سخنگوی دستگاه قضا شاگرد کلاس رهبری

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشستی دوستانه با اصحاب رسانه ضمن تبریک سال نو، خطاب به خبرنگاران حاضر در جلسه اظهار کرد: اگر می‌خواهید در راه خود موفق باشید باید هوای نفس خود را کنترل کنید. یکی از مسائل دیگری که باید به آن توجه کنید، دسیسه‌های شیطان است که قسم خورده انسان را از راه بدر کند و از همه طرف بر ما هجمه بیاورد و فقط یک دسته از بندگان خاص خداوند هستند که از دسیسه‌های شیطان مصون هستند.

معاون اول قوه قضائیه افزود: دشمنان انسی و جنی هم بر سر راه شما هستند. اگر بخواهیم بر اینها پیروز شویم راهی نداریم جز این که از خدا و ائمه معصومین و حضرت فاطمه‌زهرا(س) استمداد بخواهیم. اینها آبرومندان بشر هستند و با استعانت و استمداد از 14 معصوم علیهم السلام قطعاً خدا کمک می کند.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: وسیله دیگری که می‌تواند ما را در این راه کمک کند نماز است و باید از قرآن استمداد بطلبیم. اینطور نباشد که ساعت و شبانه‌روز بگذرد و خدایی نکرده حتی ماه بگذرد و به قرآن مراجعه نکنیم. به همه جا سر می‌زنید برای اینکه خبری بگیرید؛ حداقل روزانه یک بار به قرآن سر بزنید و ببینید قرآن چه گفته است و از آن هم خبری بگیرید.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اهمیت کار خبرنگاران در جامعه گفت: شما خبرنگاران می‌توانید در جامعه هم مفید و هم مضر باشید. می‌توانید موجب آرامش جامعه باشید و مفاسد را افشا کنید و هم بازدارنده آنها باشید و حتی در صورت بروز مفاسد در جهت برخورد با آنها نیز می‌توانید موثر باشید و قطعاً  به سبب کار شما اطمینان در جامعه تقویت می‌شود. همچنین اعمال و رفتار شما می‌تواند باعث اختلاف و ناهنجاری در جامعه بشود و آن را دامن بزند.

این مقام عالی قضایی با بیان اینکه آیا انسان می‌تواند تضمین کند که سال دیگر یا حتی یک ساعت دیگر زنده هست یا نه گفت: ما که موجودات فانی هستیم باید بسنجیم که کدام راه را می‌خواهیم انتخاب کنیم. آیا می‌خواهیم موجودی اصلاح‌کننده و بازدارنده باشیم یا کاری کنیم که دیگران سود ببرند و فقط ضرر و زیان آن برای ما باشد. بدترین افراد و زیان‌دیده‌ترین افراد کسانی هستند که آخرت خود را به دنیای دیگران بفروشند. گاهی ما کاری می‌کنیم که سود آن را دیگران می‌برند و خسارت آن برای ما می‌ماند.

معاون اول قوه قضائیه تشریح کرد: من به عنوان یک قاضی به همکاران خود می‌گویم ما چگونه می خواهیم مسیر صلاح را طی کنیم. خداوند در قرآن کریم خطاب به ما قضات می‌گوید که باید به حق قضاوت کنید و تابع هوای نفس نباشید. یک جهت این امر مشخص است که نباید ظلم کنیم یا حقی را از بین ببریم. اینها روشن است اما خیلی جاها تشخیص با قاضی است و باید براساس موازین حرکت کند. اگر اینطور عمل شود مواخذه نمی‌شود و اجر هم برای او نوشته می‌شود. حتی اگر این عمل او یعنی حرکت براساس موازین، منطیق بر واقع نشود اما باز هم قاضی مواخذه نمی‌شود.

او افزود: شما اگر اخلاق حرفه‌ای را در کار خود رعایت کنید معذور هستید و اگر خطایی کنید مواخذه نمی‌شوید. بنده در سال 77 که مشغول رسیدگی به یکی از پرونده‌های جنجالی آن موقع بودم، بعد از نماز مغرب و عشاء خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدم. ایشان از من پرسیدند در کار خود چه می‌کنید و چه کارهایی انجام می‌دهید. من پاسخ دادم من فقط تلاش می‌کنم که در جهت موازین عمل کنم. ایشان نیز فرمودند همین درست است.

محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به جایگاه رهبری در مرام و مسلک شخصی خود گفت: به نظر من حتی دیدن رهبری از دور نیز مفید است. معتقدم و باور قطعی دارم که دیدن شخص «آقا» حتی از دور هم مفید است. تمام سعی خودم را می‌کنم که در کلاس خارج از فقه ایشان حضور داشته باشم و اگر امکان ملاقات حضوری نباشد سعی می‌کنم در جایی بنشینم که بتوانم ایشان را از دور نظاره کنم. از زمانی که حضرت آقا کلا‌س‌های خارج از فقه را که حدود 18 سال است برگزار می‌کند، سعی کرده‌ام در این کلاس‌ها شرکت کنم.

او ادامه داد: هدف من از رفتن به کلاس های رهبری سه چیز است؛ اولا اینکه ایشان را ملاقات بکنم، دوماً اینکه از نصایح و احدایثی که رهبری قبل از شروع درس خود می‌گویند استفاده کنم زیرا برای من خیلی مهم است که شخصی مانند حضرت آقا که به زمان و مسائل روز شناخت کافی دارند ما را توصیه کنند و انشالله که این توصیه‌ها در ما اثرگذار باشد و هدف سوم هم استفاده از درس خارج از فقه ایشان است.

معاون اول قوه‌قضائیه با مخاطب قرار دادن خبرنگاران گفت: اخباری که شما به دست می‌آورید و بعد آن را منعکس می‌کنید خوب است که هدفمند باشد. خوب نیست هر مطلبی که به دست می‌آورید بگویید. ببنید که آیا این خبر شما را به هدفتان نزدیک می‌کند یا شما را از آن هدف دور می کند. بی هدف بودن بد است و نه تنها ضرر اخروی دارد بلکه باعث زیان در دنیا می‌شود.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر که باید به آن توجه داشته باشید این است که مسائل و موضوعات را تا انتها کار پیگیری کنید و بعد از یک مدت آن را رها نکنید. اگر مسائلی را که پیگیری می‌کنید مقطعی باشد و بعد از یک مدت آنها را رها کنید نفعی برای جامعه ندارد. شما موضوعات و مسائل زیادی را دنبال می‌کنید که نتیجه این کار شما باید متوجه جامعه بشود. 

او ادامه داد: خود مسئولان نظام در هر کجا و هر منسبی که هستند نباید گمان کنند که پیگیری‌های شما فقط یک هفته یا دو هفته است. به طور مثال اگر می‌خواهید مسئله قاچاق یا حقوق‌های نجومی را پیگیری کنید این موضوع را تا به انتها و نه فقط از یک فرد، یک شخص و یک نهاد پیگیری کنید بلکه از همه مسئولین پیگیر آن باشید تا نتیجه کار شما مشخص باشد. به گونه‌ای رفتار نکنید که افراد فکر کنند بعد از دو هفته رسیدگی‌ها به کنار می‌رود و آنها دوباره می‌توانند مانند سابق فعالیت کنند.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: اینکه شما مسائل را بعد ازیک مدت رها کنید بدآموزی دارد. اگر پیگیر نتیجه سوال‌ها و موضوعات خود باشید گوینده احساس می‌کند که حرفی زده است که فردا شما از او نتیجه آن حرف و پیگیری‌ را می‌خواهید. اگر به نتیجه رسید مردم امیدوار می شوند، اگر نشود مردم نسبت به آینده خود ناامید می‌شوند و می‌گویند فقط یک حرفی زده شده است و پیگیری نمی‌شود.

معاون اول قوه قضائیه بیان کرد: به نظر من کار شما بسیار سخت است و زمان در کار شما بسیار اهمیت دارد و احتمال خطا به دلیل سریع‌ بودن انتقال خبر در کار شما زیاد است و ما نباید توقع داشته باشیم که صددرصد کار شما بدون خطا باشد. شما باید در انتقال اخبار سرعت را رعایت کنید و همچنین محکم و منصف باشید. کارهای خوب را هم بگویید و همش به دنبال نقایص نباشید اما در این راه انصاف را رعایت کنید.

سخنگوی قوه قضائیه اذعان داشت: اخبار را به عنوان اخبار بگویید و اگر تحلیلی راجع به آن دارید در ادامه خبر عنوان کنید. خبر آن چیزی است که ناقل آن گفته است.