کاهش بار ترافیک پایتخت با اصلاح رفتارهای ترافیکی/ پیامدهای ناهمزمانی اجرای LEZ و طرح خط سفید

گروه اجتماعی-احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکار نیوز با اشاره به نقش رفتارهای ترافیکی در شکل گیری فرهنگ ترافیک اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که اصلاح رفتار ترافیکی بار بزرگی از مشکلات ترافیک و آلودگی هوا در پایتخت بر می دارد.

این عضو شورای شهر به  گره های ترافیکی موجود در شهر اشاره و اذعان کرد: سرازیر شدن سیل خودروهای تک سرنشین و استقبال نکردن مردم از استفاده از حمل و نقل عمومی بیانگر این است که در تغییر رفتارهای مردم در حوزه فرهنگ ترافیک موفق عمل نکرده ایم.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نقش رسانه ملی و همکاری آن با شهرداری ها برای اصلاح و در نتیجه تغییر رفتارهای ترافیکی، گفت: از دید ما آموزش ها در حوزه تغییر رفتارهای ترافیکی از سوی شهرداری راضی کننده نیست و رسانه ملی همکاری چشمگیری در این حوزه ندارد.

وی افزود: البته شهرداری تهران برنامه ای با نام خط سفید، خط هدایتگر برای تغییر رفتارهای ترافیکی طراحی و اجرا کرد. اما اگر همکاران ما در دولت  به ویژه وزارت کشور برای اجرایی کردن طرح منطقه کم انتشار آلاینده یا LEZ همکاری بیشتری داشتند، مدت ها پیش می توانستیم موفقیت بیشتری در پیشبرد طرح خط سفید و هدایت مردم به استفاده از خودروهای استاندارد داشته باشیم. اما ناهمزمان بودن اجرای این دو طرح بر اثر کم کاری دولت باعث کم اثر شدن طرح خط سفید در اصلاح رفتارهای ترافیکی شد.

لیلا موسوی نسب