جاذبه های بی بدیل گردشگری استانی به ظاهر صنعتی/ از غار نخجیر تا معبد سلوکیان

گروه اجتماعی-  با چهره ای که استان مرکزی از صنعت به خود گرفته کمتر کسی تصور می کند این استان بتواند پتانسیل تبدیل  شدن به یکی از مقاصد گردشگری مهم در کشور را داشته باشد، اما واقعیت چیز دیگریست.

به گزارش افکار نیوز، یکی از معروف ترین جاذبه های طبیعی استان مرکزی غار نخجیر است. غاری سحر انگیز واقع در شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان که در دامنه کوه تخت واقع شده است.

  قدمت این غار حدود ۷۰ میلیون سال تخمین زده می‌شود و جزء غارهای آهکی و زنده دنیا محسوب می‌شود. تاکنون  1.800متر از غار برای بازدید عموم کف‌سازی، ایمن‌سازی و نورپردازی شده است. گفته شده است که در انتهای غار دریاچه‌ای هست که امکان قایقرانی در آن وجود دارد، اما به طور کلی شناسایی نشده. منحصر به فرد بودن نهشته‌ها، دسترسی آسان به غار، خودترمیمی به دلیل زنده بودن و تهویه مناسب هوای درون غار از ویژگی‌های خاص غار می‌باشد. این غار در سال ۱۳۸۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

سفر به  واران؛ روستای عهد صفویه

در نزدیکی غار نخیر روستای واران قرار دارد. این روستای گرم و خشک، کاروانسرای تاریخی دودهک را در دل خود دارد که قدمت آن مربوط به دوران صفویه است. این کاروانسرا در مسیر جاده دو دهک به خورهه قرار دارد.در هریک از دیوارهای شمالی و شرقی و غربی این کاروانسرا سه برج وجود دارد که از کارکرد نظامی این مکان در گذشته حکایت می کند. بعد از عبور از دروازه ورودی کاروانسرا ایوانی وجود دارد که انتهای آن به پله هایی می رسد که شمارا به سمت حیاط می برد. برای رسیدن به این روستا باید خودتان را به دلیجان برسانید.

خورهه و معبد سلوکیان

یکی از روستاهای دیدنی استان مرکزی خورهه است که از طریق دو شهر دلیجان ومحلات می توانید به آن جا بروید. این روستا در منطقه کوهستانی شمال شهر محلات است در بهار آب و هوای ملایم و دلپذیری دارد. از آثار تاریخی این روستا می توان از معبدی نام برد که می گویند قدمت آن به زمان سلوکیان باز می گردد و پل و کاروانسرای متعلق به دوره صفویه. سنگ نبشته منسوب به دوره سلجوقی از دیگر جاذبه های تاریخی خورهه است. این سنگ نبشته بر روی سنگی بزرگ حک شده است و فاصله زیادی با معبد سلوکی ندارد. اگر معبد خورهه را به سمت شرق بروید به امامزاده خورهه می رسید. می گویند این امامزاده متلق به 3 تن از فرزندان امام کاظم (ع) است. در اطراف این امامزاده سنگ ها و کتیبه قبور زیادی وجود دارد که از جمله آن ها می توان دو سنگ قبر اشاره کرد که متعلق به دو برادر هستند و تاریخ روی سنگ ها سال های 1031 و 1034 را نشان می دهد. اگر به خورهه سفر کردید حتما از خشکبار این روستا برای سوغات خریداری کنید. در ضمن بد نیست بدانید این روستا پر از اراضی گیاهان دارویی از جمله گل گاو زبان، پونه، آویشن، خاکشیر، بوماداران و غیره است.

دیدن شهابیه، زادگاه امام خمینی را از دست ندهید

حالا که تا استان مرکزی و محلات آمده اید اگر حوصله دارید می توانید سری هم به روستای شهابیه بزنید. این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان خمین است که همه ما به عنوان زادگاه امام خمینی ( ره ) آن را می شناسیم.روستای شهابیه پر از باغ های گردو و بادام است. سه قلعه قدیمی در این روستا وجود داشته است به نام های قلعه بالایی، قلعه میانی و قلعه پایینی که متاسفانه جز دو برج از قلعه بالایی چیزی از این قلعه ها باقی نمانده است. این قلعه ها متعلق به دوران قاجار بوده اند.  

روستای وفس نیز دیگر از روستاهای زیبای استان مرکزی است که چشم اندازهای زیبا و جنگل ها و قابلیت های ورزش های کوهستانی آن را مورد توجه طبیعت گردان کرده است. غار قلعه  جوق یکی از زیبایی های طبیعی این روستا است که در دل کوهی به نام قوزی قشلاق قرار دارد. برخی این غار را – دخمه را متعلق به دوره ساسانی می دانند. غار وفس هم یکی دیگر از جاذبه های طبیعی این روستاست. امامزاده یحیی، امامزاده اسماعیل و امامزاده شاهزاده حسین نیز از اماکن زیارتی روستای وفس هستند. برای رسیدن به این روستا باید ابتدا خود را به شهر کمیجان برسانید و از آنجا از جاده آسفالت مناسب خود را به روستا برسانید.

لیلا موسوی نسب