با این روغن سلامت خود را حفظ کنید

ارزش غذایی ودرمانی انگور متجاوز از هزاران سال پیش شناخته شده است .سابقه مصرف این میوه به حدود شش هزار سال پیش نزد مصریان می رسد.بعدها اروپاییان از عصاره انگور برای بهبود بیماریهای چشم و پوست بهره گرفتند.رفته رفته کاربرد درمانی آن وسیع تر شد، به طوری که ازبرگهای آن برای جلو گیری از خونریزی ،التهاب و امراضی نظیر بواسیر استفاده گردید .انگور نارس برای درمان گلو درد و کشمش برای رفع یبوست توصیه می شد .امروزه انگور تازه برای امراض نظیر سرطان ،عفونت چشم ،پوست وبیماریهای کلیه وکبد تجویز می شود.در این راستا جالب است بدانید تحقیقات جدید بیانگر این موضوع می باشند که بسیاری از خواص درمانی انگور بدون شک مرتبط با هسته آن است.

مهم ترین ویژگی هسته انگور ،خاصیت بالقوه آنتی اکسیدانی موجود در آن است ،به طوری که خاصیت آنتی اکسیدانی آن چندین برابر ویتامین c وویتامین Eکه آنتی اکسیدان های بالقوه هستند، در نظر گرفته می شود .

 

روغن هسته انگور حاوی چه موادی است؟

ویتامینE، فلاوونوئیدها، لینولئیک اسید و ترکیباتی که پروسیانیدین نامیده می شوند (نظیرتاننها،پیکنوجنول،الیگومریک،پروآنتوسیانیدین(OPc)به طور خیلی فشرده در هسته انگورجای گرفته اند.البته عناصر فوق به میزان جزئی تری در پوست انگور نیز یافت می شود .رزوراترول ترکیب مهم دیگر موجوددر هسته انگور است که مکمل آنتی اکسیدانی معمول تری محسوب می شود.

روغن هسته انگور چیست :

روغن هسته انگور حاوی مقادیر قابل توجهی اسید چرب امگا -6است، به طوری که حدود 68درصد محتوای چربی آن از نوع اسید لینولئیک می باشد،ولی از نظر امگا -3بسیار ضعیف است، به طوری که فقط حدود 0/2 درصد اسید لینولنیک دارد .بقیه اسیدهای چرب آن شامل اسیداولئیک (خانواده امگا-9)حدود 19 درصد، اسید پالمتیک(اشباع)7/22درصد و اسید استئاریک4/8درصد است.بر خلاف روغن زیتون که تحمل درجه حرارت بالا را ندارد؛روغن هسته انگور دمای پخت بالا را می تواند تحمل کند، چون نقطه ذوب بالاتری دارد وتغییر ناخوشایندی در ساختمان آن بوجو د نمی آید، ضمن اینکه هیچ بو ومزه ای ندارد وممکن است برای ذائقه افرادی که بوی روغن زیتون رادوست ندارند، مقبولیت بیشتری داشته باشد.البته مهم است بدانید که محتوای آنتی اکسیدانی آن نیز بیشتر از روغن زیتون است.

خواص روغن هسته انگور :

کاهش چین‌وچروک پوستی از خواص روغن هسته انگور

روغن هسته انگور سرشار از بتاکاروتن و ویتامین‌های D، C و E است. همچنین اسیدهای چربی مانند پالمیتیک، استئاریک و لینولئیک دارد. این اسیدهای چرب در درمان چین‌وچروک‌های پوستی بسیار موثراند. همچنین ثابت‌شده است که این مواد در کاهش اثر زخم‌های پوستی نیز مؤثر هستند.

پیشگیری از جوش‌های پوستی از خواص روغن هسته انگور

رژلب‌ها، کرم‌های صورت، نرم‌کننده‌ها، مرطوب‌کننده ها و دیگر محصولات آرایشی که دارای روغن هسته انگور هستند سرشار از پلی فنول ها می‌باشند. این پلی فنول ها آنتی‌اکسیدان‌های  ضدحساسیتی هستند که پیری پوست را به تعویق انداخته و از بروز جوش‌های پوستی جلوگیری می‌کنند.

مناسب برای پوست‌های چرب از خواص روغن هسته انگور

بهترین کاری که شما دوست دارید با پوست چرب خود انجام دهید این است که آن را خشک‌کنید. در حقیقت این چربی واکنشی به خشکی بیش‌ازحد پوست است. روغن هسته انگور روی پوست شما بسیار سبک است و هیچ‌گاه اثر چربی از خود برجا نمی‌گذارد. به‌جای آن به طرز مؤثری پوست شما را مرطوب می‌کند و بین چربی و خشکی پوست تعادل برقرار می‌نماید. زمانی که از روغن هسته انگور استفاده شود می‌تواند منافذ بسته‌شده‌ی پوستی را بازکرده و جوش‌ها را تمیز کند.

