صرافی ها نباید در فضای مجازی فعالیت کنند
سرگرد  حمید کیانی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مسائل در مسافرت‌های خارجی تهیه ارز است، اظهار کرد : گاهی اوقات موضوع  تهیه  ارز را تورهای گردشگری پیگیری کرده و برای مسافران خود ارز مورد نیاز را تهیه می‌کنند و گاهی نیز مسافران باید با مراجعه به صرافی‌ها ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند.
 
وی  ادامه داد: بر اساس قوانین موجود در کشور ما، صرافی‌هایی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند فاقد مجوز لازم از بانک مرکزی بوده و غیر مجاز اقدام به دریافت اطلاعات مشتریان خود می‌کنند، بنابر این هموطنانی که خودشان قصد تهیه ارز را دارند باید بدون توجه به تبلیغات جذاب فضای مجازی و معرفی صرافی‌های مختلف، از صرافی‌های معتبر  و دارای مجوز از بانک مرکزی ، ارز خود را خریداری و از مراجعه به صرافی‌های مجازی خودداری کنند.
رئیس اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در توصیه به کاربران فضای مجازی خاطر نشان کرد: مراجعه به صرافی‌ها یکی از ملزومات انجام سفرهای خارجی بوده و مسافران باید دقت لازم را در هنگام تبدیل و تهیه ارز داشته باشند.
 
وی افزود: هموطنان عزیز دقت داشته باشند به صرافی‌های مجاز مراجعه و مبادلات خود را انجام دهند، طبق ماده 33 دستور العمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، ‌صرافی ملزم به ارائه "رسید" و "فاکتور معتبر" با امضای مجاز ؛ ممهور به مهر صرافی  هستند.
 
سرگرد کیانی یادآورشد : مسافران محترم حتی برای خرید برخی از کارت‌های اعتباری می‌توانند به صرافی‌های دارای مجوز بانکی مراجعه کنند، البته به جای کارت‌های اعتباری بهتراست از ‌کارت نقدی استفاده کنند؛ کارت‌های دارای موجودی که شخص تا سقف موجودی خود مجاز به خرید است، هرچند ‌کارت نقدی باید با نام و مشخصات خود مسافر باشد و از دریافت ‌کارت نقدی با مشخصات افراد دیگر خودداری شود چرا که این امر می‌تواند  دردسرساز باشد.
 
وی ادامه داد: صرافی‌های فعال در فضای مجازی بر اساس تبصره ماده 28 دستور العمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، فاقد مجوز بوده و انجام هرگونه عملیات صرافی در فضای اینترنتی و یـا مجـازی توسـط صـرافی ممنـوع است.
 
سرگرد کیانی با توصیه به شهروندان  تاکید کرد: مسافران نوروزی و توریست‌های خارجی در صورت بروز مشکل می‌توانند با مراجعه به پلیس درصدد رفع مشکل خود برآیند، همچنین در خصوص جرایم سایبری نیز می‌توانند از طریق بخش انگلیسی سایت پلیس فتا به آدرس http://cyber.police.ir و گزینه contact us گزارش دهند.
 
وی در پایان گفت: پلیس فتا از کلیه کاربران می‌خواهد در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.