آخرین وضعیت صحن حضرت زهرا(س)

حسن پلارک امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره  آخرین برنامه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در اعتاب مقدسه عراق اظهار کرد: یکی از بزرگترین پروژه‌های اعتاب مقدسه، صحن و شبستان حضرت زهرا(س) بوده که بخشهای قابل توجهی از این طرح پایان یافته است.

وی افزود: پایان پروژه صحن و شبستان حضرت زهرا(س) که یک طرح باکیفیت بوده است انتهای سال 96 خواهداما توانستیم با لطف خداوند و عنایت حضرت زهرا(س) بخشهای زیارتی این پروژه عظیم را به پایان برسانیم و همزمان با میلاد دخت نبی اکرم(ص) و روزهای پایان سال 95 بخشهای زیارتی این پروژه افتتاح خواهد شد و به روی زائران گشوده می‌شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: تمامی بخشهای زیارتی که به همت مهندسان و با سرعت هر چه تمامتر و کیفیتی مناسب انجام گرفته در روزهای آتی افتتاح می‌شود و عملیات اتمام  سایر بخشهای پروژه حضرت زهرا(س) سال آینده به پایان می‌رسد.

نیمه شعبان زمان  افتتاح ضریح امامین عسگریین

پلارک از آغاز عملیات نصب ضریح امامین عسگریین خبر داد و گفت: از صبح امروز این پروژه اجرایی نصب ضریح امامین عسکریین(ع) آغاز شده و عملیات سنگ‌کاری کف ضریح مقدس در حال انجام است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم افتتاح ضریح نورانی امامین عسکریین(ع) در تاریخ نیمه شعبان آتی  انجام بگیرد و مراسم رونمایی نیز در همین ایام خواهد بود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: زائرینی که در ایام عید نوروز به زیارت امامین عسگریین مشرف می‌شوند باید توجه کنند که رواق‌های منتهی به ضریح بسته شده و باید از رواق‌های اولیه تشرف پیدا کنند که اطلاع‌رسانیهای لازم نیز انجام می‌پذیرد.

اجرای پروژه لاغرسازی ستون سوم حرم امام حسین(ع)

پلارک یکی دیگر از پروژه‌های در حال انجام ستاد بازسازی عتبات عالیات را پروژه لاغرسازی و تقویت ستون‌های حرم مطهر امام حسین(ع) و ترفیع گنبد ایشان دانست و گفت: چهار ستون در حرم امام حسین(ع) وجود دا رد که لاغرسازی و تقویت دو ستون به پایان رسیده و عملیات لاغرسازی و تقویت ستون سوم حرم مطهر آغاز شده است.

وی افزود: پروژه ترفیع گنبد مطهر امام حسین(ع)‌ نیز یکی دیگر از برنامه‌های مهم و در حال اجرا است که با اتمام آن گنبد مطهر سومین امام شیعیان 7.5 متر مرتفع‌تر خواهد شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: پروژه لاغرسازی و تقویت ستونها و همچنین ترفیع گنبد امام حسین(ع) با قوت و سرعت در حال انجام است که امیدواریم تا پایان سال 96 خاتمه یابد.

توسعه حرم امامین جوادین تا ایام عید فطر

پلارک از توسعه حرمین امامین جوادین (ع) خبر داد و اظهار کرد: توسعه حرمین امامین جوادین(ع) که در شبستان شرقی و غربی متصل به حرم انجام می‌گیرد عید فطر افتتاح خواهد شد که بدین ترتیب وسعت حرم موجود چهار برابر افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: همچنین در این طرح عملیات توسعه صحن صاحب‌الزمان (عج) نیز مدنظر است که این مهم هم اجرایی خواهد شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: یکی دیگر از پروژه‌های مد‌نظر، توسعه طرح حرم امامین عسگریین(ع) است که نظرات کارشناسی خود را در این رابطه به مسئولان ذیربط عراقی ارائه کردیم و منتظر پاسخ نهایی آنها هستیم.

اشتغالزایی 3 هزار نفر از مهندسان و کارگران ایرانی در عراق

پلارک حجم پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات را مناسب دانست و گفت: با اجرای این پروژه‌ها رویکردهای مناسبی همچون اشتغالزایی، توجه به اقتصاد مقاومتی، احیای سنت‌ و هنر ایرانی و کمک به بازسازی عتبات عالیات را مدنظر داریم که به همین منظور اشتغالزایی بیش از 3 هزار نفر از مهندسان و کارگران ایرانی در این پروژه‌ها فراهم شده  البته نوعی خودسازی نیز برای تمامی شاغلان مورد توجه است.

وی افزود: احیای تمام هنرهای سنتی ایرانی و اسلامی که در دورانی رو به انقراض بود یکی دیگر از اهداف مدنظر است و شاهدیم برنامه‌هایی همچون آئینه‌کاری، مقرنس‌کاری، قلم‌زنی، منبط‌کاری و... توسط اساتید باتجربه در حال انجام است و این نکته که معماری اسلامی در پروژه‌ها به کار رفته بسیار حائز اهمیت است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: تامین مصالح و تولیداتی که در پروژه اعتاب مقدسه به کار می‌رود نیز از داخل کشور تامین شده و شاهدیم که سیمان، فولاد، کابل‌های برق از کشورمان ارسال می‌شود و این به نوعی بر اشتغال‌زایی و توجه به اقتصاد مقاومتی یکی از برنامه‌های ما خواهد بود.

