلید سعودی را بر گستره گیتی افشا نکنند، این مسیر را برای کسب نتیجه مذکور ادامه می‌دهند.

در بخشی دیگر از این بیانیه با اشاره به برگزاری نخستین جلسه نشست هیأت مذاکره کننده ایران با عربستان ادامه داده است: یک سال و نیم از پرپرشدن عزیزترین و شریف‌ترین مردمان این سرزمین می‌گذرد، اما کسی گریبان سعودی را نگرفته و معلوم نیست چه تضمینی وجود دارد که این به اصطلاح خدام‌الحرمین، مجددا به جان حجاج ما تعدی نکنند.

در این بیانیه با تأکید بر اینکه هنوز اعلام نشده است که آیا سعودی پذیرفته فیلم دوربین‌های مداربسته را برای کشف حقیقت تحویل اولیا دم دهد یا خیر؟ و اگر در این کشتار عظیم مقصر نیست از چه می‌هراسد که مستندات را پنهان می‌کند؟ یادآور شده است: عربستان تا کی می‌خواهد از عذرخواهی برای رقم زدن چنین جنایتی سرباز بزند و از تبعات آن و همچنین احقاق حق شهدای آن فاجعه  شانه خالی کند؟

در بخشی دیگر از این بیانیه با طرح سؤالی مبنی بر اینکه سرنوشت شهدایی که خبر قطعی از وضعیت ابدان آن‌ها و محل تدفینشان به دست نیامده، کی و چگونه مشخص می‌شود؟ ادامه داده است: این‌ها پرسش‌هایی بوده که علی‌رغم برگزاری نشست با حکام سعودی، پاسخ آن‌ها ارائه داده نشده است.

در پایان این بیانیه با اشاره به اینکه بازماندگان شهدای منا صراحتاً عنوان می‌کنند، حجی که به قیمت عبور از حرمت این خون‌های بناحق ریخته و جان‌های پاک برقرار شود، با حج عزتمند مغایرت جدی دارد، بنابراین از جانب افکار عمومی و به‌ویژه اولیاء دم مورد پذیرش نیست، تأکید شده است: قویاً این مجمع از مسؤولان حج و زیارت خراسان رضوی و کشور درخواست دارد تا از صیانت حجاج، ملت شریف ایران قاطع و استوار دفاع کرده و نتیجه مذاکرات را خالصانه با ملت و بازماندگان شهدا درمیان بگذارد.