پیش نیازهای رسیدن به مدیریت یکپارچه شهری از زبان سخنگوی شورای شهر/ یکپارچگی را تمرین کنیم

گروه اجتماعی- سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که با افزایش تعداد اعضای شورای شهر، تمرکز بر تقویت مدیران متخصص و تمرین مهارت ها در این حوزه می توان برای شهری با مدیریت یکپارچه آماده شد، عنوان کرد: رسیدن به یکپارچگی در مدیریت شهرها بیش از هر چیز یک مهارت است که باید از هم اکنون تمرین و تقویت شود.

رضا تقی پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکار نیوز با اشاره به لزوم آماده سازی تهران برای حرکت به سمت مدیریت یکپارچه تاکید کرد: قطعا تحولات اجتماعی به صورت یکباره رخ نمی دهد. برای حرکت به سمت مدیریت یکپارچه شهری نیاز به فرهنگ سازی و مدیریت مستمر دارد. باید بتوانیم در دوره های مختلف و از هم اکنون چهارچوب های لازم را طراحی کنیم.

وی با تاکید بر این که رسیدن به یکپارچگی در اداره شهر بیش از هر چیز امری مهارتی است، گفت: قطعا با مدرکی دانشگاهی صرف نمی توانیم به مفهوم مدیریت یکپارچه شهری برسیم. لذا هر چه تربیت نیروی بیشتری در این حوزه داشته باشیم به نفع شهر، شهروندان و حتی دولت ها است. 

سخنگوی شورای شهر با بیان این که یکی از چالش های جدی در سطح ملی محدود بودن تعداد مدیران مجرب فارق از نگاه های سیاسی است، خاطرنشان کرد: اگر از چابک سازی دولت سخن می گوییم، کسر نیرو باید در حوزه نیروهای غیر متخصص و تمرکز بر مدیران زبده و ماهر باشد.این موضوع برای شهرداری ها نیز صادق است تا بتوانیم با همکاری هم یکپارچگی را در مدیریت شهر ها به ویژه کلان شهر ها تجربه کنیم.

این عضو شورای شهر با بیان این که از شهرداری تا دولت باید بیش از هر چیز به نقش فرماندهی مغز در بدنه خود توجه کنند تا دست و پا، ادامه داد: سیاست های کلی نظام و قوانین به این نکته توجه دارد که امور اجرایی بیش از همه باید توسط بدنه جامعه انجام شود و دولت ها در حوزه سیاست گذاری، نظارت، پویایی و بالندگی با توجه به پیشرفت های دنیای جدید بیشتر ورود کنند.

این عضو شورای شهر ادامه داد: لذا با افزایش تعداد اعضای شورای شهر، تمرکز بر تقویت مدیران متخصص و تمرین مهارت ها در این حوزه می توان برای شهری با مدیریت یکپارچه آماده شد.

تقی پور با انتقاد نسبت به این که برخورد دولت ها در قبال پیشرفت های دنیای جدید تا کنون انفعالی بوده است، عنوان کرد: بعد از وقوع یک اتفاق تازه عکس العمل نشان می دهیم این امر بیانگر این است که توان کافی برای همراهی با پیشرفت های مذکور وجود ندارد. لذا با سپردن امور  اجرایی به دست بدنه جامعه از جمله شهرداری ها و چابک سازی دولت توان همراهی با تحولان دنیای مدرن نیز افزایش می یابد.

لیلا موسوی نسب