نظارت، مهمترین رکن شورای شهر و یکی از شئون این نهاد با اهمیت است

 محسن پیرهادی گفت: از 3 ماه بعد از شورای چهارم یعنی حدود سه سال و نیم پیش، پیگیری مطالبات محلی و منطقه ای با مشارکت هیأت امنا و شورایاران را آغاز کردیم.

مشکلات و مطالبات 354 محله شهر تهران یا به صورت حضوری و یا از طریق ارتباط با شورایاران و مسئولین محلات با جزئیات و به صورت کارشناسی احصا و بند به بند، متناظر با معاونت، سازمان، نهاد و دستگاه مربوطه، نامه نگاری و مکاتبه و البته پیگیری شده است.

پیرهادی بیان داشت: کمیسیون نظارت و حقوقی در راستای نقش نظارتی خود، در دوره چهارم شورای شهر، اقدام به بررسی مشکلات محلات و مطالبات شورایاری، هیئت امنا و اهالی محلات در بیش از 220 محله تهران در حوزه های مختلف مدیریت شهری نموده است، که در این راستا مشکلات و خواسته های مطروحه به صورت مجزا و تفکیک شده در حوزه های عمران، حمل و نقل و ترافیک، اجتماعی و فرهنگی، خدمات شهری و محیط زیست، شهرسازی و معماری و برنامه ریزی شهری و همچنین درخواست های مربوطه به سایر نهادها همچون ناجا، آب و برق و آموزش و پرورش، بررسی گردیده و پیگیری و مکاتبات به منظور رفع مشکلات با شهردار تهران، معاونت های مربوطه، سازمان ها و ارگانهای ذی ربط بعمل آمده است.

رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران افزود: وقتی عرض می کنیم مشکلات و مطالبات 220 محله احصا و کارشناسی شده یعنی بیش از 1500 نامه تخصصی به نهاد مربوطه ارسال شده، یعنی بیش از 1500 نامه پیگیری، یعنی به تمام شورایاران نامه زدیم که خواسته شما را چگونه پیگیری کردیم و وقتی هم شهرداری یا نهاد مسئول دیگر، پاسخ می داد، آن جواب را به شورایاران ارسال می کردیم تا از جزئیات پیگیری کارها مطلع باشند. بعضا یک موضوع تا پنج بار در رفت و آمد نظرات کارشناسی بین دستگاه مربوطه، شورایار و کمیسیون نظارت تا حصول نتیجه مطلوب در جریان بوده است.

پیرهادی اضافه کرد: ورود رسانه ها به چرخه نظارتی و همچنین اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم از مسائلی است که می تواند شهر را به سوی نقطه مطلوب رهنمون کند. در این پیگیری ها نقش برخی رسانه ها و بازگو کردن مشکلات و مطالبات مردم و شورا جای قدردانی دارد.

شورایاران به واقع چشمان بینا و زبان گویای محله هستند و جا دارد از یکایک این عزیزان که با دغدغه ستودنی پیگیر مسائل و مشکلات محلات شهر تهران هستند تقدیر و تشکر کنم.

سعی ما در کمیسیون نظارت و حقوقی شورا بر این بوده حتی المقدور، مشکل یا مطالبه ای در محلات نباشد که ما پیگیری نکرده باشیم.
هیچگاه ادعا نمی کنیم که تمام مشکلات را حل می کنیم ولی به قطع می گوییم تمام تلاشمان را کردیم تا با کمک شهرداری مشکلات را کمتر کنیم و مقداری از نیازهای محلی مرتفع گردد.