نمره دولت در حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت 2 است

گروه اجتماعی - عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران در سال 95 و در حوزه حمل و نقل رکورد از خود به جا گذاشته است.

ابوالفضل قناعتی با بیان این مطلب در گفت و گو با افکارنیوز اظهار کرد: در تاریخ بلدیه تهران    سابقه نداشته ایم که این چنین نسبت به افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی اقدام شود.

وی افزود:‌در سال 95 شهرداری موفقث شد نسبت به توسعه همزمان 100کیلومتر شبکه مترو اقدام کند که رکورد بسیار خوب و بی نظیری بوده زیرا با توجه به شرایط اقتصادی در زمینه جمع کردن بودجه و هدایت آن و گسترش شبکه حمل و نقل عمومی اقدامات خوبی صورت گرفته و یکی از گام های خوب و بزرگ یبوده که مدیریت شهری برداشته است.

وی تصریح کرد: متاسفانه دولت نتوانست سال گذشته در فضای خوبی که برای توسعه حمل و نقل عمومی باز شده استفاده کند در حالی که دولت می توانست سهم خوبی در حمل و نقل عمومی و جابجایی مردم داشته باشد اما برابر قانون سهم خود را برای گسترش این شبکه واگذار نکرد و در مقابل بهره ای هم نبرد.

وی توضیح داد:‌50درصد از هزینه های زیر ساخت شبکه مترو و همچنین 30درصد از بلیت مسافران مترو اتوبوس بر عهده دولت است که در چند سال گذشته دولت مبلغی بابت این موارد پرداخت نکرده و به نظر بنده دولت در زمینه حمل و نقل شهر تهران به وظایف قانونی خود عمل نکرده است.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بیان کرد:‌ به دلیل حساسیت مساله ترافیک و آلودگی هوا و در نهایت جان مردم ،شورای شهر و شهرداری با تمام ظرفیت های خود به گسترش حمل و نقل عمومی پرداخته و سمت و سوی هزینه های شهر تهران را که بالای 45درصد است را به سمت حمل و نقل عمومی هدایت کردند.

وی درباره انتقادات مسوولان دولتی از آلودگی هوا و ترافیک سنگین پایتخت به ویژه در زمستان 95 گفت: درواقع چنین انتقاداتی مصداق فرار رو به جلو از جانب دولت است.

وی تصریح کرد:‌برخی از مسوولان سعی دارند با فرافکنی بعضی از موضوعات ، حرکت های صورت گرفته از سوی مدیریت شهری در زمینه حمل و نقل عمومی را بی ارزش کنند اما مساله این است که اگر حمایت مادی و معنوی صورت نمی گیرد،‌حداقل در مورد عملکرد خوب حوزه حمل و نقل عمومی فرافکنی نکرده و موضوع را سیاسی و جریانی نکنند و اجازه دهند کام مردم تهران در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی شیرین باقی بماند.

قناعتی درباره مهمترین برنامه های سال 96 اظهار کرد: تامین کسری 4هزار دستگاه اتوبوس و حداقل یک هزار واگن برای مترو به ویژه در خطوط 6 و 7 باید در سال 96 تامین شود در غیر این صورت تمام اقدامات انجام شده در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی بی اثر شده و این همه هزینه در ساخت مترو ممکن است مورد بهره برداری قرار نگیرد.

وی در پایان درباره نمره عملکرد شهرداری تهران و همچنین دولت درزمینه حمل و نقل عمومی پایتخت گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته نمره شهرداری در زمینه حمل و نقل عمومی 18 است و به دولت در این زمینه نمره 2 می دهم.