لزوم تخلیه ساخت و سازهای واقع بر گسل زلزله در پایتخت/ ستاد بحران کشور ورود کند

ناصر امانی معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکار نیوز با اشاره به تهران به عنوان شهری زلزله خیز اظهار کرد: چنین شهری نیاز به کاهش ساخت و ساز در محدوده گسل ها و توسعه فضای سبز در نقاط ذکر شده دارد اما محدوده اختیارات برای اجرایی کردن چنین امری تنها در دست شهرداری نیست.

وی با اشاره به این که ستاد بحران کشور از هم اکنون باید به موضوع زلزله و گسل ها فعال و تدابیر لازم هنگام زلزله احتمالی در پایتخت ورود کند، عنوان کرد: بحران دارای سه مرحله پیشگیری، مقابله، مهار و نوسازی است. ستاد بحران کشور در حوزه پیشگیری موظف است از هم اکنون برای تخلیه ساخت و ساز بر روی گسل ها در تهران بودجه و برنامه اختصاص دهد تا هزینه ها را در مراحل بعدی کاهش دهیم.

معاون شهردار تهران با بیان این که از ابتدا که ساخت و ساز در تهران آغاز شده است به ویژه از دهه 70 به بعد تعداد زیادی از ساختمان های واقع بر گسل را داریم ، گفت: حتی محله های بزرگی در تهران را شاهد هستیم که بر روی گسل ساخته شده اند.

امانی با اشاره به این که شهر ری به عنوان محدوده ای قدیمی بر روی گسل ساخته شده است، گفت: در زمان شکل گیری شهر ری امکانات تشخیص گسل وجود نداشت اما اکنون می شود تدابیر لازم را انجام داد.

لزوم تعیین مرز گسل ها در تهران

معاون شهردار تهران با بیان این که شهرداری ها نمی توانند بگویند ما در این حوزه تصمیم گیرنده هستیم و در مدت زمان چند سال آن را برطرف می کنیم، خاطرنشان کرد: رفع این خطر نیاز به مطالعه جغرافیایی و ژئوتکنیکی دارد تا مرز گسل های موجود در پایتخت مشخص شود.

وی ادامه داد: انجام چنین مطالعاتی معمولا بر عهده مرکز مطالعات وزارت راه است. بنده در جریان به روز رسانی این اطلاعات نیستم اما امیدوارم به روزرسانی های لازم صورت گرفته باشد.

معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران با بیان این که بر اساس چنین مطالعاتی می توان بررسی کرد چه مقدار از مراکز تجاری و اداری و مسکونی تهران بر روی گسل قرار دارد، اظهار کرد: در مرحله بعد باید در برنامه ریزی های کلان کشور برای این موضوع که با زندگی شهروندان و جان آنها سروکار دارد، فکری اندیشیده شود.

امانی با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو گفت: شهرداری تهران برای تصمیم گیری در مورد این ساختمان نتوانست به تنهایی عمل کند زیرا دستگاه های زیادی دخیل بودند. طبیعتا برای سبک سازی مرکز شهر که امداد رسانی حین بحران را آسان می کند و نیز تخلیه ساخت و ساز بر روی گسل ها نیز نمی تواند به تنهایی عمل کند.

وی با اشاره به این که رسیدگی به این موضوع نیاز به بودجه و عزم ملی دارد، ادامه داد: حتی آموزش مردم در این حوزه باید در سطح کشوری باشد. می دانیم که رسیدگی به این موضوع آنی و مهم است اما به تنهایی نمی توانیم کاری از پیش ببریم اما می پذیریم که بخشی از انجام این موضوع بر عهده شهرداری است.

لیلا موسوی نسب