امسال؛ 4 هزار فرهنگی در تهران بازنشسته می شوند

علیرضا کمرئی مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به این پرسش که «وضعیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش شهر تهران چگونه است؟»، اظهار داشت: آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 95-94، حدود 3700 بازنشسته داشت؛ چرا که بعضی از معلمان در آغاز سال تحصیلی و بعضی ضمن سال بازنشسته می‌شوند که عمدتاً بازنشستگان ما در شهریور بازنشسته می‌شوند و روند بازنشستگی در شهر تهران قابل تأمل است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: دلیل این موضوع این است که میانگین سنوات خدمت همکاران فرهنگی افزایش پیدا کرده است و نیروهای ورودی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران به حد کفایت نیست و پیش‌بینی می‌کنیم در آینده با روند کاهش جمعیت نیروی انسانی و وابستگی به نیروهای حق‌التدریس از ناحیه معلمان موظف افزایش پیدا کند. 

کمرئی در پاسخ به این پرسش که «در سال تحصیلی جاری چه تعداد از فرهنگیان بازنشسته می‌شوند؟»، متذکر شد: فکر می‌کنم رقم بیش از اینها خواهد بود؛ البته هنوز برآورد نهایی را نکرده‌ایم، اما فکر می‌کنم قریب به 4 هزار نفر فرهنگی بازنشسته داشته باشیم.

وی در خصوص «برنامه‌های جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش شهر تهران، خاطرنشان کرد: جذب نیروی انسانی  به صورت متمرکز است و معمولاً از دو محل انجام می‌شود؛ یکی دانشجویانی که از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش می‌شوند که تعداد این افراد نزدیک 230 نفر بوده است که این عدد مشابه سال قبل است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اضافه کرد: بخشی نیز در قالب ماده 28 است که مجموع اینها در سال گذشته به 300 نفر نیز نرسیده است.

کمرئی در واکنش به این پرسش که «جذب این تعداد نیرو در سال گذشته به این معنی است که فقط تعداد جذب نیرو به همین میزان بوده است؟»، بیان داشت: بله، جذب نیروهایی که به صورت رسمی و موظف می‌آیند، کمتر از 300 نفر بوده‌اند و امسال نیز پیش‌بینی ما در همین حدود است؛ در حالی که تعداد بازنشستگان ما شاید ده‌ها برابر نیروهای ورودی به آموزش و پرورش است.

وی متذکر شد: امسال برای تأمین نیرو، بخشی را از محل حق‌التدریس نیروهای موظف تأمین کرده‌ایم و فکر می‌کنم حدود 85 تا 90 هزار ساعت حق‌التدریس از محل نیروهای موظف انجام گیرد و بخشی نیز از محل ورودی‌های سایر استان‌ها تأمین شده است؛ در سال گذشته نیز نیروهای پیش‌دبستانی را که تمایل به تدریس داشتند بر اساس مصوبه مجلس مجاز به جذب آنها بودیم که حدود 700 نفر از آنها نیازهایمان را برطرف کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تأکید کرد: در واقع نیاز ما به نیروی انسانی تأمین شد، اما محدودیتی که در ورودی‌ها در سال‌های ‌آینده خواهیم داشت، حداقل در یک روند 5 ساله نیازمند این است که موضوع نیروی انسانی شهر تهران به دقت مورد توجه قرار گیرد و در تحلیل‌هایی که برای یک برنامه 5 ساله انجام می‌دهیم، تأمل کنیم.

کمرئی تأکید کرد: آموزش و پرورش شهر تهران در دو شاخص اصلی و کلیدی آموزش و پرورش؛ یعنی نیروی انسانی و تأمین فضای آموزشی به شدت نیازمند توجه است.