ثبت روزانه 500 مورد طلاق در کشور

گروه اجتماعی – چند سالی است که با وجود تاکیدات رهبر معظم انقلاب در مورد تقویت بنیان خانواده شاهد افزایش آمار طلاق در کشور هستیم و سیر صعوی این آمار در مقابل کاهش آمار ازدواج نشان می دهد که مسوولان دولتی و سازمان های مسوول و متولی نتوانسته اند کاری از پیش ببرند.

به گزارش افکار نیوز ،‌بررسی ها نشان می دهد در یازده ماه منتهی به بهمن 165 هزار و 981 مورد طلاق در کشور ثبت شده است که این یعنی روزانه حدود 503 مورد طلاق در کشور اتفاق افتاده که آمار بالایی محسوب می شود. 

با توجه به وضعیت اسفناک طلاق برخی مسوولان دولتی به جای حل این معضل تصمیم گرفتند صورت مساله را پاک کنند به طوری که در اواسط تابستان 95 مدیرکل اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال اعلام کرد : از این پس آمار طلاق در کشور را اعلام نمی‌کنیم، آمار طلاق به اندازه کافی بیان شده است و ارایه آمارِ صرف دردی را دوا نمی‌کند!

علی اکبر محزون افزوده بود:‌ یکی از دلایل بیان آمار اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها درباره اتفاقات در سطح کلان است، علاوه بر آن، این افراد متوجه می‌شوند که  تصمیم‌های فردی آنان چه تاثیری می‌تواند بر وضعیت کشور بگذارد. 

 وی با بیان اینکه برنامه‌ریزان یکی دیگر گروه‌های هدف ماست، اظهارکرده بود: برنامه‌ریزان باید از آمار اطلاع یابند و می‌توانند اقدامات عملی را بر اساس آمار در دستور کار خود قرار دهند. تاکنون در زمینه آمارطلاق به اندازه کافی هشدار داده شده است. 

 محزون گفته بود:‌ تکرار مکررات ممکن است آسیب به وجود آورد و ما از آن پرهیز می کنیم. هر وقت کارهای عملی در زمینه کاهش طلاق انجام شود و ما اثربخشی برنامه‌ها را به اطلاع می‌رسانیم.

البته باید گفت این پنهان کاری نیز کاری از پیش نبرد و مانع گرایش زوج ها به جدایی نشد. 

در موضوع طلاق آنچه مهم است اختلاف آمارهایی است که از سوی مسوولان مختلف بیان می شود به طوری که هرچند وقت یک بار آمارهای مختلفی از مسوولان در مورد طلاق در کشور اعلام شده که تقریبا هر یک از آمارها با دیگری متفاوت است به طوری که مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی معاونت اجتماعی قوه قضائیه با بیان این که در بررسی دعاوی حوزه خانواده کشور بحث طلاق، نسبت به مدت مشابه 9 ماهه سال گذشته وضعیت مطلوب‌تری را پیدا کرده است، اظهار کرد: در سال 1394 از 10 دعوای اول کشور حداقل پنج مورد به دعاوی حوزه خانوده از جمله طلاق توافقی ارتباط پیدا می کرد.

علی‌محمد زنگانه گفت: در 9 ماه امسال شاهد این هستیم دعاوی حوزه خانواده در ردیف هشتم به بعد 10 دعوای اول کشور قرار گرفته است.

به گفته وی  در 9 ماهه سال گذشته، 120 هزار و 646 و در 9 ماه امسال 120 هزار و 525 طلاق توافقی در سامانه قوه قضائیه ثبت شده است.

این در حالی است که بررسی آمار اعلام شده در مورد طلاق در سال 95 نشان می دهد در در 9 ماهه امسال 135 هزار و 667 مورد طلاق ثبت شده که نسبت به سال گذشته 15 هزار و 21 مورد بیشتر بوده است! 

بر اساس گزارش های سازمان ثبت احوال کشور در یازده ماهه امسال نیز 165 هزار و 981 مورد طلاق در کشور ثبت شده است و این یعنی روزانه بیش از 500 مورد طلاق در کشور ثبت شده است و به عبارت دیگر هر روز یک هزار نفر از هم جدا شده اند.

بررسی آمارهای سازمان ثبت احوال نشان می دهد در سال 94 نیز 685 هزار و 352 ازدواج به ثبت رسیده و در مقابل  163هزار و 765 واقعه طلاق به وقوع پیوسته است.

جدول طلاق سال 94 به تفکیک استان ها

طلاق 1

 

 نگاهی به آمار ازدواج و طلاق در سال 93 نشان می دهد که در کل کشور 724 هزار و 324 مورد ازدواج ثبت شده و در مقابل 163 هزار و 569 مورد طلاق اتفاق افتاده است.

جدول طلاق سال 93 به تفکیک استان ها 

طلاق 5

 

در سال 92 نیز 158 هزار و 753 مورد طلاق رخ داده و در مقابل تعداد 757 هزار و 197 مورد ازدواج به ثبت رسیده است. 

جدول طلاق سال 92 به تفکیک استان ها 

طلاق 92

 

در سال 91 نیز در کل کشور تعداد 150 هزار و 324 مورد طلاق اتفاق افتاده است. 

جدول طلاق سال 91 به تفکیک استان ها 

طلاق91

 

در سال 90 هم طلاق در استان های مختلف کشور 142 هزار و 841 مورد طلاق به ثبت رسیده است.

جدول طلاق سال 90 به تفکیک استان ها 

طلاق90

 

نگاهی به آمارهای موجود نشان می دهد در طول 5 سال دهه 90 آمار طلاق 23 هزار و 140 مورد افزایش داشته است . 

به گفته مسوولان قوه قضاییه و همچنین مسوولان دولتی نظیر معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیش تر طلاق ها در پنج اسل نخست زندگی رخ می دهد که برای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه تقویت بنیان های خانواده باید سطح آگاهی زوج ها را افزایش داد و با اموختن مهارت های اجتماعی پیش از ازدواج و همچنین مشاوره های رایگان پس از ازدواج مانع از جدایی و از هم گسیختگی خانواده ها شد. 

امید است در سال 96 مسوولان ارگان ها و دستگاههای مختلف به اجماع رسیده و با برنامه ریزی و همکاری های تنگاتنگ مانع ادامه روند صعودی طلاق در کشور شوند.

مهرنوش حیدری