دولت حدود 15 هزار میلیارد تومان به شهرداری بدهی دارد

گروه اجتماعی - عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: نمره شهرداری در زمینه حمل و عمومی پایتخت 18 و نمره دولت 5 است.

اقبال شاکری در گفت و گو با افکارنیوز با بیان این مطلب اظهار کرد: اتفاقات خوبی در سال 95 در حوزه حمل و نقل عمومی صورت گرفته که واگذاری 80درصد از اتوبوسرانی به بخش خصوصی یکی از آنهاست به طوری که اکنون شاهد گشایش خوبی در زمینه حضور بخش خصوصی در اتوبوسرانی و ایجاد کسب و کار مفید در این زمینه هستیم.

وی افزود:‌با این کار و پس از سال ها تعداد قابل توجهی اتوبوس از سوی بخش خصوصی خریداری شده و بااین کار حمل و نقل اتوبوسی در تهران بهبود یافته است.

وی بیان کرد:‌با توجه به کمبود اتوبوس در پایتخت باید گفت بر اساس قانون سالانه وزارت کشور موظف شده تا یک هزار دستگاه اتوبوس خریداری و به شهرداری واگذار کند و اتوبوس های فرسوده  جمع آوری شود که در 4 سال گذشته این کار صورت نگرفته و متاسفانه اکنون 3هزار دستگاه اتوبوس کم داریم و همچنین 3 هزار دستگاه از اتوبوس های تهران نیز فرسوده است.

وی خاطر نشان کرد: دولت یازدهم در مجموع 4 هزار دستگاه اتوبوس به شهر تهران بدهکار است.

وی ادامه داد:‌ اتفاق خوب دیگر درزمینه حمل و نقل عمومی سال 95،‌ توسعه شبکه متروست که تا شهریور 96 شاهد به بهره برداری رسیدن 100کیلومتر از این شبکه هستیم که توسعه ای شگرف بوده است و سبب می شود تا خط مترو تهران به 350 کیلومتر برسد.

وی گفت: متاسفانه با کمبود تعداد واگن های مترو مواجه هستیم و باید از سوی دولت تامین شود زیرا در دولت های دهم و یازدهم سهم 50درصدی دولت در زمینه توسعه شبکه مترو پرداخت نشده است واین مساله سبب شد تا 100کیلومتر خط مترو کمتر ساخته شود.

وی عنوان کرد:‌توسعه کیف الکتروننیک و بلیت یکپارچه از دیگر اتفاقات خوب سال 95 بود به طوریکه شهروندان می توانند با یک کارت الکترونیک نسبت به پرداخت هزینه بلیت مترو،اتوبوس،‌پارک خودرو استفاده کنند و همچنین امکان پرداخت هزینه تاکسی های مجهز به دستگاه الکترونیک و آنلاین نیز به این شیوه میسر خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: سعی کردیم میزان افزایش قیمت بلیت مترو و اتوبوس بیش از 10درصد نباشد و به عبارتی متناسب با تورم و حتی جاهایی کمتر از تورم باشد البتهاگر دولت سهم یک سومی خود را در این زمینه پرداخت می کرد،‌افزایش نرخ رخ نمی داد و باید گفت این افزایش نرخ ها دردی را از مترو و اتوبوسرانی دوا نمی کند و ما سعی کردیم که فشار اقتصادی به مردم وارد نشود و شهرداری در اصل این سهم را بیشتر بپردازد.

وی اظهار کرد:‌به سبب پرداخت نشدن سهم و تعهدات دولت متاسفانه آسایش شهروندان هنگام استفاده از مترو اتوبوس تحت تاثیر قرار می گیرد و از این بابت ما شرمنده شهروندان هستیم زیرا مسافران حمل و نقل عمویم در فشار هستند در حالی که اگر دولت گذشته و حال به حمل و نقل عمومی پایتخت کمک می کرد مردم در آسایش و رفاه بیشتری از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده می کردند.

شاکری گفت: بر اساس طرح جامعه مترو، طرح خط ال آر تی یا قطار سبک شهری در سال 96 مورد مطالعه قرار می گیرد.

وی توضیح داد:‌آخرین اتفاق خوب در زمینه حمل و نقل عمومی مجوز تاکسی های آنلاین است که ما در شورای شهر از این مساله بسیار بسیار حمایت کرده و می کنیم و تاکسیرانی را موظف کرده ایم تا در نخستین فرصت نسبت به اعطای مجوز به تاکسی های آنلاین و اینترنتی در سال 96اقدام کند و امیدواریم مشکلات بر سر راه دو شرکتی که اکنون در این زمینه فعال هستند، رفع شده و از تاکسیرانی مجوزهای لازم را دریافت کنند.

وی درباره مجموع بدهی های دولت به شهر تهران گفت:‌ دولت در مجموع حدود 15 هزار میلیارد تومان به شهرداری بدهی دارد که بخش عمده آن مربوط به حمل و نقل عمومی است و تاکنون چند بار با دولت نامه نگاری کرده ایم و آقای نوبخت نیز دستور رسیدگی به این مورد را داده اما تاکنون اتفاقی نیافته است که امیدواریم در سال 96 این مساله نیز حل شود.