دولتی کردن شهرداری ها با قانون اساسی در تضاد است

گروه اجتماعی- رضا تقی پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به تلاش دولت برای دولتی کردن شهرداری ها اظهار کرد: از دید بنده این نوع برخوردها با روح قانون اساسی مخالف است برخی از اقدامات دولت شوراها را بی اثر می کند در حالی که در فرمان امام (ره) به شورای انقلاب شاهد هستیم در مورد تسریع در تشکیل شوراها تاکید دارند به منظور تحقق اداره امور به دست خود مردم تاکید شده است.

وی ادامه داد: اصل 44 برای کوچک سازی دولت و چابک کردن آن برای پرداختن به وظایف حاکمیتی در نظر گرفته شد. تصدی گری های شهری بسیار پر حجم و متنوع هستند. تلاش دولت برای دولتی کردن شهرداری ها نه تنها با تخقق اصل 44 در تضاد است بلکه بار زیادی از تصدی های پرحجم را به سمت دولت هدایت می کند.

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم استقلال مدیریت شهری، اظهار کرد: اگر به این موضوع اعتقاد داریم باید تلاش کنیم دولت را از این حیطه پر مسئولیت و پر حجم معاف کنیم تا به مسئولیت های اصلی خود رسیدگی کند.

تقی پور با اشاره به این که رویکرد دولتی کردن شهرداری ها باید در دولت های بعدی تغییر کند، اظهار کرد: باید با توجه به قانون اساسی  تدابیر امام (ره) جایگاه شوراها و مدیریت شهری تبیین شود به نحوی که کمترین وابستگی با وظایف دولت داشته باشند.

لیلا موسوی نسب