ترمیم کلاژن از خواص روغن هسته انگور

روغن هسته انگور دارای فلانوئید پروآنتوسیانیدین است. این فلانوئید ها رادیکال‌های آزاد را از بین برده و کلاژن را ترمیم می‌کنند. درنتیجه احساس می‌کنید پوست شما محکم شده و نشانه‌های آسیب پوستی کم شده‌اند. درنتیجه‌ی ترمیم کلاژن پوست شما جوان به نظر رسیده و بسیار نرم خواهد بود.

از بین بردن دایره‌های سیاه زیر چشم
آسیب ناشی از اشعه‌ی UV، کم‌آبی و اثرات مصرف زیاد الکل اغلب موجب تشکیل دایره‌های سیاه در زیر پوست شما می‌شود. این دایره‌ها با افزایش سن شما پررنگ‌تر خواهند شد. اگر از روغن هسته انگور مرتب استفاده کنید می‌تواند به شما کمک کند تا با یک روش طبیعی سیاهی این دایره‌ها را کم کرده و احساس شادابی و طراوت در پوست خود داشته باشید.

برنز کردن پوست

روغن هسته انگور دارای موادی با خاصیت جمع کنندگی است که به رنگ گردن و برنز کردن پوست شما کمک کرده و سبب می‌شود پوست نرم و براق‌تر به نظر برسد. با رنگ دادن به پوست، این روغن منافذ پوستی را بسته و احتمال جوش‌های پوستی را کمتر می‌کند.

خاصیت درمان‌کنندگی
روغن هسته انگور ممکن است باعث تحریک ساخت دوباره‌ی بافت زخم‌های پوستی شود. با این روش به درمان زخم‌ها یا لکه‌های پوستی کمک کرده و ظاهر جای سوختگی و زخم‌ها را بهتر می‌کند. گاهی از روغن هسته انگور برای کاهش تورم‌های پوستی پس از عمل‌های جراحی در بیماران استفاده می‌شود.

خاصیت ضدپیری
شما نمی توانید از رادیکال های آزاد دور باشید، چرا که آنها در اطراف شما هستند. خواص آنتی‌اکسیدان روغن هسته انگور ممکن است به پیشگیری از آسیب‌های پوستی و بروز چین و چروک و خطوط ریز پوست و نشانه‌های افزایش سن بر اثر رادیکال‌های آزاد کمک کند. این خواص سطح کلاژن و انعطاف‌پذیری پوست که با افزایش سن طبیعتاً کم می‌شود را حفظ کرده و حتی بهتر می‌کند.

سریعتر رشد کردن مو
روغن هسته انگور منبع خوبی از مواد مغذی است موها باید سالم بلند شوند، به خصوص ویتامین E. همچنین اسید لینولئیک و مواد معدنی موجود در آن موها را تقویت میکند.

مطالعات دیگر نشان داده اند که عصاره هسته انگور در تنظیم قند خون در سطح طبیعی موثر است و می دانیم که تثبیت قند خون برای عملکرد مناسب مغز، چشم و پوست مناسب می باشد از آنجا که عصاره هسته انگور قادر به عبور از سد خونی مغز است، در تحقیقات جدید ازآن به عنوان مکملی در دارو درمانی بیماری آلزایمر استفاده می کنند. از دیگر فواید ذکر شده برای این عصاره، افزایش دانسیته استخوان در میانسالی و دوران یائسگی می باشد.

 

روش تهیه ماسک:

مواد لازم:

شکر قهوه ای / ۱/۵پیمانه
روغن هسته انگور / یک چهارم پیمانه
روغن بادام / یک چهارم پیمانه

 

روش تهیه:

برای تهیه این ماسک خانگی می توانید مواد فوق را با هم مخلوط کنید و آن را داخل ظرف در بسته به مدت ۶ ماه نگهدارید در هر بار استفاده ،کافی است مقدار مناسبی از این محلول را فقط برای مدت ۱۵ دقیقه روی پوستتتان قرار دهید.

روغن هسته انگور برای سلامتی ما فواید زیادی دارد. از این روغن میتوانید ماسک های مختلفی ساخته  و برای حفاظت از پوستتان از ان استفاده کنید.

امیدواریم از اطلاعاتی که درباره خواص روغن هسته انگور تقدیمتان کردیم بهره مند شده باشید.