پلارک تصریح کرد: به هر حال ما با اهدافی وارد عرصه عتبات شدیم که نخستین هدف ما عشق و علاقه به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) بوده و دیگری توجه به بازسازی حرم‌های اهل‌بیت(ع) است.

وی خاطرنشان کرد: حرم‌های اهل‌بیت عصمت و طهارت به جان و دل ما بستگی دارد و شاهد بودیم که این حرم‌ها در گذشته وضعیت مناسبی نداشت و دوستان عراقی نیز به دلیل آنکه مشغول جنگهای مختلف بودند از حضور ما برای بازسازی استقبال کردند که این مهم نیز یکی دیگر از اهداف ما بوده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: یکی دیگر از مباحث مورد توجه حضور انبوه زائران ایرانی و ارائه خدمات رفاهی به آنان بوده که ما توانستیم این مهم را با بازسازی عتبات به منصه ظهور برسانیم و از طرفی علقه خاصی بین مردم ایران و عراق ایجاد شود.

پلارک توجه به کمکهای مردمی را یکی از مهمترین رویکردهای ستاد بازسازی عتبات عالیات دانست و تاکید کرد: امیدواریم با حمایت و کمکهای مردمی که بیشتر توجه ما به آن است بسترهای تسریع در بازسازی عتبات عالیات را فراهم آوریم.

ستاد بازسازی عتباد عالیات مسئول اسکان و تغذیه زائران اربعین

وی ستاد بازسازی عتبات عالیات را مسئول کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین حسینی دانست و گفت: با توجه به استقبال بی‌نظیر زائران ایرانی از مراسم اربعین حسینی اسکان و تغذیه زائران مورد توجه قرار گرفت و این مهم برعهده ستاد بازسازی عتباد عالیات نهاده شده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: سازماندهی مناسب موکب‌ها و توجه به بحث اسکان و تغذیه یکی از برنامه‌های مهم ما در سالهای گذشته بوده به طوری که در سال 94 به مدت 10 روز حدود 325 هزار نفر را در موکب‌ها اسکان دادیم و این خدمات‌رسانی در سال 95 به مدت 15 روز صورت گرفت و حدود  926 هزار نفر اسکان یافتند.

پلارک افزود: در سال 95 رشد سه  برابری اسکان زائران را داشتیم و حتی موکب‌هایی در مسیر سامرا و کاظمین نیز برای اسکان احداث شد که البته در سال 96 رقم اسکان زائران را به یک میلیون نفر خواهیم رساند.

وی موضوع تغذیه زائران اربعین حسینی را یکی دیگر از  برنامه‌های کمیته اسکان دانست و گفت: در سال 94 نیز به مدت 10 روز خدمات پذیرایی را ارائه کردیم که در هر وعده 490 هزار نفر مورد پذیرایی قرار گرفتند که در سال 95 تعداد روزها به  15 روز افزایش یافت و در هر وعده نیز یک میلیون و 500 هزار نفر از زائران از نذورات غذایی بهره‌مند شدند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: در سال 96 نیز در هر وعده از یک و نیم میلیون نفر  زائران پذیرایی می‌کنیم که تعداد روزهای خدمات‌دهی تا 20 روز افزایش می‌یابد که این رویکرد برای مدیریت بهتر سفر زائران در نظر گرفته شده است.

پلارک با بیان اینکه مدیریت و انضباط موکب‌ها در ایام اربعین باید مورد توجه قرار گیرد و این مهم برعهده ستاد بازسازی عتبات عالیات است، گفت: ما برای پیشگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی بویژه در ایام انتخابات مدیریت موکب‌ها را مدنظر داریم و از نیمه دوم فروردین سال 96 تمامی موکب‌ها شناسنامه‌دار خواهد شد و کارت مخصوصی دریافت می‌کنند.

وی افزود: این کارت شناسایی مخصوص زیر نظر ستاد بازسازی عتبات عالیات و تولیت آستان مقدس امام حسین(ع) خواهد بود و به نوعی پروانه جواز موکب‌داران محسوب می‌شود تا به‌صورت قانونی فعالیت کنند و از بهره‌برداری‌های سوء برخی افراد جلوگیری شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات به برخی بهره‌برداری‌های انتخاباتی در ایام پیش رو اشاره کرد و گفت: متاسفانه عده‌ معدودی به دنبال سوء‌استفاده انتخاباتی به نام موکب‌های اربعین حسینی هستند که امیدواریم مردم نسبت به این موضوع آگاه باشند؛ سوءاستفاده مالی می‌تواند یکی دیگر از راهکارهای برخی افراد برای موکبهای اربعین باشد که امیدواریم نسبت به این موضوع نیز مردم آگاه شوند.

پلارک تاکید کرد: مردم تنها به موکب‌دارانی که زیر نظر ستاد بازسازی عتبات فعالیت می‌کنند و در زمره ستاد مرکزی اربعین حسینی هستند اعتماد کنند و موکب‌داران باید توجه داشته باشند که ستاد با هماهنگی مسئولان عراقی موضوع زیرساخت‌ها، امنیت، گمرک، و خروج آنها را فراهم می‌آورد.