زمین ۷۰ میلیون سال جوان‌تر شد!

سن جدید سیاره زمین محاسبه شد
افکار نیوز: مطالعات زمین‌شناسی به‌تازگی سن جدید و دقیق‌تری را برای سیاره زمین تخمین زده است که به گفته دانشمندان مطالعات جدید نشان می‌دهد زمین ۷۰ میلیون سال جوان‌تر از سیاره ۴ میلیارد و ۵۳۷ میلیون ساله‌ای است که از قبل شناخته می‌شد.
آفتاب: مطالعات زمین‌شناسی به‌تازگی سن جدید و دقیق‌تری را برای سیاره زمین تخمین زده است که به گفته دانشمندان مطالعات جدید نشان می‌دهد زمین ۷۰ میلیون سال جوان‌تر از سیاره ۴ میلیارد و ۵۳۷ میلیون ساله‌ای است که از قبل شناخته می‌شد.

برای تایید سن زمین محققان عناصر موجود در جبه زمین را با عناصر موجود در شهاب سنگهایی که سنی برابر سن منظومه خورشیدی داشتند مقایسه کردند. گزارش نتیجه این مطالعات روز ۹ جولای در نشریه " نیچر ژئوساینس " منتشر شده است.

نتایج مطالعات نشان می‌دادند که سیاره زمین برای شکل‌گیری لایه‌های مختلف مدت زمان بیشتری از آنچه در گذشته تصور می‌شد، صرف کرده است. دانشمندان این مقیاس زمانی را با مطالعه بر روی مدت زمانی که زمین برای رشد و به‌هم پیوستن صرف کرده، مدت زمانی که جنین‌های سیاره‌ای برای شکل دادن سیاره زمین با یکدیگر برخورد می‌کرده‌اند، مورد بررسی قرار دادند.

" جان راد " از دانشگاه کمبریج که انجام این مطالعات را به عهده داشته است می‌گوید: این برخوردها باعثشدند بخش‌هایی از سیاره ذوب شده و مواد فلزی این فرصت را داشته باشند تا برای شکل دادن به هسته زمین از دیگر مواد تفکیک شوند. از این‌رو طی این فرایند سیاره به مجموعه‌ای تفکیک شده از هسته مذاب و لایه‌های خارجی‌تر و جبه تبدیل شد. هرچه این فرایند طولانی‌تر بوده باشد زمان متولد شدن زمین در ابعاد و شکل ژئولوژیکی کنونی‌اش نیز به تاخیر افتاده است.

محققان برای روشن کردن این موضوع دو عنصر شیمیایی درون جبه زمین به نام‌های " هفنیوم ۱۸۲ " و " تنگستن ۱۸۲ " را مورد مطالعه قرار دادند. طی دوره‌ای چند میلیون ساله هفنیوم تجزیه شده و به تنگستن تبدیل می‌شود و تنگستن نیز عنصری فلز‌دوست است؛ از این رو زمانی که هسته زمین در حال شکل‌گیری بوده، تنگستن در این فرایند شکل‌گیری سهیم بوده است. این عنصر در فلزات موجود در زمین نشانه‌هایی از خود به جا گذاشته که نشان دهنده مدت زمان دوره تفکیک شدن لایه‌های سیاره است.

پس از مقایسه میزان " تنگستن ۱۸۲ " در جبه با میزان عنصر مشابهی که در شهاب سنگهایی با سنی برابر سن منظومه خورشیدی وجود دارند، دانشمندان توانستند طول دوره مجزا شدن کامل زمین به لایه‌های هسته و جبه را تعیین کنند. با شبیه‌سازی تمامی شیوه‌های ممکنی که فرایند تفکیک‌پذیری لایه‌های زمین می‌توانسته طی آنها شکل گرفته باشد، محققان دریافتند دوره تکمیل شدن لایه‌های زمین در حدود ۱۰۰ میلیون سال به طول انجامیده است در حالی که مطالعات پیشین طول این دوره را ۳۰ میلیون سال تخمین زده بود.

بر اساس گزارش بی بی سی، به این شکل سن جدید سیاره زمین ۴.۴۶۷ میلیارد سال خواهد بود که به نسبت سن قدیمی‌تر آن که در حدود ۴.۵۳۷ میلیارد سال تخمین زده شده بود بسیار جوان‌تر به نظر می‌آید.

انتهاي پيام/ب.